Forside / Blogg / Slik markedsfører du bedriften på LinkedIn
Skrevet av: Katinka Sletten

Slik markedsfører du bedriften på LinkedIn

Dato publisert:

18.03.22

Dato oppdatert:

27.06.22
L Inkedin statistikk og fakta

Over 1 million nordmenn har profil på LinkedIn, og nærmere 25% av dem er beslutningstakere i sin bedrift. Det gjør LinkedIn til den sterkeste og største kanalen om du selger til andre bedrifter.

LinkedIn - Noe for deg og din bedrift?

LinkedIn egner seg både for små og store bedrifter som ønsker å være synlige, spesielt blant andre bedrifter. Her kan dere styrke egen merkevare, øke nettverk og bygge leads. Det er også lettere å nå gjennom med innhold for smale og små bedrifter som retter seg mot b2b-markedet. Det at de fleste brukere på LinkedIn er der for å holde seg oppdatert på bransjenyheter gjør at detaljert og “tungt” innhold ofte gjør det bedre her enn i andre sosiale kanaler.

På LinkedIn kan du kjøre annonser som har som mål å:

  • øke merkevarekjennskap og bygge merkevare

  • øke trafikken på nettsiden

  • øke engasjement for bedriftssiden på LinkedIn

  • skaffe flere videovisninger på LinkedIn

  • konvertere leads og få nye kunder

  • opprette og promotere stillingsannonser

Unike muligheter for presis målretting med annonser

De fleste brukere på LinkedIn oppgir mange detaljer om egen utdanning, stillingsnivå, firma de jobber i, alder og CV-lignende informasjon. Dette gjør at LinkedIn får flere og annerledes opplysninger enn de andre sosiale kanalene, og du kan dra nytte av denne informasjonen når du målretter annonser på LinkedIn. 

Dette er spesielt aktuelt hvis du ønsker å kjøre annonser som henvender seg til enkelte stillingsgrupper eller spesifikke utdannelser. 

Hvis du er en bedrift i oljebransjen, og du kun vil henvende deg til folk som jobber i spesifikke oljefirmaer, er det en mulighet med LinkedIn sin detaljerte annonseplattform. Du kan også rette deg inn mot personer som har gått på spesifikke skoler, tatt ønsket utdanning og mye spennende.

Disse målrettingsmulighetene gjør LinkedIn til den klart sterkeste aktøren når det kommer til fremming av stillingsannonser. 

I tillegg til detaljerte annonseringsmuligheter, har du også mulighet til å benytte deg av tjenesten inMail, hvor du sender personlige meldinger til kandidater på LinkedIn som oppfyller kravene for stillingen du ønsker å fylle. Det er et kraftig verktøy, som lar seg grave frem aktuelle kandidater til mer krevende stillinger.

Eksempel på desktop og mobil på hvordan en InMail-annonse ser ut på LinkedIn

Kilde: LinkedIn Marketing Solutions

Beslutningstakere er også mennesker - spill på følelser!

Selv om LinkedIn på mange måter er for og av bedrifter, er det ingen grunn til at innholdet skal være polert og gjennomtenkt hele tiden. De fleste som bruker LinkedIn er der også som enkeltpersoner og ansatte, og selv om de vil ha faglig påfyll, vil de ha det presentert på en morsom og original måte. 

Innhold på LinkedIn blir stadig mer personlig i stilen, og det er ikke lenger like stor forskjell på innhold som blir publisert på Facebook, og innhold som blir publisert på LinkedIn.

La derfor personligheten din skinne gjennom, og ikke vær redd for å dele mer personlige historier og bilder inne på plattformen. La også bedriften din fortelle om tabbene de har gjort, og ikke bare suksesshistoriene. Det gjør bedriften din mer menneskelig, og lar folk kjenne seg mer igjen i det dere driver med.

Ansatte som ambassadører på LinkedIn

En ansatt som deler innhold om sin bedrift oppnår hele åtte ganger så stor rekkevidde som når bedriften deler innholdet selv. Alle foretrekker personlig informasjon som kommer fra en menneskelig avsender. Derfor er det viktig å legge til rette for engasjerte ansatte som står i fronten for firmaet ditt på LinkedIn.

Her er noen tips til hvordan du kan gjøre de ansatte til dine beste ambassadører:

  • De ansatte må være stolte av arbeidsplassen sin. Gi dem noe å være stolt av.

  • Du som bedrift er ansvarlig for å skape godt innhold som de ansatte har lyst til å dele videre, og som de føler de kan stå inne for. Det er ikke de ansatte sitt ansvar å stadig komme opp med nytt innhold.

  • Gjør de ansatte bevisst på hvorfor det er viktig at de er aktive på LinkedIn. Gi dem motivasjon og en forståelse av hva de holder på med og hvorfor.

  • Gi de ansatte et kurs i hvordan LinkedIn fungerer. Da kan de føle seg trygge på å dele innhold som skaper effekt. Det er stor forskjell på å bare dele et innlegg videre, og å dele et innlegg videre med en personlig vri.

  • Gi de ansatte belønning når de viser engasjement, og vis at din bedrift setter pris på jobben de gjør.


Les også: Slik gjør du dine ansatte til verdifulle ambassadører

5 tips til større rekkevidde på postene fra bedriften din

  • LinkedIn bruker tre timer på å rangere innlegget ditt. Det å få venner og bekjente til å kommentere på innlegget de tre første timene, vil hjelpe betydelig på rekkevidden din.

  • Kommentarer veier mye tyngre enn en “tommel opp”. Still derfor spørsmål som engasjerer, slik at folk kommenterer på posten din.

  • Etter tre linjer vil det alltid komme en “les mer”-knapp i teksten din. Sørg alltid for å ha et avsnitt og en cliffhanger der, sånn at folk faktisk leser videre i teksten.

  • Svar alltid på kommentarer du får på innlegget ditt, og helst i løpet av de første tre timene.

  • Social Selling Index: Du kan alltid holde oversikt over hvordan du ligger an sammenlignet med ditt eget nettverk, og folk i samme bransje via Linkedin.com/sales/ssi.


Les også: Slik skiller du deg ut i sosiale medier

Synlighet som din LinkedIn-partner

Med en av våre eksperter på sosiale medier på markedsteamet vil du ta bedriften din til nye høyder på LinkedIn. Vi kan bidra med interne kurs for å bygge kompetanse, følge opp arbeidet du gjør løpende, sette opp målrettede annonser, eller rett og slett skape innholdet dere skal publisere. 

Hvor mye vi er involvert i prosessen blir vi enige om underveis. Med oss får dere farten dere trenger!

La oss snakkes om din Linkedin-strategi