Forside / Caser / MOT Norge: 1 million hei

Dato publisert:

22.10.21

MOT Norge: En million hei

Vi nådde ut til 1 million mennesker for 10 000,-

***Dette caset var nominert i kategorien "Performance That Matters" under Performance Award 2021.***

Se for deg følgende: Det er din første skoledag. Du er spent, og gruer deg kanskje litt. MOT Norge ville gjøre skolestartuka i 2020 så inkluderende som mulig. Hva gjør vi når det ikke er lov å gi en high-five eller en klem?

Vi sier hei.

Det krever mot å si hei til noen du ikke kjenner. Sier du hei til noen, sier du samtidig at du ser dem. Det å bli sett er et grunnleggende menneskelig behov.

MOT hadde konseptet. Vi tok regien.

Hvordan skulle vi få flest mulig til å forstå viktigheten av noe så enkelt som et hei?

Vi hadde en mistanke om at vi kom til å treffe godt med kampanjen. Men det at vi skulle klare å nå over en million mennesker for ti tusen kroner – det var over all forventning!

Mål: Nå ut til så mange som mulig

Målet var å nå så mange som mulig og få folk til å engasjere seg. Vi ønsket å koble hei-budskapet tett til merkevaren MOT for å styrke de positive assosiasjonene til MOT.

Kampanjen hadde et beskjedent budsjett med 10 000,- til byrå og 10 000,- til annonsering -> 20 000,- totalt.

Samarbeid får mye ut av lite!

For å klare dette trengte vi krute godt innhold. 

De som jobber i MOT har gode idéer, kjenner ungdommer og har mange sterke historier. MOT har et A-lag med ambassadører og solide samarbeidspartnere.

Vi ville få flest mulig til å sende inn sitt hei på film, fra bussjåfører til Johannes Klæbo, Markus Bailey, Solveig Kleppen og ordføreren i Drammen. Ungdommer fortalte egne historier der et hei gjorde en stor forskjell.

Siden målet var å treffe flest mulig i Norge brukte vi Facebook som hovedkanal. 84 % av den norske befolkningen hadde en profil i Q3 2020, i følge Ipsos, så det er en god kanal om du vil nå mange i Norge. 

Vi testet også YouTube og Snapchat, men der ble CPM [kostnad per 1000 nådd] dyrere. Etter kort testing kjørte vi annonsering kun på Facebook, noe som ga oss større kontroll på hvor mange unike personer vi traff.

Kampanjestrategien var å starte med et smell. Kjendisene var først ut, deretter fulgte vi opp med variasjon i innholdet.

Vi puttet mest penger på det innholdet som presterte best.

Det var ikke kjendis-innholdet.

Nøkkelen er godt innhold som engasjerer

Vi nådde over en million mennesker og brukte kun ti tusen kroner på annonsering. 

  • Snitt-CPM var på 10,19,- 
  • 99 784 engasjement på innlegg til en kostnad på 0,087,- per engasjement.


Historiene til ungdommene ga lavest CPM - nede i 5,64,-.

Dette vitner om at godt innhold som engasjerer, et klart og tydelig budskap, en sterk merkevare og god timing – det er en oppskrift som funker.

På Facebook alene nådde vi 999 288 personer og økte antall følgere fra 37 492 til 39 774. Derfor kan vi med stor sannsynlighet si at vi nådde over en million av Norges befolkning når vi teller med de andre kanalene.

Et lite hei kan gjøre en stor forskjell!

Det aller viktigste resultatet er det vi ikke kan måle: Verdien av et hei. Kanskje gjorde nettopp denne kampanjen en stor forskjell for noens liv.

For sannheten er den; sier du hei, sier du mer enn du tror.

Visste du at MOT Norge var en av de første annonsørene på TikTok? 

Les mer om TikTok-kampanjen her!

Ønsker du rådgivning og strategisk planlegging av din neste kampanje?