Forside / Blogg / Slik skiller du deg ut i sosiale medier
Skrevet av: Katinka Sletten

Slik skiller du deg ut i sosiale medier

14.06.21
Katinka Sletten - Visste du at dette [ansikter] gir deg +20% mer klikk?

Med denne oppskriften skaper du innhold som skiller deg ut fra mengden!

I Synlighet får vi ofte henvendelser fra kunder som lurer på hvor mye penger de burde bruke, og på hvilke plattformer de burde bruke pengene, for å bli lagt merke til. Merkelig nok er det sjelden noen som lurer på hva de burde publisere, og hvorfor.

Hvis du har en forståelse av hva som fungerer organisk i sosiale medier, vil betalt innhold du legger ut basert på den samme oppskriften, oppnå mye større spredning og engasjement. Det gir ofte mye bedre resultater, for den samme pengesummen. Derfor burde du fokusere mindre på hvor mye du burde bruke, eller hvor du burde poste, og heller konsentrere deg om hva du burde poste, og hvorfor.

Under kommer en rekke enkle tips til innhold som fungerer i sosiale medier, og hva som egentlig gjør noe viralt. For, hvordan utnytter du egentlig algoritmene til Facebook slik at de jobber for deg? Innlegget snakker hovedsakelig om erfaringer fra Facebook sin nyhetsfeed, men tipsene under er generelle, og kan enkelt overføres til kanaler som Instagram, TikTok og YouTube.

Tips 1 - Bruk ansiktsbilder

Selv da jeg jobbet redaksjonelt med nyhetssaker var dette noe folk stadig undervurderte. Saker som omhandlet kontroversielle politikere kunne bli delt med store oversiktsbilder av Stortinget, i stedet for et nærbilde av personen som uttalte seg. Resultatet var alltid det samme. De andre store avisene som valgte å dele saken med et ansiktsbilde føk forbi i engasjement og lesetid.

Den samme tendensen ser vi ofte hos bedrifter. De er mer opptatt av å vise frem produktet, og glemmer hva som gjør at kundene deres identifiserer seg med det. Det som gjør at de stopper for å interagere med innholdet deres. 

Vi er mennesker, og når vi scroller nedover nyhetsfeeden vår er det ingenting som trekker oppmerksomheten vår mer enn andre mennesker. Med en gang du ser et nært ansiktsbilde av noen som ser mot deg, er det noe som får oss til å se tilbake. Vi stanser, og bruker oppmerksomheten vår for å se hva innlegget handler om. 

Social Media Lab og Agorapulse gjorde faktisk en undersøkelse hvor de postet en rekke poster på Twitter. Teksten og budskapet var likt, det eneste de gjorde annerledes var å bruke ansikter på noen av postene, og grafikk på de andre. Ikke overraskende, snakket resultatet for seg selv. De postene som brukte bilder av ansikter fikk betydelig høyere klikkrate og samtidig lavere klikkpris.

Illustrasjon som viser at reklamene med ansikt oppnådde +20,80% flere klikk og -21,55% lavere klikkpris

Derfor kan jeg ikke få sagt det nok, bruk ALLTID ansiktsbilder der det er mulig. Vis folk som samhandler med produktet ditt i et miljø.

Tips 2 - Skap gjenkjennelse

,Det første tipset kan lett kobles over til det neste. Ved å bruke mennesker og et miljø, gjør du produktet ditt gjenkjennelig for andre. Det gjør det lettere for folk å skape en tilknytning til produktet du vil vise frem. Det finnes også andre knep du kan bruke for å skape den gjenkjennelsen.

Jeg pleier ofte å si at vellykket innhold er innhold som får andre til å dele det videre fordi “det var jo akkurat det jeg pratet med svigermor om her om dagen”. Klarer du å ta pulsen på noe alle snakker om, og deretter vri det til å bli aktuelt for ditt produkt, har du kommet langt på vei.

Tidlig i 2020, under den første koronabølgen, begynte alle å engasjere seg i både puslespill og hagearbeid. Det var en stor andel folk som plutselig begynte å dyrke grønnsaker på verandaen, og dekke kjøkkenbordet med tusen puslespillbiter. Alle hadde en mening om det, enten de hatet eller elsket det.

Du trenger ikke nødvendigvis selge puslespill eller hageutstyr for å dra nytte av en slik bølge. Det er alltid nok av folk som står på den andre siden og himler med øynene. Hvis du selger festutstyr, kunne du for eksempel laget en morsom videosnutt av en fyr som har fest på verandaen alene med glitterboa og regnbue-kopper, mens naboen ved siden av sliter seg i hjel med planting av poteter. Det hadde garantert fått folk til å tagge venner og bekjente med en setning som minner om “Dette er SÅ oss!”.

Får du folk til å tagge hverandre? Da er mye av jobben allerede gjort. 

Du kan for eksempel hente inspirasjon fra ferjereklamen til Fjord Line. Der trakk de en parallell til den episke scenen i Titanic, som alle har et forhold til:

Ikke overraskende gikk den viralt, og filmen har til og med fått gratis dekning i form av redaksjonelle saker verden over. Snakk om gevinst!

Tips 3 - Skriv i store bokstaver

Dette er ikke ment bokstavelig, men som et bilde på at du må være tydelig og rett på sak. Dropp kjedelige og lange fraser som “uten ekstra kostnad”, og skriv heller “gratis”. Forsøk å tenke på det å skrive på sosiale medier som å snakke til en venn.

