Skrevet av: Regine Hemre

Tips til epostmarkedsføring for nettbutikker

30.09.20
Tips til nyhetsbrev nettbutikker

10 typer e-post du bør sende ut til kundene i nettbutikken din!

Har du en nettbutikk er det svært viktig å holde kontakt med kundene dine. En av de beste og billigste måtene å gjøre det på er med e-postmarkedsføring.

Hvorfor du MÅ sende ut e-post

Uansett hvor mange nye og spennende kanaler som dukker opp, er det ingen (hittil) som har klart å overgå e-posten når det gjelder kostnad vs. effekt. For mange nettbutikker er dette en av de viktigste kanalene til kjøp.

Her får du 10 forskjellige typer e-poster du kan sette opp for å holde kundene dine varme, og få dem til å komme tilbake og kjøpe mer!

E-post 1: “Forlatt handlekurven”

Besøkende som har lagt noe i handlekurven, viser sterk interesse for produktene du selger og merkevaren din. Bruk denne muligheten til å snu dem fra besøkende til handlende kunder!

Screenshot av subjekttittelen på e-post som sier "Du har glemt noen treningsklær i handlekurven din" fra Famme AS
Screenshot av epost fra Framme AS som viser hva som ble glemt i handlekurven og oppmuntrer til å kjøpe handlekurven nå

En slik e-post bør du sende ut til alle som har lagt noe i handlekurven på nettstedet ditt, men som ikke har gjennomført kjøpet.

Ofte forlater kunder handlekurven fordi de ble avbrutt. Middagen var klar. En venninne ringte. Eller de gjør research og venter med å handle til lønningsdagen er her. Huk dem inn igjen med en hyggelig påminnelse.

Husk å teste hvor raskt du bør sende ut denne typen e-post. Får du mest salg om du sender ut mailen etter 30 minutt? Eller er det flere som kjøper om de får en påminnelse dagen etterpå?

E-post 2: “Tilbake på lager”

I stedet for å fjerne utsolgte produkter fra nettsiden din, kan du legge til en funksjon som tilbyr kundene en e-post når varen er på lager igjen. På denne måten kan kundene dine fremdeles finne produktene, sånn at du unngår å miste en mulighet til salg.

Screenshot av e-post subjekttittel fra Zalando som sier "Vær rask: Din størrelse er tilbake på lager"
Screenshot av Zalando sin e-post som viser et produkt som er tilbake på lager og oppmuntrer til å kjøpe med en gang

Brukere som legger igjen e-posten sin for å få beskjed om et produkt, er ofte nærmere et kjøp enn andre. Da er det viktig å gi dem beskjed så fort som mulig når produktet er tilbake på lager.

Dette skaper også en trygghet hos brukeren. De føler seg ivaretatt, og det gir en opplevelse av god kundeservice.

E-post 3: “Vinn kunden tilbake”

Det er større sannsynlighet for at en kunde som allerede har kjøpt hos deg kjøper igjen. Prøv derfor å sende ut en personlig rabattkode til tidligere kunder som ikke har handlet på en stund. Det kan ofte lede til at de kommer tilbake og kjøper en gang til.

Her må du teste og se hva som fungerer best på dine kunder.

Screenshot av e-postsubjekttittel fra Beauty Bay som sier "We miss you. Here's 20% OFF"
Skjermdump av e-post fra HAUS Laboratories som sier at kunden får 10% ved p bruke rabattkoden MISSYOU i nettbutikken

En slik e-post bør du ikke sende ut for ofte eller for tidlig. Dersom det blir kjent at dere sender ut rabattkuponger to uker etter et kjøp, er det fare for at kundene dine først gjør et lite kjøp, for deretter å returnere til nettsiden din med rabattkupongen for å gjennomføre hele handlelisten.

E-post 4: “Påfyll av forbruksvarer”

Denne typen e-post passer godt dersom bedriften din selger produkter som kundene går tom for og trenger påfyll av. Det kan for eksempel være kremer, sminke, matvarer, eller kanskje du kan sende ut e-post når det kommer nye farger av klesplagg kundene har kjøpt tidligere?

Skjermdump av e-post fra Sephora som spør om kunden begynner å bli tom for produktet Original Foundation Broad Spectrum SPF 15 og oppfordrer til å fylle på nå med en gang

Med slike e-poster kan du få nye kjøp i nettbutikken, men minst like viktig så er det også god kundeservice. En hyggelig påminnelse kan gjøre at kundene foretrekker å handle hos deg nettopp fordi de slipper å huske selv at de må bestille nytt før produktet er tomt.

