8 ting du må vite om søkemotoroptimalisering i 2022
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Key takeaways fra SEOday 2022 i Kolding, Danmark
I Synlighet har kompetanseutvikling stort fokus. Det er slik vi klarer å gi deg farten du trenger - hele tiden! 30. mars 2022 var det SEOday i Danmark, og hele SEO-teamet i Synlighet deltok digitalt. Har du ansvar for innhold eller nettstedet til bedriften din? Her er det viktigste å ta med seg om søkemotoroptimalisering fra en av de største nordiske SEO-konferansene.
1. Viktigere å vise Google at du er en troverdig autoritet
I løpet av koronaåret 2021 har Google blitt mye flinkere til å vurdere hvem som er autoriteter innen sine felt, og hvem som ikke er det. Det er ihvertfall teorien til Lily Ray fra Amsive Digital. Med andre ord, E.A.T. har blitt viktigere for rangering.
E.A.T. står for:
- Ekspertise
- Autoritet
- Troverdighet
Viktigst om du jobber med Penger eller Livet
Selv om E.A.T. ikke er en direkte rangeringsfaktor for nettsiden din, så kan det påvirke rangeringene dine dersom du skriver YMYL-innhold. Altså innhold med stor påvirkning på “Your Money” eller “Your Life”. Har du ansvar for en nettside som skriver om for eksempel helse og medisin, trening eller økonomi, kan det være du har opplevd ustabile rangeringer i Google de siste årene. Da er det potensielt uklart for Google om du er ekspert, autoritet og troverdig innenfor ditt fagfelt.
Les også: Hva er søkemotoroptimalisering?
Slik optimaliserer du artikler for E.A.T.:
- Har innholdet du skriver blitt fagfellevurdert? Da bør du skrive det i artikkelen.
- Legg inn en oppsummering av artikkelen i starten av artikkelen.
- Gjør det tydelig når artikkelen sist ble oppdatert.
- Skriv navn på forfatteren og legg inn lenke til forfattersiden.
- Lag en forfatterside hvor det står om personen som har skrevet innholdet. Informasjonen bør være relevant for temaet personen har skrevet om.
- Hvis du oppdaterer innholdet bør du legge inn en liten “dette har endret seg”-boks.
2. Press ut konkurrentene fra førstesiden
I 2021 ble det rullet ut en oppdatering som gjorde at ett domene i mye større grad kunne få 1-4.plassering i Google sitt søkeresultat samtidig. Skjer dette for deg, vil det i praksis bety at du presser ut fire andre konkurrenter fra førstesiden. Da kan du fort doble den organiske trafikken din!
Hva øker sannsynligheten for å rangere med flere sider samtidig:
- Optimalisering mot søkeord hvor intensjonen er å finne et spesifikt domene eller merkevare, f.eks. "youtube" eller "synlighet".
- Sterk autoritet (for eksempel mange gode og relevante lenker fra eksterne nettsider) gir høyere sannsynlighet for at siden din kan rangere med flere sider samtidig.
- Mye innhold, og dermed flere sider som kan være relevant for det samme søkeordet.
Lily Ray sitt beste tips for SEO i 2022 var “Fokuser på ekte ekspertise og hold deg innen ditt tema”.
3. Skaff deg features i søkeresultatet
Google viser resultatene i søk på en mengde forskjellige måter, og det blir mer og mer viktig at dine søkeresultat rangerer med spesielle features. Hvis det kommer et resultat med ulike features over deg i søkeresultatet, kan du oppleve nedgang i organisk trafikk, selv om posisjonen din ikke endrer seg. Resultater med features tar ofte langt større plass, og vil derfor dytte deg visuelt lengre ned, selv om du fremdeles rangerer som nummer 2 eller 3.
Det er flere måter du kan stjele til deg gode plasseringer med ulike features - her har du tre:
>>> Optimaliser grupper av søkeord
Velg deg ut ett søkeord med høyt søkevolum (eller et tema) du ønsker å rangere på. Jonas Donbæk fra s360 brukte eksempelet “søvn” for å forklare denne strategien. Istedenfor å kun lage én side om søvn og optimalisere for dette ordet alene, lager du flere artikler og sider som tar opp temaet søvn med ulike innfallsvinkler. Her er blogg et ypperlig verktøy å bruke.
På denne måten gjør du deg selv til en autoritet innen temaet, og du vil rangere på langt flere søkeord. Dette igjen hjelper deg til å rangere på hovedsøkeordet ditt, “søvn”.
Dette er en strategi Synlighet har jobbet med i flere år, og vi har sett god effekt av den på mange av våre kunder.
>>> Skaff deg “rank zero”-plassering i Google
“Rank zero” er en topplassering utformet som en featured snippet. Den kan for eksempel se slik ut:
Hvis du har lyst at nettstedet ditt skal få “rank zero”-resultater, må du skrive innhold som svarer på spørsmål som begynner med hvem, hva, når, hvor, hvorfor og hvordan. Eventuelt kan du skrive tekst som inneholder en definisjon (som eksempelet over).
Har du sider du ønsker å optimalisere for "rank zero"? Da bør siden din gi svar på et spørsmål, dekke et søkeord hvor intensjonen indikerer at søkeren leter etter et kort svar, og du bør allerede rangere i topp 5 med siden i søkeresultatet.
>>> Ranger i “Folk spør også om dette”-delen i søk
Plasseringer i “Folk spør også om dette”-delen i søkeresultatet kan øke trafikken til nettstedet ditt drastisk, spesielt til artikler som kanskje i utgangspunktet er optimalisert mot søkeord som ikke har veldig høye søkevolum.
