Hvordan kjemper Google mot feilinformasjon i søk?
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Se for deg at du lurer på hvilken pensjonssparing du bør velge. Du starter som normalt ved å Google "pensjonssparing". Men hvordan kan du være sikker på at de tipsene Google serverer deg er fra troverdige kilder? Feilinformasjon i søkeresultatet er grunnen til at Google innførte E.A.T. som rangeringsfaktor. Men hva er E.A.T. og hvordan skal du forholde deg til det?
Som en del av Google sin kamp mot feilinformasjon i søkeresultatet, har de selv bekreftet at E.A.T. blir en viktig rangeringsfaktor. E.A.T. er forkortelse for Expertise, Authority and Trustworthiness - eller Ekspertise, Autoritet og Troverdighet på norsk.
Hva viser at du er ekspert, autoritet og troverdig?
Det er vanskelig for algoritmer å bestemme om noe er sant eller ikke. Noe fakta er enkelt å bekrefte, mens andre ganger er det ikke like rett fram. Google innrømmer selv at algoritmene som bestemmer rangering i søkemotoren, ikke kan identifisere hensikten bak innholdet som rangerer, ei heller hvor nøyaktig grunnlaget er for informasjonen som finnes i innholdet. Men det algoritmene er spesielt designet for er å identifisere nettsteder som gir høye indikasjoner på ekspertise, autoritet og troverdighet.
Den mest kjente indikatoren på troverdighet og autoritet på et nettsted er en av de viktigste rangeringsfaktorene, nemlig PageRank. PageRank vurderer lenkene som peker til et nettsted for å fastslå om nettstedet er en autoritet, på samme måte som referanser i et stykke faglitteratur.
Men PageRank er ikke nok. Det har vist seg flere ganger at misvisende og direkte feil innhold har klart å rangere øverst i søkeresultatet. Så hvordan arbeider Google med å unngå at dette skjer i framtiden?
Google bruker manuelle sjekker til å oppdatere algoritmen
Google sine algoritmer utvikler seg kontinuerlig for å bli bedre og henge med i utviklingen. I 2017 kjørte Google 200 000 eksperimenter med eksterne Search Evaluators og Live User Tests som resulterte i mer enn 2 400 oppdateringer av Søk-algoritmen.
Search Evaluators hjelper Google løpende med å måle kvaliteten på søkeresultatene. De vurderer om nettsidene gir den brukeropplevelsen de lover i søkeresultatet, og om de inneholder forskjellige tegn på ekspertise, autoritet og troverdighet. Resultatene på disse undersøkelsene påvirker ikke rangeringen til individuelle nettsider, men hjelper Google med å finne forskjellige benchmarks som algoritmen kan utvikle seg etter. De er også med på å sjekke endringene som blir gjennomført.
På denne måten prøver Google kontinuerlig å lære algoritmene til å velge de beste og mest troverdige alternativene i toppen av søkeresultatet.
Hvilke elementer tror vi at Google ser på?
Det er ikke bekreftet fra Google hvilke elementer de faktisk vurderer når de kvalitetssjekker et nettsted. Ved å se på de nettstedene som har blitt påvirket av algortimeoppdateringer i det siste, kan vi anta at mangelen på visse elementer er med på å bestemme om nettstedet har autoritet, ekspertise og tillit.
Her er noen kvalitetstegn som vi regner med Google ser på:
- Forfattersider - egne landingssider for alle som skrive innhold med informasjon om bakgrunn/utdanning/erfaring etc.
- Informasjon om GDPR og personvern
- Social proof
- Er viktig innhold på bloggen oppdatert?
- Er det tydelig hvem som er avsender av innholdet som produseres?
- Er det enkelt å komme i kontakt med bedriften?
- Sertifiseringer og diplomer som bedriften har bør være synlige på nettstedet, eventuelt ha en egen side.
- Priser bedriften har vunnet, eller annen annerkjennelse, bør være synlig på nettstedet, eventuelt ha en egen side.
Trenger du å bekymre deg for E.A.T?
E.A.T. som rangeringsfaktor har størst konsekvens for deg om du jobber innen helse og medisin, personlig finans, forsikring og lignende. Google kaller dette YMYL bedrifter - Your money or your life - og har gjort noen store oppdateringer som drastisk har påvirket rangering for denne typen nettsider. SEO-fagleder, Øystein Opperud, mener dog at E.A.T. ikke bare er viktig for YMYL, men også alle bedrifter som skal bruke innhold og vinne kampen om den organiske plasseringen. Nettsiden din må fremstå som tillitsvekkende og autoritær, slik at også nye besøkende forstår at informasjonen nettsiden din byr på er aktuell og ikke lureri.
Mistenker du at du har fått mindre organisk trafikk som følge av Google sitt fokus på E.A.T.? Vi kan ta en E.A.T.-analyse av nettstedet ditt! Ta kontakt med en av våre SEO-eksperter her!
Kilder:
Marie Haynes
Google