Slik kan du få mer salg ut av produktfeeden din
Dato publisert:
Her finner du 9 forbedringer du kan gjøre på feeden for å øke visninger og salg fra produktannonsene dine i Google Shopping!
Disse tipsene tar utgangspunkt i optimalisering for Google Shopping-annonser, det annonseformatet som vi erfarer er det mest lønnsomme for nettbutikker!
1. Sjekk titler og beskrivelser på produktene dine
Det første du bør gjøre er å gå gjennom titler og beskrivelser på produktene dine. Hvis du kan sørge for at relevante søkeord blir brukt i tittelen, vil det hjelpe både kunden og Google.
Når du bruker de riktige søkeordene, gjerne på bakgrunn av en søkeordsstrategi for hele bedriften, vil Google ha bedre grunnlag for å forstå hva produktet faktisk er. Da er det enklere for Google å vurdere når en søker kanskje er ute etter akkurat det. Når du bruker Google Shopping-annonser, er det nemlig ikke slik at du velger søkeord som annonsen skal vise på. Google bruker informasjonen i produktfeeden for å forstå når det er relevant å vise hvilke produkter. Da er det essensielt at relevante søkeord finnes i titler og beskrivelser på produktene dine.
På den andre siden er det også mye lettere for kunden å forstå hva slags produkt du selger med mer beskrivende titler.
Et typisk eksempel vi har sett fra en del nettbutikker er at produkter kun har spesifikke produktnavn i tittelen. Produktkategorien blir ikke inkludert. Hvis du da selger et spisebord som heter “Tanja”, så vil ikke Google nødvendigvis forstå at dette er et bord. Derfor bør du legge til ordet “spisebord” i produkttittelen slik at både Google og kunden forstår at dette potensielt er det spisebordet de søker etter.
Ved å inkludere viktige søkeord i titler og beskrivelser på produktene, kan du oppleve at du raskt får flere visninger fordi Google forstår når det er relevant å vise annonsene dine. I tillegg kan du få en økning i trafikk til nettbutikken fordi kundene raskere forstår hva du selger. I grafen over kan du se et eksempel på positiv utvikling i Google Shopping etter en slik type endring.
2. Velg en smart struktur på produkttitlene dine
Rekkefølgen på ordene du velger å ha med i en produkttittel påvirker hvordan algoritmene til Google kommer til å tolke produktene du har. Derfor bør du tenke over hvordan du strukturerer produkttitlene dine. Hvilke type ord bør komme først?
Akkurat hvordan du bør bygge opp titlene varierer fra bransje til bransje, og hva slags produkt det er snakk om. Under kan du se anbefalt struktur for noen av de største bransjene:
Kilde: DataFeedWatch
Hvis du ikke ser bransjen din i oversikten, velg den som ligner mest og prøv den strukturen.
Eventuelt kan du stille deg selv disse spørsmålene: Er det sånn i din bransje at merkevarene er det som driver salgene? Eller søker folk for det meste etter produkttype? Jo tidligere søkeordet kommer i produkttittelen, jo viktigere regner Google søkeordet for å være. Derfor bør du skrive først det som den største andelen av målgruppen din leter etter når de er kjøpe klar. For eksempel: Når folk skal kjøpe klær er de nærmere et kjøp hvis de søker etter en bestemt merkevare, enn om de søker etter “hvit kjole”.
3. Sørg for at salgsprisen blir mer synlig enn ordinær pris
Produktfeeden din må få informasjon om at et produkt er på salg - skikkelig. Prisen skal i utgangspunktet oppdatere seg automatisk med det som er gjeldende på nettstedet, men du vil jo at kundene dine skal forstå at det er avslag i prisen. NÅ! Informasjon om at dette er salgspris må altså komme med som en attributt i produktfeeden slik at produktene dine kan merkes med “salg”.
Produkter tydelig markert med “salg” eller lignende, har ofte høyere klikkrater. Du vil også gjerne få flere visninger av Shopping-annonsene dine enn normalt fordi forbrukere i mange tilfeller er opptatt av å velge den leverandøren som har lavest pris. Da viser Google dem alternativene med lavere pris.
Her kan du se hvor stor forskjell det er på Shopping-annonser med og uten salgsmerker - klikkraten har økt med hele 0,6 prosentpoeng!
Disse tallene er fra Google Merchant Center, verktøyet hvor du laster opp produktfeeden din for å kunne hente inn info til Google Ads.
I tillegg til at produktfeeden din må ha de rette attributtene for å kunne bli merket med salg, har også Google noen kriterier du må overholde. For eksempel kan ikke tilbudsprisene dine brukes i mer enn 30 dager, og det må være snakk om en rabatt på minst 5%, maks 90%. Du kan lese mer om kravene fra Google her!
