Forside / Blogg / Den optimale produktfeeden: Nøkkelen til økt salg på kort sikt

Den optimale produktfeeden: Nøkkelen til økt salg på kort sikt

Dato publisert:

27.04.22

Dato oppdatert:

27.06.22
Senior rådgiver Silje Stamnes (forfatteren av artikkelen) med teksten "Få flere salg med bedre produktfeed"

Har du makset ut potensialet som finnes i produktannonsene dine?

Hvis du har en nettbutikk, bør du allerede ha minst én produktfeed som er aktiv i en eller flere annonseringskanaler. Og der det brukes en produktfeed er det ofte mer å hente ved å gjøre noen smarte grep og litt testing.

Hva er en produktfeed?

En produktfeed henter ut oppdatert informasjon om produktene du til enhver tid har i nettbutikken din. På en måte er feeden et speil av produktene dine, bare at all informasjonen er formatert i tekst.

Produktfeeden inneholder informasjon som navn på produktet, beskrivelse, bilde, pris, lagerstatus, salgsinformasjon etc. Det finnes faktisk over 60 forskjellige attributter du kan legge til et produkt i produktfeeden, dog er bare 9 av dem er nødvendige for at du skal kunne bruke produktfeeden til annonsering. Med andre ord, her finnes det mange muligheter som ikke nødvendigvis konkurrentene dine har tatt i bruk enda.

Informasjonen som ligger i produktfeeden hentes inn i produktannonser, som for eksempel disse Google Shopping-annonsene i Google Søk:

skjermdump av google søk hvor man har søkt etter "vagabond damesko" og fått opp google shopping-annonser øverst

Hvor kan du bruke en produktfeed?

Google Shopping-annonser er et av de formatene som skaper mest salg for B2C-nettbutikker - og da trenger du en produktfeed. Men det er ikke bare i Google sitt søkeresultat du kan se annonser som bruker en feed.

Har du for eksempel sett produktannonser på Facebook, Instagram eller andre sosiale medier? Annonser med akkurat de produktene du nettopp kikket på? Da har du mest sannsynlig fått servert dynamiske remarketing-annonser! Disse annonsene bruker informasjon fra produktfeeden for å kunne vise deg annonser med produkter som du allerede har vist interesse for når du besøkte nettbutikken:

skjermdump av produktannonser fra Bara Sportswear i insta stories

Eller kanskje du har vært innom prissammenligningstjenester som Prisjakt og Prisguiden? Her trenger du også å koble til en produktfeed for å kunne være synlig:

Skjermdump fra kategorien "mobiltelefoner" på Prisjakt.no

En produktfeed kan også være nyttig om du har fysiske butikker. Med annonseformatet “lokale produktannonser” kan du vise hva slags produkter du har tilgjengelig i de fysiske butikkene dine når folk søker på nett! 

>>> Mer om “Lokale produktannonser” her!

Skal du ha skikkelig kontroll på merkevaren din, og få maksimalt utav det annonsebudsjettet du sitter på, MÅ du ha et aktivt forhold til hva slags informasjon som sendes ut via produktfeeden din. Hvilken type produktinformasjon tar feeden med seg fra nettbutikken? Hvordan brukes informasjonen av de forskjellige kanalene? Og hvordan burde produktfeeden være for at du skal få mest mulig visninger og salg for annonsekronene?

Hvordan kan du gjøre produktfeeden bedre?

Forskjellige kanaler bruker informasjonen i produktfeeden på forskjellige måter. Det betyr at du potensielt må gjøre justeringer på feeden for å få den til å fungere optimalt i de forskjellige kanalene du vil kjøre annonser i.

For å gjøre justeringer på hva som går inn i produktfeeden er det forskjellige framgangsmåter avhengig av hva slags feed du har, og hva du ønsker å gjøre. Du bør altså først og fremst finne ut om du har en feed, og i så fall hvilken type feed det er.

Et godt sted å starte er utviklerne av nettbutikken din.

Som oftest kan du bestille forbedringer av produktfeed fra utviklerne. Hvis du har produktfeeden din lastet opp i Google Merchant Center, kan du sette opp noen regler for å styre feeden i det verktøyet. I noen publiseringssystem har du tilgjengelig egne felt hvor du selv kan definere hva som skal stå i titlene og beskrivelsen som sendes til feeden. Spør utvikler hva slags muligheter du har i din løsning.

I enkelte tilfeller har bedriften en liten produktfeed som har blitt satt opp i Excel - da kan du ofte bare legge til de attributtene du mangler i det dokumentet - hvis det er satt opp korrekt. 

Ønsker du flere konkrete tips til hvordan du kan forbedre produktfeeden din spesifikt for Google Shopping?

>>> 9 tips til feedoptimalisering finner du her!

Tredjepartsverktøy kan være løsningen

Mange opplever at det er tungvindt å gjøre endringer på produktfeeden. Kanskje er det lang ventetid hos utviklerne? Kanskje er det ikke lett å få til en endring som passer alle kanalene du vil kjøre annonser i? Hvis du har veldig mange produkter i nettbutikken din, kan det være smart å bruke et tredjepartsverktøy for optimalisere produktfeeden din, som f.eks. WakeupData eller Channable.

Ved å bruke et tredjepartsverktøy kan du sette opp regler som forbedrer informasjonen i feeden. For eksempel kan du legge til manglende attributter, eller justere på formatet til alle produkttitelene i en kategori av nettbutikken din. For større nettbutikker med flere tusen produkter kan dette være en svært effektiv måte å jobbe på, og det vil spare deg for mye tid.

Vil du vite mer om tredjepartsverktøy? I dette webinaret forklarer WakeupData litt rundt hvordan deres system kan hjelpe med å få i gang lokale produktannonser (digitale annonser for produkter i fysisk butikk). 

>>> Last ned webinar med WakeupData her!

grafikk som viser at informasjon går fra WakeUpData via Google og ut til flere av Google sine produkter

Hvordan få den optimale produktfeeden?

Hva som er en optimal produktfeed kommer nok til å variere med hvilke kanaler du kjører annonser i og hvilken bransje du representerer. Samtidig vil det optimale konstant være i endring sammen med økende digital handel og vaner. Hvis du allerede i dag bruker produktfeed til å drive annonser i en eller flere kanaler, vil vi anbefale at du setter av litt tid med jevne mellomrom for å finne og gjennomføre små justeringer på produktfeeden som potensielt kan øke omsetningen din betydelig.

Tror du det er verdt å bruke noen timer i måneden hvis du kan få flere relevante visninger på Google Shopping-annonsene dine?

Si at du har 1,5% i klikkrate, en konverteringsrate på 1% og verdien på en gjennomsnittlig handlekurv er 1 000 kr. Hvis du i utgangspunktet har 1 million visninger av Shopping-annonsene dine på en måned, utgjør dette 150 000 kr (1 mill * 0,015 * 0,01 * 1000 kr).

Hvis du med justeringer i produktfeeden, klarer å øke antallet visninger til 1,5 millioner i måneden - mens de andre tallene holder seg konstant - får du en omsetning på 225.000 kr. Det er en økning på 75 000 kr per måned, som utgjør 900.000 kr i året!

Og det bare på noen justeringer du gjorde i produktfeeden din…

Det krever selvfølgelig litt testing for å finne de justeringene som gir de store utslagene, men hva skjer hvis du ikke jobber med feeden i det hele tatt? Da kommer plutselig en konkurrent en dag med bedre produktfeed og stjeler de lette salgene rett ut av kassen din. Kan du la det skje?


Trenger du råd og veiledning angående din produktfeed?