Forside / Blogg / 7 smarte tiltak du kan gjøre i dag – for å booste salget ditt!
Skrevet av: Regine Hemre

7 smarte tiltak du kan gjøre i dag – for å booste salget ditt!

Dato publisert:

14.11.23

Dato oppdatert:

23.09.24
regine hemre med teksten "konkrete tiltak du kan ta i bruk NÅ! Tips fra regine Hemre, Head of Paid Media"

Hvis du driver nettbutikk, så er ofte annonsene fra Google Ads den viktigste kilden til salg. Da gjelder det å være helt sikker på at du har gjort de smarteste grepene for å få maksimalt ut av annonseringen.

Her får du 7 konkrete tiltak du kan ta i bruk med en gang du har lest ferdig artikkelen.

Tips 1: Oppdater søkeannonsene dine når du har salg

Når du har salg, er det viktig å nå ut med salgsbudskapet til alle som er ute etter det du tilbyr. Med søkeannonser i Google og Bing når du en veldig relevant og kjøpeklar målgruppe. Men, det er ikke godt nok å bare legge til annonseutvidelser og sitelinks; de får altfor varierende synlighet. Du må få frem kampanjebudskapet i selve annonseteksten.

Hvorfor? Hvis du oppdaterer søkeannonsene med salgsbudskap, og leder folk direkte til kampanjesiden istedenfor forsiden i salgsperioden, får du mest sannsynlig:

  • skilt deg ut fra konkurrentene
  • høyere klikkrate
  • høyere konverteringsrate
  • høyere omsetning

Tviler du? Sett opp eksperimenter, og se om du får høyere klikkrater og økt omsetning på din kampanje. Våre tester på tvers av flere forskjellige nettbutikker tilsier at du kan øke konverteringsraten med så mye som 25%. Vi har registrert alt fra 57% til 275% økning i omsetning med disse enkle justeringene.

Skjermdump av annonser på merkevaren "Kattnakken" hvor annonseteksten sier: "Endeleg salg hos Kattnakken | Inntil 60% rabatt"

Bonustips: Legg til automatisk nedtelling til salgslutt i søkeannonsene. Med denne endringen har vi sett en økning i klikkraten på 15%.

Tips 2: Utnytt potensialet i å annonsere på egen merkevare

Det er mange bedrifter som lurer på om det er bortkastet å betale for å annonsere på egen merkevare. De som aktivt søker etter oss, finner oss jo organisk, gjør de ikke? Vi vil ikke betale mer enn vi trenger. Vi anbefaler nesten alltid å annonsere på egen merkevare, da det gir deg mange muligheter.

Du får som regel svært gunstig pris per klikk på annonsene når du annonserer på egen merkevare. Google og Bing vet at dette er ditt brand. Det er med andre ord sjeldent her du sparer de store kostnadene, bortsett fra i noen utvalgte bransjer. Tenk mer på det potensielle inntektstapet, og mindre på kostnader spart.

En av de viktigste grunnene til å annonsere på egen merkevare, er nemlig at konkurrentene dine kan ligge ute med annonser på din merkevare og stjele trafikk fra deg.

Skjermdump fra søkeresultatet som viser annonser på Lagersjegen AS, 123minilager.no og extraplassminilager.no når du søker etter "city self storage"

KONKURRENTER PÅ MERKEVARESØK: Hvis du søker etter “city self storage” er det mange konkurrenter som dukker opp og kan stjele potensielle kunder fra dem.

I tillegg gir annonsene på merkevaresøk en veldig god mulighet til å lære hva målgruppen responderer best på. Med testing kan du finne ut hvilke landingssider som får folk til å legge igjen mest mulig i handlekurven. Er det forsiden, en kampanjeside eller kanskje en artikkel som inspirerer? Du kan også teste ulike budskap og se hva flest responderer på. Innsikten fra testene bør ofte implementeres i andre kanaler, som i det organiske søkeresultatet og i kampanjemateriell.

Synes du at du bruker en uforholdsmessig stor andel av markedsbudsjettet på å annonsere på egen merkevare i søk? Det finnes en del triks og tiltak du kan teste for å få ned prisen på merkevareannonser uten å tape for mye omsetning.

La oss ta en helsesjekk av kontoen din, så kan vi komme med konkrete råd for din merkevare og bransje.

Tips 3: Vis salgsprisene i shopping-resultatet

Shopping-annonsene dine er et viktig sted å formidle at du har salg. Det er en effektiv måte å differensiere deg fra konkurrentene. Ikke gå i fellen og nøy deg med at prisene er oppdaterte og korrekt. Det bør nemlig komme tydelig fram fra annonsen at det er en prisreduksjon med strek over den originale prisen:

Skjermdump som viser The Body Shop sine shopping annonser h vor utvalgte produkter tydelig er på tilbud

TYDELIG SALGSPRIS: På The Body Shop sine shopping-annonser kan du tydelig se hvilke produkter som er på tilbud, og hva før-prisen var.

Kampanjer som baserer seg på rabattkoder, der kundene selv må legge inn en kode for å få rabatt, vil ikke være synlige i shopping-annonsene. Det kan være verdt å ta med i vurdering når du utformer kampanjene dine.

Avhengig av hva slags nettbutikkløsning og lagersystem du bruker, kan det kreve litt jobb å få shopping-feeden skikkelig på plass. Men det er verdt å bruke tid på. Vi lover!