Nikolaj Mogensen fra s360 kunne fortelle at de i Sverige har observert økt andel resultater med både “folk spør også om dette” og features de siste 12 månedene:
- +40,7% “folk spør også etter” i resultatet - 45,5% av alle søk
- +7,7% features i resultatet - 19,8% av alle søk
4. 60% av søk er etter informasjon
Hele 60% av søkeordene vi skriver i Google er basert på behovet for å skaffe oss informasjon om noe. Det kunne Marcus Tober, grunnlegger av Searchmetrics som nå jobber i SEMrush, vise oss med data fra verktøyet SEMrush. Ellers fordeler søkintensjonen seg slik:
- 19,3% vil kjøpe noe nå
- 10,6% ser etter en merkevare eller en tjeneste
- 10,1% skal finne frem til noe, for eksempel en fysisk lokasjon eller et domene
5. 62% av titlene blir fortsatt skrevet om
I 2021 gjorde Google en endring i hvordan de presenterer titler i søkeresultatet. Titlene du har brukt timesvis på å tilpasse til hver enkelt side, kan plutselig bli skrevet om av Google. Det gjør de dersom de mener tittelen ikke svarer godt nok på søket til brukeren.
Se eksempel på dette fra Gaute Nordvik, Fagleder SEO i Synlighet, her >>>
Oppdateringen møtte stor motstand i SEO-miljøet, da det blant annet førte til mange merkelige titler som ikke ga mening. Google gikk til slutt ut og sa at de endret på påvirkningen slik at kun 20% av alle søk førte til en omskriving.
Marcus i SEMrush kunne derimot dele fra sin studie at hele 62,1% av alle søk som rangerer i topp 20, fortsatt blir omskrevet!
Dette må du unngå for å redusere sannsynligheten for omskriving:
- Veldig lange titler og veldig korte titler - Synlighet anbefaler mellom 45 og 60 tegn.
- Ikke gjenta samme ordet i tittelen.
- Titler med skilletegn, f.eks. pipe “|” eller bindestrek “-”.
- Titler med [klammer] eller (parentes).
- Titler med STORE bokstaver.
6. Topp 3 sider er i snitt 14% raskere
Topp 3 sider som rangerer i Google er i snitt 14% raskere enn nettsider du finner på side 2 i Google - det fant Marcus fra SEMrush ut i det samme studiet.
Et viktig poeng når du ser på hastighet, er at du ikke må sammenligne deg med alle andre nettsider. Du må se på nettsidene til dine konkurrenter. På den måten ser du hvor mye du faktisk må forbedre brukeropplevelsen på nettsiden din for å rangere bedre. Det er nemlig konkurrentene dine Google sammenligner med når det kommer til hvem av dere som skal rangere på søkeord som er viktige for dere.
Derfor er det viktig at du sjekker konkurrentene dine før du skal bestemme hvilke tiltak som er viktigst å prioritere på nettsiden din.
7. Optimaliser for verdi per besøk!
En vanlig søkeordsstrategi er å plukke ut søkeord med høye søkevolum, optimalisere mot dem og dermed øke organisk trafikk. Nikolaj fra s360 anbefaler at du istedenfor optimaliserer mot hvor mye verdi et søkeord gir bedriften din.
Eksempel: et søkeord har 1000 søk/md, men gir deg i snitt 10 kr. tilbake for hvert besøk. Et annet søkeord har 500 søk/md, men gir deg i snitt 50 kr tilbake for hvert besøk. Totalt på en måned gir det henholdsvis 10 000 kr vs. 25 000 kr i kassen. Med denne innfallsvinkelen blir det veldig tydelig hvilke av disse søkeordene som er viktigst for bedriften din.
Optimaliserer du for intensjon og ikke bare søkeordet i seg selv, vil du i mye større grad treffe målgruppen din og øke verdien pr. besøk. Dette henger i veldig stor grad sammen med jobs to be done-tankegangen som vi aktivt jobber etter i Synlighet.
8. Vit at Google har et “Crawl budget”
Crawl budget er helt enkelt hvor mange sider Google kan, og vil crawle på ditt nettsted. Selv om du har 10.000 sider, betyr ikke det at Google nødvendigvis vil se på alle sammen. Gary Illyes, en ringrev fra Google, gav noe informasjon om hva Google ser på for å bestemme om en side er viktig eller ikke.
Dette kan øke viktigheten til en side:
- Mange gode lenker inn til siden.
- Innholdet på siden endres regelmessig - f.eks. VG vil bli crawlet oftere enn et domene som ikke er oppdatert siden 2015.
- Mange andre hemmelige grunner som Gary ikke kunne dele.
Selv om siden din først blir crawlet, betyr det ikke at den automatisk blir indeksert og synlig i Google. Dersom siden har blitt avvist fra indeksen én gang, kan du også oppleve at denne ene siden på nettstedet ditt ikke blir crawlet igjen.
Ved hjelp av robots.txt kan du fortelle Google hvilke sider du ønsker indeksert og ikke. Endring i robots.txt blir vanligvis fanget opp innen 24 timer. Men dersom du har det Google karakteriserer som “ikke-viktige”-urler, kan det ta opp til 6 måneder eller mer før Google sjekker på nytt.
Gary Illyes på besøk hos Synlighet Trondheim i 2017.
Synes du det er vanskelig å holde deg oppdatert innen SEO?
Synlighet består av over 70 fageksperter som jobber dedikert med sine fagfelt. For deg betyr det at vi har muligheten til å holde oss oppdatert og teste nye funksjoner for deg som kunde. Vi deler nyheter og tester nye teorier som gjør at kundene våre oppnår farten de trenger i sin bransje.
Er du nysgjerrig på hva et SEO-byrå kan gjøre for deg?