Forside / Blogg / TikTok Ads
Skrevet av: Peder Johannessen

Bør du annonsere på TikTok?

23.11.20
I Stock 1200715713

Nå har TikTok Ads kommet til Norge! Er det noe for deg?

TikTok brukes av en stor andel mennesker på verdensbasis, og bruken vokser også i Norge. Nå er det blitt mulig for norske annonsører å kjøre kampanjer i den populære appen, men er det for deg? Bør din bedrift annonsere med TikTok Ads? Les mer om hva TikTok er, hvordan du treffer målgruppen og hvem du når.

Dette er TikTok

Du har kanskje fått med deg danseutfordringene, rare matoppskrifter eller #fliptheswitchchallenge? Kanskje du så varianter av denne videoen?

For dere som ikke har vært nysgjerrige nok til å laste ned TikTok allerede - TikTok er en plattform hvor folk deler videoer. Det beste fra Instagram og YouTube på én plattform, med alt fra inspirasjon, til instruksjonsvideoer og matlaging. I tillegg har du de ulike utfordringene som har fått mye oppmerksomhet i media. 

Alle videoer er i høytstående format som gjør opplevelsen perfekt på mobil.

Hvem som helst kan gå viralt

Hvis du deler godt innhold som folk blir interessert i, kan hvem som helst gå viralt på TikTok. Folk som har hatt problemer med å vokse organisk på YouTube eller Instagram, har klart å bygge følgerskarene sine drastisk ved å nå ut til nye følgere på TikTok.

En video på TikTok kan gå viralt ganske lenge - cirka 3 uker, ikke bare én dag eller to, slik som på Facebook og Instagram. 

Generelt sett vises videoene dine først mot et lite publikum nær der du befinner deg geografisk. Hvis algoritmen opplever at det går bra, vises videoen din til flere og flere, og det geografiske nedslagsfeltet øker. Innen 5-6 timer kan du få veldig stor rekkevidde på en video.

Hvis det ikke er noe særlig rekkevidde innen 48 timer, er det en flopp.

Algoritme skreddersydd for brukeren

TikTok sin algoritme har fokus på å vise folk innhold som de kommer til å like. Sammenlignet med Facebook, Instagram og YouTube, ser TikTok sin algoritme mer på hva slags videoer folk engasjerer seg i og hvordan de bruker appen, heller enn hvem de følger og hva de har sett på tidligere.

Videoen vil hele tiden bli vist til en perfekt miks av nye mennesker og eksisterende følgere. Det er noe av det som gjør den organiske spredningen på TikTok så stor som den er per i dag.

Aller flest unge, men de voksne aldersgruppene kommer etter

Det er i dag aller flest barn og unge på TikTok - 65% av brukerne på verdensbasis er i alderen 9 – 19 år. I Norge brukes TikTok av 65% av alle barn og unge i alderen 9-18 år. For organisasjoner som har unge som målgruppe, er TikTok virkelig en kanal å vurdere tilstedeværelse på. 

Blant annet har Politiet hatt stor suksess (kampanje.com) med å nå ut til unge med viktige budskap og opplever en enorm økning i antall henvendelser fra denne målgruppen. MOT Norge, som jobber for å utvikle robuste unge, har også hatt gode resultater med tilstedeværelse på TikTok.

Les også: MOT Norge nådde målgruppen gjennom en av Norges første TikTok-annonser

Samtidig er det verdt å merke seg at bruken til de voksne aldersgruppene i USA øker kraftig - så her gjelder det å følge med. Flere brukere kan fortelle at TikTok har blitt noe gøy som foreldre kan gjøre sammen med ungene sine.

En større andel av den norske befolkningen bruker TikTok enn de mer kjente plattformene Pinterest og LinkedIn. I andre kvartal av 2020 var 8% daglige brukere av TikTok i Norge. TikTok har rundt 800 millioner brukere på verdensbasis.

