Forside / Blogg / TikTok-annonsering - utnytter du mulighetene?
Skrevet av: Katinka Sletten

TikTok-annonsering - utnytter du mulighetene?

Shutterstock 1688057260

TikTok får stadig flere brukere - også i flere alderssegmenter. Det gjør TikTok til en kanal du bør vurdere som en del av kanalmiksen.

Kanalen der du når Gen Z, men også andre målgrupper

TikTok vokser i en enorm fart, og har i løpet av de siste par årene gått fra å være en trendy ungdomsapp, til å bli et sosialt medie de fleste seriøse aktører nå inkluderer i strategien sin.

I Norge har hele 900 000 en bruker på TikTok, men det som likevel skiller seg mest ut er at hele 42% av de brukerne er i aldersgruppen 18 - 29 år.

TikTok er med andre ord stedet du annonserer om du vil nå Gen Z.

Hvilket innhold fungerer på TikTok?

TikTok egner seg for både små og store bedrifter som ønsker å nå ut med sitt budskap eller produkt til den yngre generasjonen. Det er en kanal som vektlegger en upolert, ekte og veldig personlig kommunikasjon. Innhold som ikke snakker det samme språket som resten av TikTok, vil fort falle gjennom føles falskt.

Det er derfor viktig at du og din bedrift tar et bevisst valg om å lage innhold som passer inn på plattformen, og ikke bare slenger ut de vanlige reklameplakatene i håp om at det skal fungere.

Bil inspirert: MOT Norge engasjerte over én million med sin TikTok-kampanje

Den nye generasjonen (gen Z) på TikTok er interessert i genuint innhold, og er også mye mer opptatt av bærekraft, miljøbevissthet, og det menneskelige, enn det generasjonen før dem var. Derfor er det viktig at du tar hensyn til det, og gjør deg noen tanker rundt hvordan din merkevare passer inn i det bildet, før du setter i gang.

Les også: TikTok for bedrifter - hva skal til for å lykkes?

Annonsering og formater på TikTok

TikTok er helt klart best i klassen som kanal når målet er rekkevidde og eksponering av bedriften din, men de har også andre og gode alternativer for målretting. Blant annet tilbyr de målretting mot app-installeringer, trafikk til nettside, videovisninger og rene konverteringer. Du kan også velge publikum for annonsene dine ut fra alder, kjønn, interesser og demografi. 

Dette er noen av annonseformatene du bør kjenne til:

In-Feed Ads er annonser som dukker opp i nyhetsfeeden på lik linje som annet organisk innhold. De glir inn i feeden, og kan også raskt sveipes forbi av brukere. Disse annonsene kan også likes, kommenteres på og deles videre som alt annet innhold.

Brand Takever Ads dukker opp og tar over skjermen til en bruker så snart de åpner appen. I noen sekunder er skjermen låst til denne reklamen, før den går over til å bli en vanlig videoannonse. De dukker også opp i nyhetsfeeden i form av bilder, videoer og GIFs, med klikkbare lenker.

Top View Ads kan ligne mye på brand takeover. Forskjellen er at disse annonsene ikke okkuperer hele skjermen når brukeren logger inn, men legger seg som en fullskjermvideo øverst i feeden. Disse videoannonsene kan vare i opptil 60 sekunder, og spilles alltid av med lyd på.

Hashtags Ads gir deg en mulighet til å kjøpe en hashtag tilknyttet din bedrift, som deretter dukker opp på toppen av utforsk-siden til Tiktok. Dette annonseformatet brukes ofte i sammenheng med utfordringer, og er avhengig av at brukere lager sitt eget brukergenererte innhold som kobles sammen med hashtagen du har valgt. Brukere som da trykker på din hashtag vil bli sendt rett til en landingsside som samler alt innholdet relatert til din hashtag.

Branded Effects er annonseformater mange aktører kjenner igjen fra Snapchat. Det gir bedrifter muligheten til å lage sine egne filtre og effekter som brukere kan bruke i sine egne videoer og innhold. Denne annonsen kan aktiveres i ti dager om gangen.

Hvorfor annonsere på TikTok?

TikTok gir deg spesielt disse tre fordelene:

  • Du når ut til store deler av målgruppen. Spesielt Gen Z (18-29 år)
  • Mulighet for upolert, ekte og personlig kommunikasjon som engasjerer
  • En kanal der du får mye eksponering for pengene

TikTok er et av de billigste og effektive løsningene dersom du er ute etter eksponering, og at flest mulig skal se produktet du tilbyr. Men de har også en rekke andre annonsefunksjoner, og er i full gang med en implementert shopping-løsning.

Vi i Synlighet har god erfaring med strategi, annonsering og innholdsproduksjon på TikTok, og vi hjelper deg gjerne med å komme i gang med TikTok-satsingen til din bedrift. Ta kontakt dersom du ønsker å høre mer om mulighetene.

Ta kontakt for en prat om TikTok for din bedrift