Forside / Blogg / Hvorfor skal du bry deg om markedsføringstrender?

Hvorfor skal du bry deg om markedsføringstrender?

Dato publisert:

23.01.24

Dato oppdatert:

27.02.24
Hvorfor skal du bry deg om markedsføringstrender siljestamnes

I starten av et nytt år er det ikke mangel på eksperter som spår hvilke markedsføringstrender som vil gjøre seg gjeldende. 2024 er intet unntak!

“Du bør ikke nødvendigvis hoppe på alle trender. Det kan være et blindspor. Men, å lukke øynene for alle nye markedsføringsmuligheter gir kun en fordel til konkurrentene dine. 

De som er først ute oppnår ofte ‘first mover advantage’, som er spesielt kjærkomment nå når konkurransen om kundene i mange bransjer er spesielt tøff.

Hvis du gjør det samme som i fjor, vil du til slutt tape til konkurrentene.”

- Silje Kristin Berg Stamnes, seniorrådgiver, Synlighet


Vurderer du å teste noe nytt i år? Bra! Det gir nemlig mange fordeler å være først ute. 

Se også: Bli oppdatert på viktige trender i webinaret "Synlighet Predicts 2024"

Større rekkevidde for lavere kostnad

I 2020 åpnet TikTok for annonsering mot sine brukere. MOT Norge gikk live med en av de aller første annonsene på TikTok i Norge. På 24 timer hadde kampanjen nådd ut til over 600.000 unge, deres viktigste målgruppe.

Mer om kampanjen fra MOT her

Så stor spredning på så kort tid, og med et veldig begrenset budsjett, er en av effektene du kan oppnå med å være først ute.

Begrepet “first mover advantage” refererer til konkurransefordelen du kan oppnå hvis du er den første i markedet med et nytt produkt eller tjeneste. Den samme effekten kan du også få ved å ta i bruk nye markedsføringsmuligheter og teknikker.

Byråer som er partner med de store annonseringskanalene, som for eksempel Google Premier Partners, får ofte lov til å beta-teste nye annonsemuligheter før det lanseres på det åpne markedet. Ta kontakt med byrået ditt for å høre hvilke muligheter de sitter på som kan være relevant for deg å teste.

Er gresset grønnere på andre siden?

Det vet kun de som tester!

Markedsavdelinger som sier de allerede har testet TikTok, influensersamarbeid, podcast og videomarkedsføring, sier også i større grad at de oppnår ønskede resultater fra markedsføringen.

Kanaler og bedrifter som lykkes bruker nordi cmo survey 2023

Bilde: Graf fra The Nordic CMO Survey 2023

Er TikTok en magisk kanal? Eller bør du bruke alle markedsmidler på influensersamarbeid?

Neppe.

Det sier kanskje heller mer at bedrifter som våger å teste nytt, og som kontinuerlig utfordrer det de gjør i dag, får verdifulle erfaringer. Det er når du tester noe nytt at du virkelig får utforsket om det er mer å hente andre steder.

Samtidig. Det skal ikke skyves under en stol at det kan koste å være aller først ute.

I tillegg til potensielt høye oppstartskostnader, kan det være usikkert om målgruppen din oppholder seg der du skal markedsføre, eller om de faktisk er interessert i å høre fra deg på den måten. I noen tilfeller kan det lønne seg å vente til de første har gått på trynet før du hopper på en trend.

Men du må ikke vente for lenge. Da er det konkurrentene som får fordelene av å være tidlig ute.

Konsentrer deg om din kjernemålgruppe

Det kommer kontinuerlig nye muligheter for markedsføring. Nye annonseformater. Ny teknologi. Nye kanaler. Nye buzzord. Så hvilke trender skal du hoppe på, og hvilke skal du la gå?

Fokuser på målgruppene dine.

Har de endret forbrukervaner?

  • Er de mer opptatt av tilbud og pris nå, enn de var for ett år siden?
  • Er de mer opptatt av gjenbruk og bærekraft?
  • Handler de mer på nett?


Slike endringer er det viktig at du får med deg!

Og hva med medievanene? Hvor bruker målgruppen din tiden sin?

  • Er de på LinkedIn?
  • Hører de på podcast?
  • Leser de lokalaviser?


Det er viktig at du til enhver tid vet hvor målgruppen din oppholder seg, samtidig som du holder øye med utvikling som potensielt kan utfordre situasjonen slik den er i dag!

Nye effektive markedsføringsmuligheter er effektive fordi målgruppen din vil ha det.

Et av LinkedIn sine nyeste annonseformater heter Thought Leadership Ads. Det er et annonseformat som gir bedrifter anledning til å sponse ansattes organiske poster, slik at de vises frem til et større publikum. Trendene viser nemlig at folk foretrekker innhold fra folk heller enn fra upersonlige bedrifter. Det har LinkedIn sett og lagd et format som er tilpasset dette behovet.

Interessert i mer trender på LinkedIn? Hør nordisk leder i LinkedIn, Niclas Prenker, fortelle om hvilke trender de ser gjør seg gjeldende fremover i webinaret "The crying CEO og fire andre LinkedIn-taktikker".

Skulle du gjerne lest alle rapportene, men har ikke tid?

Synlighet Predicts 1200x675 V4

Hør om de viktigste trendene for 2024 i webinaret Synlighet predicts 2024

Vi har lest rapportene, slik at du slipper!

I webinaret Synlighet predicts 2024 – som ble avholdt 30. januar 2024 – får du høre høydepunkter fra trendrapportene (cirka en time). Vi forteller deg hvilke markedsføringstrender du virkelig bør vurdere i 2024, og hvilke du fint kan styre unna. 

Det er selvfølgelig gratis å henge seg på, og det blir mulig å stille spørsmål, både i forkant og underveis i webinaret.

Norske forbrukere har dårligere råd enn det de hadde for ett år siden, men de skal fremdeles kjøpe ting. Derfor er det nå – i nedgangstider du må være den beste for at folk skal velge deg. Det er nå du må være god på markedsføring. Og da er det viktig at du ikke henger bakpå, men kommer med forslag som potensielt kan både begeistre ledelsen, og gi resultater på bunnlinjen.