Forside / Caser / Bull Ski & Kajakk: Økte omsetningen med +70% i et krevende marked

Dato publisert:

08.08.23
Olav Øverli, daglig leder i Bull Ski & Kajakk i en av butikkene

Bull Ski & Kajakk: Økte omsetningen med 70% i et krevende marked

Mens sportsbransjen totalt sett opplevde nedgangstider i 2022, økte Bull Ski & Kajakk salget i nettbutikken med 70%.

Gjennom å tilpasse seg markedet, bygge opp solide varelager på populære produkter og satse mer på annonsering, ble 2022 et rekordår for Bull Ski & Kajakk på nett.

Eksperter på ski, kajakk og sykkel

Bull Ski & Kajakk er eksperter på ski, kajakk og sykkel. Som de selv sier; 

“Vi har gått på ski som er for stive, vi har sklidd på sleipe røtter med dårlige løpesko, vi har kantret i grov sjø med kajakker og vi har ødelagt utrolig mange sykler. Men heldigvis har vi også hatt utrolige fine opplevelser i utstyr som fungerer. Det er kun det siste som er å finne i våre butikker.”

I tillegg til nettbutikken, har Bull Ski & Kajakk tre fysiske butikker i Oslo og Bærum. Deres forretningsstrategi er tydelig: de har få varegrupper, men et stort utvalg produkter av høy kvalitet i disse varegruppene. Enten du er eliteutøver eller nybegynner, skal du kunne finne produkter for dine behov.

2022: Et krevende år for sportsbransjen

Mens mange bransjer hadde det tøft under pandemien, kom den med et kraftig oppsving for sportsbransjen. Folk løp til sportsbutikkene for å handle inn til ferieturer i Norge og aktiviteter i nærområdet.

Også Bull Ski & Kajakk opplevde en økning under pandemien, spesielt i 2021 da de begynte å satse på nett. Fra 2019 til 2021 økte driftsinntektene med 64%.

I 2022 begynte ting å gå tilbake til normalen i samfunnet, og sportsbransjen opplevde totalt sett en nedgang. For Bull Ski & Kajakk derimot fortsatte veksten. Hva har vært viktige satsingsområder?

Disse 5 grepene gjorde vi:

1. Bruke penger der det gir avkastning

For å tjene penger må du bruke penger, men det gjelder å bruke pengene på riktig sted til riktig tid. Vi har løpende vurdert hvilke kanaler, kampanjer og produkter som er mest lønnsomme å fokusere på, og har tilpasset annonseringen deretter.

For de fleste nettbutikker, er Shopping- og søkannonser i Google viktige kanaler for å øke omsetningen, og det samme gjelder for Bull Ski & Kajakk. Facebook har også vært en viktig kanal, både for å skape kjennskap og drive direkte salg.

2. Budsjetter styrt etter lønnsomhet

I stedet for å ha faste månedsbudsjetter, har budsjettet blitt styrt etter et lønnsomhetsmål - også kalt ROAS-mål (Return On Ad Spend). Et ROAS-mål definerer hvor mye penger vi ønsket å få tilbake for hver krone vi investerer i annonsering.

Når etterspørselen har vært høy, har vi økt budsjettene, og motsatt ved lav etterspørsel. Dette har gjort at Bull Ski & Kajakk har vært til stede når folk leter etter produktene deres, i stedet for å “stenge døra” fordi budsjettene for måneden er brukt opp.

Finn ut mer om ROAS-styrte budsjetter her >>>

3. Gode varelager på populære produkter

Det hjelper ikke med god markedsføring dersom produktene er utsolgt. Selv om markedet har vært trått, har Bull Ski & Kajakk satset og investert stort på de produktene de vet kommer til å selge godt. Med sin lange erfaring i bransjen, har de gjort solide valg, noe som har gitt god avkastning.

4. Optimalisering av nettbutikken og kjøpsopplevelsen

Bull Ski & Kajakk har optimalisert nettbutikken for å skape en enda bedre kjøpsopplevelse. For eksempel har de forbedret logistikken når de sender ut varer, noe som gjør dem i stand til å levere veldig raskt. Fra kommentarene på Facebook, kan de se at mange er fornøyde med superrask levering. Derfor er det noe de har valgt å fokusere på.