Bonustips: Det er også viktig at du har et forhold til når og hvor ofte shopping-feeden oppdaterer seg, fra nettsiden inn til Google Merchant Center (GMC) og fra GMC inn til annonseringen. Det vanlige er at feeden oppdateres en gang om dagen. Dersom oppdateringen skjer midt på natten, og prisene oppdateres klokken 8 om morgenen, er det viktig at noen får ansvaret for å oppdatere produktfeeden fra nettsiden og GMC manuelt.

Her finner du flere tips som kan gjøre shoppingfeeden din enda mer effektiv >>>

Tips 4: Vis at du har salg – på hele nettstedet. Ikke kun på forsiden.

I snitt kommer cirka 70% av de som besøker en nettside ikke inn via forsiden. Gå inn i analyseverktøyet ditt og sjekk hvor mange som lander først på forsiden på ditt nettsted.

Folk kommer ofte inn direkte til produktsider, kategorisider, eller de lander på de gode artiklene som du lager og deler i sosiale medier og i nyhetsbrev. Derfor er det viktig at du viser alle som kommer inn på nettstedet at det er salg, uansett hvor de kommer inn.

Hvordan kan du vise fram salget på alle sider? Legg til et banner i toppen under menyen som er tilgjengelig uansett hvor på nettstedet brukeren er. Lenk fra banneret til landingssiden for salget. Bruk gjerne en farge som skiller seg litt ut fra nettstedet ellers:

Skjermdump av en produktside på jamax.no som viser et kampanjebanner i rød kontranstfarge rett under hovedmenyen

SALGSBANNER: Jamax viser tydelig fram at de har salg, selv om brukeren er på en produktside.

Tips 5: Optimaliser produkt-feeden for å treffe flere personer

Har du gode nok titler på produktene dine som faktisk svarer på det folk søker etter? Svake titler kan føre til at produktene dine ikke vises på mange relevante søk.

Å ta en gjennomgang av produkt-feeden kan generelt ha stor effekt på antall visninger i søk, men det er spesielt ved forbedring av titler vi oftest ser størst umiddelbar effekt. For en nettbutikk vi jobber med, var resultatet at de gikk fra 500 til 9000 visninger daglig. Dette resulterte i stor økning i salg for de utvalgte produktene.

Skjermdump av shoppiong-annonser på søket "treningstights" med produkttitlene highlightet

TITLER I PRODUKTFEED: Prisen på treningstights som vises her, varierer fra 199,- til 599,- Da blir det viktig å formidle hva som skiller de ulike produktene. Det gjør du i produkt-feeden.

Hva må du gjøre?

  • Se over titlene på produktene dine.
  • Titler må inneholde viktige søkeord som potensielle kunder kommer til å bruke. Start med de viktigste detaljene først. Det kan være for eksempel: Merkenavn, type, farger, størrelse og andre detaljer
  • Har du mange produkter? Vurder om du skal ta i bruk et tredjepartsverktøy.

Hvilke søkeord bruker folk for å finne produktene dine? Hvilke detaljer er de opptatt av? Hvis du ikke vet det allerede, bør du først gjøre en søkeordsanalyse for å bli bedre kjent med kundene dine.

Her får du tips til hvordan du gjør en søkeordsanalyse og kan laste ned en gratis mal >>>

Tips 6: Overvåk konkurrentene på viktige søkeord!

Bruk Auction Insights-rapporten i Google Ads og hold øye med hvor synlig du er på viktige søkeord. Hvor mye mer synlig kunne du vært?

Skjermdump fra auction insights i Google Ads hvor du kan se en liste over andre nettsider som har annonser på samme søkeord som deg

AUCTION INSIGHTS: Oversikt over visningsandelen din på viktige søkeord og konkurrentene dine i søk.

Impression share, eller visningsandel, er hvor mange søk du viser på av mulige søk som har blitt gjort i perioden. Du bør overvåke de viktigste søkeordene dine, de som du vil folk skal forbinde med merkevaren din. Sørg for at du har høy visningsandel på de søkeordene som går bra. Dersom du ikke får høy visningsandel, må du teste noen nye budstrategier, justere budsjetter eller andre tiltak for å prøve å få algoritmene til å prioritere deg.

Inne i Auction Insights kan du også sammenligne deg selv mer grundig med konkurrentene dine i søk. Hvor ofte vises konkurrentene samtidig som deg? Hvor ofte vises de over deg, og hvor ofte vises du over dem i søkeresultatet?

Skjermdump som viser hvor du finner ytterligere data på konkurrenter i Auction Insights i Google Ads

Tips 7: Følg med på din søkeandel!

Hvor mange som søker etter merkevaren din sier ofte mye om hvor “top-of-mind” du er hos forbrukerne. Har du et bevisst forhold til hvorvidt du tar eller gir fra deg markedsandeler?

Er søkevolumet på merkevaren din økende eller har det stagnert? Sammenlignet med konkurrentene dine, øker andelen som søker på din merkevare vs de andre? Beholder du andelen i et nedadgående marked, eller mister du andeler i et marked som øker?

Grafer som viser utviklingen i andelen søkevolum fra aktør 1 og aktør 2

Det er viktig å følge med på søkeandelen din. Sammen med merkevareundersøkelsene som du utfører med jevne mellomrom, gir disse tallene deg det store bildet over om merkevaren din blir mer eller mindre kjent.

Da har du fått hele 7 konkrete tips som du kan starte på med en gang. Hva skal du gjøre først?

Trenger du ekstra hjelp for å booste salget ditt?