Forside / Blogg / 10 tips til effektive nyhetsbrev
Skrevet av: Lars Johanson

10 tips til effektive nyhetsbrev

10 tips til nyhetsbrev

Får du liten effekt av nyhetsbrevene du lager eller er det få som i det hele tatt åpner mailen du sender ut? Trenger du rett og slett tips og inspirasjon til hvordan du kan gjøre det litt bedre enn forrige du sendte ut? Da bør du lese videre.

Hvorfor nyhetsbrev?

Nyhetsbrev er det aller beste digitale verktøyet for å bygge og pleie relasjoner med nettverket ditt. Det påvirker kjennskapen til brandet ditt og det påvirker salget ditt!

Slik sett er nyhetsbrev en sentral del i enhver markedsføringsstrategi.

Fordeler:

  • Liten kost og til stor nytte
  • Lett å måle effekten
  • Hjelper deg å bevare en “top of mind” effekt
  • Hjelper deg å drive mersalg

Nyhetsbrev til nettbutikk? Disse 10 epostene bør du sende!

Her er 10 tips til hvordan du lykkes med nyhetsbrev:

1. Sett mål og planlegg hva du ønsker å oppnå med nyhetsbrevet

Istedenfor å slenge sammen et nyhetsbrev i desperasjon på et salg, kan det være lurt å angripe materien fra brukerens side:

  • Hvem skal motta nyhetsbrevet?
  • Hvilken informasjon trigger mottakerne dine?
  • Hvordan skal man vekte ekspertise vs salgsbudskap?
  • Hvor ofte og når skal du sende?


Har du en innholdsplan er nyhetsbrevutsendelser gjerne integrert i denne. 

2. Send nyhetsbrev på riktig tidspunkt

Mottar du flere nyhetsbrev med gode tilbud rett etter lønningsdag? Det er ikke tilfeldig. Timing kan være viktig. For eksempel kan det være effektivt å utnytte en “snakkis” eller et arrangement som på en eller annen måte er relevant for saken din.

Andre produkter og tjenester er populære i deler av sesongen. Salg av vinterdekk skyter i været når første snøen daler. Følg med på værmeldingen og time nyhetsbrevutsending når væromslaget kommer. Er du lur, så forbereder du nyhetsbrev om temaer du vet blir relevant på forhånd.

Ulike tider av døgnet kan også relevant. Når ønsker du at mailen din skal bli lest?

  • På vei til jobb
  • På jobben
  • På sengekanten

Legg merke til hva som fungerer for dine nyhetsbrev. Det som er helt sikkert, er at vi er i ulik modus på ulike tider av døgnet. Vi har kanskje mer tid til å lese en god artikkel på sengekanten, mens påmelding til kurs gjøres etter å ha spurt sjefen på dagtid.

3. Emnefeltet er svært viktig for å oppnå en høy åpningsrate

Den viktigste forutsetningen for å lykkes med nyhetsbrev er at den blir åpnet. Dette styrer du gjennom emnefeltet. Det finnes ingen felles fasit på hva som fungerer best. Derfor er det beste tipset å teste ulike varianter og analysere hva som fungerer best for dine mottakere. Det er morsomt å teste ulike emnefelt mot hverandre for å sjekke hvilket alternativ som gir best resultat.

Tips til emnefelt:

  • Vekk nysgjerrigheten
  • Bruk få ord
  • Ett tema av gangen fungerer som regel best
  • Formidle følelsen av at det haster
  • Vært personlig og rett på sak


Eksempler på emnefelt fra Synlighet sine nyhetsbrev:

  • "Under én uke til 17.mai 🍦 7 fallgruver og muligheter for sosiale medier" 
  • "3 Grunner til at merkevarebygging er essensielt for B2B💡"
  • "YouTube Shorts og tre andre Google-nyheter du bør kjenne til💥"


Husk at en del nyhetsbrev i tillegg viser første linje i nyhetsbrevet. Det er derfor viktig å legge til en tekst som vekker nysgjerrigheten, slik at leseren ønsker å vite mer om innholdet i nyhetsbrevet. 