4. Få inn merkevarenavn i produkttitlene
Kunder som søker etter produkter i kombinasjon med merkevare har gjerne en høyere kjøpsintensjon enn andre. Ved å inkludere merkevare på produktene dine kan du nå ut til flere personer som er klare for å kjøpe NÅ.
Selv om merkevarenavn er et eget attributt i produktfeeden, så ser vi allikevel at visninger kan øke dersom du også legger til merkevare i tittelen. Dette er noe du kan teste for å finne ut hva som fungerer best for deg.
5. Ikke begrens deg til det som er pålagt - bruk så mange attributter som mulig!
Hvis du legger til viktige attributter i produktfeeden, som for eksempel aldersgruppe, kjønn, produktstørrelse, farge etc. kan Google bedre matche brukerens søk med produktene dine. Da vil Shopping-annonsene dine være mest mulig relevant for den som søker, og sannsynligheten for at du får et salg øker.
6. Ekskluder produkter som er utsolgt på ubestemt tid
Unngå å betale for klikk til et produkt som ikke kan kjøpes ved å aktivt ekskludere produktene fra feeden. Vanligvis blir utsolgte produkter automatisk ekskludert i Shopping-annonsene dine, men det finnes tilfeller hvor dette ikke skjer allikevel.
Det finnes også tilfeller hvor det faktisk er ønskelig å annonsere på produktene, selv om de akkurat nå er utsolgt. For eksempel kan kunden forhåndsbestille hos noen nettbutikker hvis produktet er utsolgt. Da kan det være lønnsomt å fortsette å kjøre Google Shopping-annonsene.
Er det derimot sånn at du opplever leveringsproblemer fra leverandør og produktet ikke kan bestilles på ubestemt tid? Da kan det være lurt å ekskludere dette produktet fra Shopping-annonsene i Google Merchant Center, slik at du unngår å bruke mye penger uten å få salg.
7. Legg inn informasjon om bedriften din i Google Merchant Center
Ved å fylle ut mer informasjon om bedriften din sine frakt- og returtjenester inne i Google Merchant Center innstillingene, kan du få et konkurransefortrinn. Dersom du er den eneste som tilbyr for eksempel gratis frakt, eller åpen retur, kan det være en overbevisende faktor i Shopping-annonsene.
Du kan også legge inn logoen din og profilfargene dine. Da får annonsene dine et mer helhetlig uttrykk dersom du bruker Smart Shopping - et annonseformat som ikke begrenser plasseringer til Shopping-oppføringer i søkeresultatet, men som også kan vises på andre flater.
8. Få bedre kontroll ved å bruke egendefinerte etiketter
Ved å bruke egendefinerte etiketter i produktfeeden din kan du legge til ekstra informasjon som kan være nyttig for styringen av kampanjene i Google Ads. Du kan for eksempel oppgi om et produkt er en bestselger, om du har høy margin eller lav margin på produktet, eller annen type informasjon som kan være nyttig når du skal prøve å prioritere annonsebudsjettet på en smartest mulig måte.
Informasjonen i egendefinerte etiketter kan du nemlig hente opp i Google Ads. Det gjør sortering- og kategoriseringsjobben enklere for deg i annonseverktøyet. For eksempel kan du lage en egendefinert etikett til salgsprodukter. Da kan du skille disse produktene ut i egene Google Shopping-kampanjer og dermed sikre at salgsproduktene får flere visninger ved å sette egne mål og budsjetter for akkurat den kampanjen.
9. Få bedre resultater på kampanjene dine - bruk regler!
I Google Merchant Center kan du gjøre feeden din bedre på en effektiv måte - sett opp regler. Dette kan du sette opp uten å gjøre endringer direkte på produktfeeden. For eksempel kan du lage en regel som legge til merkevarenavn på produkter som mangler det, eller en reglel som ekskluderer produkter som koster under X kroner for å få bedre lønnsomhet på Shopping-kampanjene dine.
Hva venter du på? Go fix that feed!
Dette er 9 forbedringer som du relativt enkelt kan fikse selv, enten ved å oppdatere informasjon direkte i nettbutikken, eller ved å bruke de mulighetene du har i Google Merchant Center. Hvis nettbutikken din allerede bruker en produktfeed, er det mest sannsynlig en del å hente på at du får litt kontroll på hva som er i feeden. Ikke minst er det mye potensiale i å sørge for at du utnytter alle relevante muligheter.
Bruker du produktfeed i mer enn én annonseringskanal? Da bør du vurdere å investere i et tredjepartsverktøy som kan skreddersy produktfeeden til hver enkelt kanal. Et slikt verktøy kan overstyre informasjonen i feeden slik at hver kanal får informasjonen servert akkurat slik den kanalen vil ha det. Da får du maksimert utbyttet fra hver enkelt kanal!
Trenger du hjelp med å fikse produktfeeden din, eller vurderer du å gå for et tredjepartsverktøy?