Er det mer enn ett år siden du gjennomførte en merkevareanalyse og kundeundersøkelse?
Dato publisert:
Dato oppdatert:
– Forestillingen om at vi en dag skal tilbake til slik det var før pandemien, blir stadig svakere. Da er det spesielt viktig å danne seg et nytt bilde av hvordan markedet ser ut her og nå, sier Oda Kveen, markedssjef i Synlighet.
Holder ikke å lene seg på vedtatte sannheter fra gårsdagens marked
Lite tyder på at den nærmeste tiden blir “a walk in the park” for norske bedrifter. De bedriftene som lykkes godt i et tøft marked, evner å få øye på mulighetene som ligger der.
– Har du ikke investert i å få oppdatert innsikt det siste året, vil mye av innsikten være utdatert. Når markedet stadig er i endring og konkurransen blir tøffere, holder det ikke å lene seg på vedtatte sannheter fra gårsdagens marked, sier Giedre Maciniene, senioranalytiker i Synlighet.
Anbefaler årlig kunde- og merkevareundersøkelse
Hun anbefaler å gjennomføre minimum én kundeundersøkelse og merkevareundersøkelse på årlig basis.
En merkevareundersøkelse gir en bedre forståelse av merkevarens attraktivitet og kjennskap. Innsikt om styrker og svakheter ved egen merkevare, sammenlignet med konkurrentene, gir grunnlag for å utvikle en mer effektiv differensieringsstrategi.
I tillegg bør bedrifter være spesielt årvåken for endringer i egen kundebase.
– Vi har sett mange tilfeller av at bedrifter tror de kjenner kundene sine og baserer markedsføring på utdatert eller feil innsikt. Det har resultert i dårlig målretting og irrelevante budskap som gir betydelig lavere avkastning på markedsføringsinvesteringen. Med innsikt fra en oppdatert merkevareundersøkelse og kundeundersøkelse, unngår du dette.
Er det mer enn ett år siden du sist fikk oppdatert innsikt om din bedrifts posisjon i markedet og hva kundene dine ønsker? Det kan vi gjøre noe med! Ta kontakt, så setter vi i gang.