4. Grep som gjør innholdet lett tilgjengelig

Korte konsise nyhetsbrev fungerer som regel best. Det er viktig at brukeren skjønner hva det handler om og at de raskt forstår fordelen av å lese brevet. Bruk romslig med plass, korte tekster og ett toppbilde som representerer temaet du ønsker å presentere. 

Kjennetegn på godt innhold: 

  • Personlig
  • Gode titler 
  • Korte avsnitt / ingresser 
  • Punktlister 
  • Underoverskrifter 
  • Fet eller kursiv skrift er effektivt 
  • Tydelig "call to action"
Nyhetsbrev screenshot

Eksempel: Nyhetsbrev fra Synlighet

5. Tydelig “Call to action” og målbare handlinger

De mest effektive nyhetsbrevene har enkle og korte budskap og en tydelig “Call to action” som sier hva du vil mottakeren skal gjøre etter å ha lest innholdet. 

Eksempler ønskede handlinger:

  • Meld deg på webinaret
  • Last ned..
  • Les mer om.. 
  • Kjøp nå 
  • Kom i gang nå


Gjør det tydelig hva brukeren får igjen for å laste ned dokumentet. Får vedkommende mer kunnskap, tips, en mal, underholdning? Formidle det til leseren. 

6. Sjekk hvordan nyhetsbrevet ser ut før du sender

Veldig mange e-poster blir lest fra mobil. Designet må fungere for ulike skjermstørrelser. Gode mailprogrammer og e-postmaler tar høyde for nettopp dette. Du kan i mange tilfeller teste e-posten fra ulike nettlesere, også via mailprogrammet. Sjekk hvordan bilder skalerer, og om viktige budskap og "call to action" kommer tydelig frem.  

Tenk enkelt når du (eller noen som hjelper deg) skal sette opp en template. Det enkle er ofte det beste.

7. Lag egen landingsside

Nyhetsbrevet er en teaser som skal få folk inn til en landingsside på nettstedet ditt. Målet er å få økt trafikk til nettsiden din. Link direkte til en landingsside som er relatert til temaet i nyhetsbrevet med en tydelig "call to action". 

Eksempel: "les mer om.. her"

8. Relevans er konge

Å segmentere nyhetsbrevet i mindre grupper gjør det lettere å skape relevans, og du får færre avmeldinger.

Du kan eksempelvis segmentere slik: 

  • Alder, kjønn og geografi 
  • Ulike produkter og tjenester 
  • Interesser eller bransjer 
  • Triggerbaserte utsendelser basert på atferd

Relevans kan også skapes gjennom måten du skriver på og hvordan du ordlegger deg. Vær personlig! Istedenfor å prate om selskapet ditt, bør du henvende deg til leseren. Bruk ord som du, deg, “ditt nye…”, “5 tips om”, “derfor skal du…”, “gratis..”. Se gjerne for deg en av mottakerne når du skriver teksten, og den blir straks mer personlig.

Viktig! Hvorfor ønsker målgruppen å motta epost fra deg? Er det kun for å motta gode tilbud? Eller er de interessert i å bli inspirert eller lære noe? Som regel bør innholdet i nyhetsbrevet ditt ha som mål å inspirere og lære bort, ikke selge direkte. 

Les mer om kundereisen her

9. Hvordan få inn nye mottakere?

Det enkleste er å starte internt i din bedrift. Forklar nytten av at folk melder seg på og sørg for at ansatte er gode ambassadører for nyhetsbrevene.

Husk å utnytte alle kontaktflater som kunnskapssenteret, bloggen, nettstedet, sosiale medier, e-postsignaturen, i resepsjonen, butikken, ved kurs og faktura.

Sørg for at påmelding er enkel og at fordelen med å melde seg på kommer frem. For eksempel:

  • “Motta e-boken om..”
  • “Vær med i en trekning av..”
  • “Hold deg oppdatert..”
På stell nyhetsbrev 10

Eksempel: "På Stell" gjør påmeldingen enkel og viser fordeler med å melde deg på.

