TikTok-annonsering - utnytter du mulighetene?
TikTok får stadig flere brukere - også i flere alderssegmenter. Det gjør TikTok til en kanal du bør vurdere som en del av kanalmiksen.
Kanalen der du når Gen Z, men også andre målgrupper
TikTok vokser i en enorm fart, og har i løpet av de siste par årene gått fra å være en trendy ungdomsapp, til å bli et sosialt medie de fleste seriøse aktører nå inkluderer i strategien sin.
I Norge har hele 900 000 en bruker på TikTok, men det som gjør at TikTok skiller seg mest ut er at hele 42% av de brukerne er i aldersgruppen 18 - 29 år.
TikTok er med andre ord stedet du annonserer om du vil nå Gen Z.
Hvilket innhold fungerer på TikTok?
TikTok egner seg for både små og store bedrifter som ønsker å nå ut med sitt budskap eller produkt til den yngre generasjonen. Det er en kanal som vektlegger en upolert, ekte og veldig personlig kommunikasjon. Innhold som ikke snakker det samme språket som resten av TikTok, vil fort falle gjennom og føles falskt.
Det er derfor viktig at dere tar et bevisst valg om å lage innhold som passer inn på plattformen, og ikke bare slenger ut de vanlige reklameplakatene i håp om at det skal fungere.
Bil inspirert: MOT Norge engasjerte over én million med sin TikTok-kampanje
Den nye generasjonen (Gen Z) på TikTok er interessert i ekte innhold. De er også mye mer opptatt av bærekraft, miljøbevissthet, og det menneskelige, enn det generasjonen før dem var. Derfor er det viktig at du tar hensyn til det, og gjør deg noen tanker rundt hvordan merkevaren din passer inn i det bildet, før du setter i gang.
Annonsering og formater på TikTok
TikTok er helt klart best i klassen som kanal når målet er rekkevidde og eksponering av bedriften din, men de har også andre og gode alternativer for målretting. Blant annet tilbyr de målretting mot app-installeringer, trafikk til nettside, videovisninger og rene konverteringer på nettsiden din. Du kan også velge publikum for annonsene dine ut fra alder, kjønn, interesser og demografi.
Dette er noen av annonseformatene du bør kjenne til på TikTok:
In-Feed Ads er annonser som dukker opp i nyhetsfeeden på lik linje med annet organisk innhold. De glir inn i feeden, og kan også raskt sveipes forbi av brukere. Disse annonsene kan også likes, kommenteres på og deles videre som alt annet innhold på TikTok.
Brand Takeover Ads dukker opp og tar over skjermen til en bruker så snart de åpner appen. I noen sekunder er skjermen låst til denne reklamen, før den går over til å bli en vanlig videoannonse. De dukker også opp i nyhetsfeeden i form av bilder, videoer og GIFs, med klikkbare lenker.
Top View Ads kan ligne mye på Brand Takeover. Forskjellen er at Top View-annonsene ikke okkuperer hele skjermen når brukeren logger inn, men legger seg som en fullskjermvideo øverst i feeden. Disse videoannonsene kan vare i opptil 60 sekunder, og spilles alltid av med lyd på.
Hashtags Ads gir deg mulighet til å kjøpe en hashtag tilknyttet din bedrift, som deretter dukker opp på toppen av utforsk-siden til Tiktok. Dette annonseformatet brukes ofte i sammenheng med utfordringer, og er avhengig av at brukere lager sitt eget brukergenererte innhold som kobles sammen med hashtagen du har valgt. Brukere som da trykker på din hashtag vil bli sendt rett til en landingsside som samler alt innholdet relatert til din hashtag.
Branded Effects er annonseformatet mange aktører kjenner igjen fra Snapchat. Det gir bedrifter muligheten til å lage sine egne filtre og effekter som brukere kan bruke i sine egne TikToks. Denne annonsen kan aktiveres i ti dager om gangen.
Hvorfor annonsere på TikTok?
TikTok gir deg spesielt disse tre fordelene:
- du når ut til store deler av målgruppen - spesielt Gen Z (18-29 år)
- mulighet for upolert, ekte og personlig kommunikasjon som engasjerer
- en kanal der du får mye eksponering for pengene
TikTok er en av de billigste og mest effektive løsningene dersom du vil nå ut til flest mulig. Men de har også en rekke andre annonsefunksjoner, og er i full gang med å implimentere en shopping-løsning slik at du enklere kan promotere produktene dine også i denne kanalen.
Vi i Synlighet har god erfaring med strategi, annonsering og innholdsproduksjon på TikTok. Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang med TikTok-satsingen til din bedrift.