I snitt bruker amerikanerne appen cirka 52 minutter hver dag. Dette er på samme nivå som Instagram og Facebook, så inntil Ipsos SoMe-tracker kommer med mer detaljerte tall på bruken av TikTok i Norge, kan vi anta at nordmenn som bruker TikTok er like aktive der som de er på Instagram og på Facebook.

Hvordan vokse organisk på TikToK?

Ønsker du å nå ut til målgruppen din organisk på TikTok, må du dedikere deg til plattformen. Du bør begynne med å lage 1-2 videoer om dagen til du blir kjent med hva brukerne på TikTok vil ha fra deg. 

Når du har funnet ut hva folk liker, trenger du ikke tenke så mye på når du deler og hvor mange videoer du deler av gangen. For eksempel kan du på TikTok dele 10 videoer rett etter hverandre, uten at de forskjellige videoene vil konkurrere. Men du er avhengig av å først vite hva brukerne vil ha.

Selv om du får en følelse av hva folk liker, må du likevel fortsette å dele ofte. Noen TikTok’ere klarer å vokse ved å dele kun 1-2 ganger i uken, men det er veldig få.

Ikke glem å aktivere Pro-konto på TikTok. Da får du data og statistikk på videoene og følgerne dine slik at du vet hvorfor videoene eventuelt flopper og kan ta lærdom av det. Kanskje folk droppet ut av videoen etter 3 sekunder? Da vet du at begynnelsen ikke var bra nok.

Disse kampanjene kan du kjøre med TikTok Ads

Kampanjer på TikTok kan avtales direkte med TikTok gjennom et byrå som har erfaring. Det er ikke alle typer annonseformater som er tilgjengelig enda, men det finnes et utvalg hvor prisen varierer fra cirka 30 000 NOK - 100 000 NOK. Prisen kommer med en garanti på hvor mange visninger annonsen din får.

Foreløpig er TikTok best for å nå ut til mange raskt, så rekkevidde er det mest fornuftige målet å sette seg for en kampanje.

Det er mulig å annonsere i TikTok slik som på Facebook, ved at du setter opp kampanjene selv, eller ved hjelp av et byrå, via TikTok Ads Manager. "Norge" har nettopp dukket opp som et geografisk valg i verktøyet, men du må ta kontakt med TikTok for å få det aktivert. 

I Ads Manager kan du sette bud på kost per tusen (CPM) eller kost per klikk (CPC), og la algoritmen jobbe for å oppå rekkevidde, trafikk, app-installeringer eller konverteringer.

Ikke lag annonser - lag TikToks

For at en TikTok-annonse skal gå bra, er du avhengig av at den engasjerer brukerne, ellers kan det bli veldig dyrt. Derfor anbefales det å lage TikToks, ikke annonser.

Og akkurat av den grunn kan det være verdt å få hjelp av noen kjente Tiktokere som allerede vet hvordan videoer bør lages for å slå an på plattformen.

Videoen du bruker i kampanjen kan være mellom 5-60 sekunder lang. TikTok selv anbefaler 9-15 sekunder og oppfordrer til å legge på bakgrunnsmusikk og laste opp videoer i god kvalitet.

MOT - én av Norges første TikTok-annonser

Med en av Norges aller første TikTok-annonser, nådde MOT 600 000 i sin viktigste målgruppe – på ett døgn. I TikTok-annonsen sentrer Pål André Helland fotballen til Emilie Lein.

@emilielein88

@rosenborgkvinner and @rosenborgballklub are proud ambassadors for @motnorge !!💥 Check them out on TikTok!💃🏼 ##showcourage ##foryou

♬ No Sugar Coated Love (Squiid Remix) - Tape Machines

Begge er spillere på Rosenborg, og Emilie Lein er Norges største Tiktoker med nesten 2 millioner følgere!

Tror du målgruppen din er på TikTok? Tenker du at TikTok Ads hadde vært en ypperlig match for bedriften din? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg i gang!

Referanse: Tall fra USA i 2019 fra Social Media Marketing-podcast