De har som mål at standardvarer sendes i løpet av 24 timer. For større varer, for eksempel ski, skal kunden få estimat på levering innen 24 timer, senest 48 timer. Det samme gjelder for henvendelser på mail.

De har også hatt fokus på å bygge opp kundeklubben ved å gjøre det enklere å melde seg inn, og attraktivt å være medlem. De vil at det skal være høy kvalitet på medlemslistene, så de kjører for eksempel ikke rene konkurranser hvor de gir bort premier mot at folk melder seg inn. De som er på listen, skal være potensielle eller eksisterende kunder.

5. Tilpasse seg markedet

For å kunne være konkurransedyktige, følger Bull Ski & Kajakk nøye med på markedet og tilpasser seg deretter. For eksempel har de tidligere satset mest på ski, kajakk og sykkel, men etter å ha sett potensialet i løpemarkedet, har løping blitt et viktig segment for dem.

Black Week 2022: dobling av salget

November og Black Week har blitt en av de viktigste salgsperiodene for nettbutikker. For Bull Ski & Kajakk endte perioden med en dobling av omsetningen sammenlignet med fjoråret. Under Black Week i 2021 hadde de en omsetning i nettbutikken på 6,1 millioner kroner, mens i 2022 var omsetningen 11,7 millioner kroner.

Den viktigste suksessfaktoren for Bull Ski & Kajakk under Black Week, var at de satset mer på løpemarkedet.

For å sikre best mulige resultater var det viktig med hyppig dialog mellom de som styrer annonseringen og nettbutikken. Vi var tett på gjennom hele uka for å kunne gjøre nødvendige justeringer og optimaliserte kampanjene løpende.

Bull Ski & Kajakk-annonser fra Facebook og i søk for å promotere Black Week-salg i 2022

61% økning i salg fra direkte trafikk

I 2021 var omsetningen i nettbutikken 52 millioner kroner. I 2022 hadde den økt til 86 millioner kroner. I tillegg økte antallet besøkende til nettbutikken med 42%.

Bull Ski & Kajakk ønsker også å øke kjennskapen til merkevaren deres. Direkte trafikk til nettbutikken kan brukes som en indikator på om det er en økning. I 2022 økte den direkte trafikken med 18%, og omsetningen fra denne trafikken økte med hele 61%.

F.v. Jørgen Nedregård Matsen (Nettbutikksjef), Olav Øverli (Daglig leder), Lene Hansen (Markedssjef), Martine Ruzicka (Nettbutikk/Kundeservice) fra Bull Ski & Kajakk. Helt til høyre er Merethe Kristiansen, annonseringsspesialist fra Synlighet.

F.v. Jørgen Nedregård Matsen (Nettbutikksjef), Olav Øverli (Daglig leder), Lene Hansen (Markedssjef), Martine Ruzicka (Nettbutikk/Kundeservice) fra Bull Ski & Kajakk. Helt til høyre er Merethe Kristiansen, annonseringsspesialist fra Synlighet.

“Etter flere mislykkede forsøk på samarbeidspartnere, havnet vi hos Synlighet. Dette har medført en enorm økning på nett fordi Synlighet setter pengene der vi får størst effekt. Vi stoler fullt og helt på Synlighet, og det sparer oss mye tid.”

- Olav Øverli, Daglig leder, Bull Ski & Kajakk

Den positive utviklingen fortsetter i 2023

Godt inn i 2023 fortsetter den positive utviklingen. I løpet av første halvår har trafikken til nettbutikken økt med 47% mot samme periode i fjor, og inntekten har økt med hele 73%.

Fremover vil vi arbeide enda mer med søkemotoroptimalisering og bygge opp Bull Ski & Kajakk som en autoritet innenfor sine segmenter, også på nett. Merkevarebygging vil også være et økt fokus for annonseringen, hvor vi i større grad vil fremme Bull som eksperter på kajakk, sykkel og ski enn tidligere.

Ønsker du å få hjelp med å forbedre resultatene for din nettbutikk? Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med din nettbutikk her >>>