Hold språket så muntlig som mulig, og kom raskt til poenget. Tenk deg at kunden skal få med seg budskapet ditt selv om de bare scroller forbi og skumleser det du har skrevet. Dessuten kan du også ha i bakhodet at det kun er de tre øverste linjene med tekst som synes om du åpner Facebook på mobil.

Illustrasjon som vise hvor mye tekst som er synlig på en Facebookpost på mobil. Tekst: "Skal du bruke mer enn tre setninger MÅ det viktigste komme først" + "Mobilvisning begrenser tekst over bildet til tre setninger" + "Tittel til 49 tegn, men maks 28 om du skal ha ingredd. Ingress kan ha 35 tegn"

Som en påminnelse om hvor den viktige informasjonen burde stå, kan du finne hjelp i bildet under. Her ser du også at bildet er det viktigste verktøyet du har i en slik post. Deretter kommer tittel, eventuell ingress, og til slutt deleteksten.

Illustrasjon som viser at vi "leser" bildet i en post først, deretter tittelen under bildet, deretter ingressen under tittelen til bildet, og tilslutt teksten i posten

Tips 4 - Vekk følelser

Provosert, rørt, overrasket eller få noen til å le høyt. 

Hvis du klarer å vekke en av disse fire følelsene er du på god vei til å få oppmerksomhet i sosiale medier. Som en redaksjonell aktør er det å gjøre noen provosert like verdifullt som de tre andre følelsene, men som en kommersiell aktør er det imidlertid noe du må gjøre med omhu.

Det du trygt kan spille på er å gjøre noen rørt, overrasket, eller spille på humor. Artisten TIX behersker disse virkemidlene fullt ut, og bruker det stadig for å skape engasjement i sosiale medier. Han rører tilhengerne sine med bakgrunnshistorien sin, og viser sårbarhet, for eksempel når han tar av seg brillene og vise ticsene sine på scenen. Han overrasker ved å slippe låter helt ut av det blå, og han får fansen til å le, som for eksempel når han bryter ut i sang midt under en pressekonferanse, eller når han på direkten erklærte sin kjærlighet til Eurovision-deltakeren fra Aserbajdsjan. Disse grepene fører til at han ved hjelp av sosiale medier, og sin egen PR-maskin, gang etter gang fyker til topps på hitlistene i Norge. 

Tenk litt over hvordan du kan bruke disse grepene til å presentere din egen merkevare.

Her kan du se et eksempel hvor Dagbladet har delt en post som tydelig spiller på både overraskelse, humor og provokasjon:

Skjermdump av en Facebook-post fra Dagbladet som viser en kvinne i baroverkropp som ammer mens hun står på hodet. Teksten leser "Snowboard-profilen ammet sønnen opp ned. Da kom reaksjonene" + "Hetset etter dette"

Legg også merke til at bildet er iøynefallende, og teksten kort og konsis. Det førte til at det var den mest virale posten i Norge en liten stund.

Tips 5 - Still spørsmål

Det billigste og eldste trikset i boka er å stille spørsmål, men det fungerer fortsatt som en kule. Vi har alle et behov for å bli hørt, og føle at meningen vår betyr noe. Ved å stille spørsmål i deleteksten din, lurer du publikum til å delta i markedsføringen din. Forhåpentligvis skaper du ekstra engasjement rundt posten din, som igjen gjør at algoritmene til Facebook vil prioritere deg høyere.

Men det finnes en felle du må forsøke å unngå. Nemlig det å til stadighet stille spørsmål ingen egentlig er interessert i å svare på. Om du har lansert et nytt produkt i to forskjellige farger, og deler et produktbilde med teksten “Hva liker du best? Rosa eller blå?”, så kommer ikke engasjementet til å skyte i taket av den grunn.

Bruk tid på å finne engasjerende og genuine spørsmål. Aller best er det om du kan klare å finne frem til et spørsmål som ikke er direkte knyttet til din egen merkevare. Er du for eksempel en klesbutikk på nett, og bedriften jobber aktivt for å redusere klimautslipp, kan dere lage en sterk og engasjerende bloggpost om regnskogen og klimaendringer. Deretter kan du stille spørsmålet; “Er det greit at flere klesbutikker fremdeles driver butikk på denne måten?”. Det vil ikke være knyttet til din egen merkevare, men skape positivt engasjement og gode verdier knyttet til det dere driver med.

I eksempelet nedenfor har Nettavisen stilt et spørsmål, som flere satt og hadde sterke meninger om, da Eurovision-finalen nettopp hadde blitt vist på skjermen. Var det riktig land som vant? Innlegget fikk raskt 620 kommentarer.

Skjermdump av Nettavisen Facebook-post med bilde av TIX på scenen under Eurovision-finalen med teksten: "Gratulerer, Italia - riktig land og salg som vant?" + "Italia vant Eurovision - nedtur for TIX"

Tips 6 - Gi kunnskap

Aldri undervurder det å gi fra deg kunnskap. Når en potensiell kunde har sittet og scrollet gjennom innholdet ditt, vil du at vedkommende skal sitte igjen med en følelse av verdi, og av å ha fått en form for påfyll. Det du ikke vil, er at hun skal føle seg sliten i hodet av å ha blitt prakket på meningsløs reklame, masse forskjellige priser, og knapper som forteller dem at de skal kjøpe NÅ, helst i går.

Forsøk alltid å gi kunden noe som er interessant nok til at de husker det, og som gjør at de kommer tilbake igjen senere for mer påfyll. Det er sånn du skaper lojale brukere, som senere også vil fungere som ambassadører for bedriften din. Det vil hjelpe innholdet ditt med å få stadig større rekkevidde og høyere engasjement.

Lykke til!