10. Be om samtykke - markedsføringsloven knyttet til nyhetsbrev

Som markedsfører må du kjenne til markedsføringsloven og lover knyttet til personvern. Seriøse tilbydere av nyhetsbrev nekter deg faktisk å sende ut e-poster, dersom du ikke kan redegjøre for at mottakere har samtykket. 

En annen ulempe med dårlig mottakerliste, er at du raskt klassifiseres som spammail av kjente mailtilbydere, for eksempel Gmail.

Lovverket sier at du ikke får sende e-post med markedsføringsinnhold, dersom du ikke har fått aktivt samtykke fra mottakeren. I noen tilfeller kan du ha såkalt "legitim interesse", som gjør at du likevel kan sende epost. Det er typisk dersom det er nødvendig informasjon til en kunde. I de fleste andre tilfeller må du innhente aktivt samtykke.

E-post til bedrifter, for eksempel post@-, firma@-adresser er lov. Altså e-post som ikke retter seg til en bestemt person.

De fleste nyhetsbrevløsninger har tilgjengelig funksjonalitet for å innhente aktivt samtykke. Husk likevel at det må være spesifikt hva de godkjenner. Du kan ikke uten videre bruke epost-listen til andre formål enn det de har godkjent. Formuleringen bør derfor gjennomgås nøye. 

Skal du lykkes med epostmarkedsføring, er det med andre ord avgjørende at du gir målgruppen din gode grunner til å melde seg på nyhetsbrevet ditt og at du innfri det du lover. Da får du gode relasjoner både du og målgruppen nyter godt av.


Få hjelp til effektive nyhetsbrev og epostmarkedsføring

Ser du ikke resultatene av nyhetsbrevene du sender? Eller har du ikke testet det enda? Ta kontakt for en prat! Vi anbefaler rett verktøy for ditt bruk, samt kunnskap og erfaring som er nødvendig for at nyhetsbrevene leverer verdi for din bedrift. Synlighet gir deg markedets beste kompetanse på:

  • Konfigurering av løsning
  • Oppsett av nyhetsbrev og kampanjer
  • Oppsett av automatiserte nyhetsbrevløp og workflows
  • Statistikk for e-postmarkedsføring og analyse.
  • Drift av kampanjer som blir åpnet, faktisk leses og gir konverteringer!

Har du hørt om HubSpot?

HubSpot er et kraftig verktøy for både nyhetsbrev, kundeoppfølging og CRM. Med automatiserte løsninger, kan du varme opp og sikre god oppfølging av leads. Synlighet er HubSpot-partner og hjelper deg.

Få kontroll på kontaktene dine med HubSpot og automatiserte løsninger

HubSpot har et system som lar deg sette opp automatiserte epostløp - også kalt Marketing Automation. Med dette systemet ligger alt til rette for at du skal kunne rigge en moderne salgsmaskin som virkelig fungerer. 

HubSpot er et eksempel på et verktøy som virkelig kan effektivisere og skape fart på salgs- og markedsføringsarbeidet til bedriften din. Det er et integrert salg-, marked- og CRM-system, der det virkelige gullet ligger i dataen du samler om kontaktene dine.

Les også: "No More Cold Calls"- din guide for effektiv B2B-markedsføring.

Full oversikt med HubSpot

Ved å bruke HubSpot som et verktøy i e-postmarkedsføringen din får du tilgang til dette: 

  •  Se hva kundene dine gjorde før de tok kontakt, selv om kundereisen går over flere år.
  • Få oversikt over hvilke nyhetsbrev de har lest, eller annet innhold de har vist interesse for på nettsiden din.
  • Knytte kontaktene opp mot bedriften, slik at du får et helhetsbilde av hvem fra bedriften som spiller en rolle inn i en beslutningsprosess.
  • Skape en strukturert oppfølging av leads generert via markedsføring.
  • Se hvilke markedsaktiviteter som har ledet til salg!

Sjekk ut webinaret: Slik utvikler du en moderne B2B-salgsmaskin med HubSpot

Ønsker du hjelp med nyhetsbrev og e-postmarkedsføring?Ta kontakt med oss i dag.