Forside / The Nordic CMO Survey

The Nordic CMO Survey

The nordic cmo survey cover

Vi er ferdige å samle inn svarene for i år. Resultatene fra The Nordic CMO Survey 2024 blir publisert 23. mai.

Om The Nordic CMO Survey

The Nordic CMO Survey kartlegger hvilke investeringer nordiske markedssjefer gjør i dag for å sikre fremtidig vekst. Undersøkelsen er en temperaturmåler på hva nordiske markedssjefer tenker og gjør, her og nå. Den gir deg som er ansvarlig for markedsarbeidet tilgang til hvilke antakelser og tilpasninger andre i samme rolle har gjort, og planlegger å gjøre.

Undersøkelsen gjennomføres av Synlighet i samarbeid med Kampanje i Norge, Resumé i Sverige og Dansk Markedsføring i - ja, Danmark. 

The Nordic CMO Survey 2023 - Hva sier nordiske markedssjefer i 2023

The nordic cmo survey last ned rapporten 2023

Hva har de Nordiske markedssjefene tro på? Hva prioriterer de? Innsikten får du i The Nordic CMO Survey 2023-rapporten!

  • Områdene CMOs har ansvar for har blitt viktigere de siste årene og vil fortsette å være viktige i fremtiden. Det mener 70% av markedssjefene i undersøkelsen.
  • 6 av 10 nordiske CMOs forventer utfordringer med lavkonjunktur og synkende forbruk i de neste 6-12 månedene. 54% trekker frem endret forbrukeratferd.
  • Personvern og datahåndtering blir stadig viktigere, og 40% av CMOs nevner datakvalitet i forbindelse med markedsføring som en utfordring.
  • Budsjettansvar er vanlig blant markedssjefene. 69% sitter i bedriftens ledergruppe. I bedriftene med mer enn 200 ansatte er andelen 59%.
  • Mange bedrifter har endret markedsstrategi og økt markedsavdelingen de siste årene for å tilpasse seg endringene i markedet og makroøkonomiske usikre tider. 34% øker markedsbudsjettet. 43% planlegger å ansette i markedsavdelingen.
  • Nye kreative konsepter og kampanjer, merkevarebygging og forbedret merkevareplattform er viktige investeringsområder for mange markedssjefer.
  • Bedrifter som oppnår ønskede resultater med markedsføringen har i større grad investert i innsikt og analyse i tillegg til merkevarebygging. De har også i større grad tatt i bruk nye markedsføringsmuligheter.
  • Bedrifter som oppnår ønskede resultater fokuserer på å tilpasse seg endret forbrukeratferd og lavkonjunktur. Bedrifter som ikke lykkes i like stor grad peker på interne utfordringer som rekruttering og redusert markedsføringsbudsjett.


23. mai 2023 presenterte vi funn fra undersøkelsen i et webinar. Få tilsendt opptak av webinaret her!

Få tilgang til rapporten fra 2023

Rapporten er tilgjengelig for medlemmer av Synlighets fagnettverk, og sendes ut via epost til alle som mottar vårt nyhetsbrev. Bli en del av Synlighets fagnettverk ved å fylle ut skjemaet under. Da får du tilsendt hele rapporten på epost. I tillegg får du invitasjon til fagtreff, webinarer og nyttige artikler om markedsføring. 

Ja, send meg The Nordic CMO Survey 2023-rapporten

Ønsker du innsikten presentert for din bedrift? Ta kontakt med Oda Kveen, ansvarlig for The Nordic CMO Survey, eller send mail til kontakt@synlighet.no. Presentasjonen passer spesielt godt for markedsteam, ledergrupper eller bransjeforeninger som ønsker økt kompetanse og innsikt om hvordan markedsførere og bedrifter kan ta nye steg mot videre vekst.

Medieoppslag