E-post 5: “Bonuspoeng”

Hvis du har en kundeklubb med bonuspoeng i nettbutikken din, er det viktig at du følger dette opp jevnlig med e-poster. Da minner du kundene dine på at de får poeng og at de kan oppnå fordeler.

Å motta poeng kan føles litt som å motta en gave, og gir en positiv assosiasjon til det å handle hos deg.

Skjermdump av bonuspoeng oversikt fra Kicks Club

Når bør du sende ut bonuspoeng-epost:

  • Etter første kjøp med informasjon om kundeklubb
  • Hvert kvartal med status på bonuspoeng
  • Når kundene nærmer seg en ny fordel
  • Hvis utløpsdato på bonuspoengene nærmer seg

Du kan også kjøre en kampanje kun for medlemmene dine, slik som Kicks har gjort her:

Skjermdump av kampanje fra Kicks hvor kunden får dobbelt så mange bonuspoeng som vanlig hvis de kjøper i kampanjeperioden

E-post 6: “Produktopplæring”

Sørg for at kundene dine bruker produktet ditt på riktig måte. Da får de best resultater og blir mest mulig fornøyd.

For eksempel, dersom du selger hårpleieprodukter, og en kunde har kjøpt hårkur, kan du følge opp dette salget med en e-post hvor du informerer om hvordan kunden kan få best resultater med hårkuren.

Informasjonen du sender ut kan ligge i selve e-posten, men det en fordel om du kan lenke til en eller flere relevante artikler på nettstedet. Jo mer tid de bruker på nettstedet ditt, jo større sjanse er det for at de husker akkurat deg senere når de har et behov du kan hjelpe dem med.

E-post 7: “Kryssalg”

Fortell kundene dine om produkter relatert til tidligere kjøp som kan vekke interesse. For eksempel: “Har du kjøpt dagkremen fra X, vil du også kanskje like nattkremen.”

Dersom interessen er stor nok hos kunden, skal du ikke se bort ifra at det blir et nytt salg i nettbutikken.

Skjermdump av Sephora e-post med "You may also like" som tittel og produkter.

Det er ikke nødvendigvis slike e-poster som selger mest umiddelbart. Men så lenge informasjonen om relaterte produkter er relevant, så er det stor sannsynlighet for at den blir opplevd som nyttig. Da øker sjansen for at fremtidige kjøp havner hos deg.

Skjermdump fra klesbutikk e-post som sender ut forslag fra en merkevare de tror mottakeren liker som vil passe stilen

E-post 8: “Tips om prisreduksjon”

Skjermdump fra Zalando e-post som viser til at et produkt på ønskelisten til kunden er på salg

Du kan motivere til kjøp ved å sende e-post om prisreduksjon på varer som kunden selv har lagt i handlekurven eller på ønskelisten.

Et godt tips er å spille på hastverk eller knapphet i budskapet for å øke konverteringsraten. "Grip sjansen før det er for sent."

E-post 9: “Datobasert”

Hvis du samler inn informasjon om når kundene dine har bursdag, kan du sende ut en e-post med bursdagsgratulasjon.

Kanskje kan du også gi en bursdagsgave?

Bursdagsgaven kan være for eksempel en personlig rabattkode, eller at kunden kan få en gave ved å møte opp i fysisk butikk.

Skjermdump av epostsubjekttittelen til Beauty Bay e-post som sier "Happy Birthday Scorpio: 10% OFF"
skjermdump av Beauty Bay e-post med teksten "Hey, it's your birthday Scorpio - 10% off everything" og rabattkode

Mange er villige til å gi fra seg informasjon om bursdagen sin når de vet de kan få en gave. Selv om det ikke nødvendigvis er her du får inn de store salgene, vil kundene dine føle seg sett og de har deg “top-of-mind” når bursdagspengene skal brukes.

E-post 10: “Ny kunde”

Det er lurt å planlegge et e-postløp for nye kunder. Gi et godt førsteinntrykk og la det være starten på et langt kundeforhold.

Skjermdump av e-post fra Famme som ønsker velkommen

Bestem først hva du ønsker å formidle til nye kunder. Har dere noen tips og triks som er relevante for de fleste av kundene deres? Er det noe spesielt som de fleste nye kunder lurer på? Er det behov for en eller flere e-poster til en ny kunde?

For eksempel: Hvis du selger en programvare, kan det være nyttig å jevnlig sende e-post i en periode etter programvaren er kjøpt. I hver e-post kan du komme med tips om en funksjon i programvaren som kunden kanskje ikke har testet ut enda. Da føler kunden seg ivaretatt med nyttig informasjon, og du oppmuntrer til at programvaren din blir brukt.

Når du setter sammen slike e-postløp, er det gunstig å ha gode guider og artikler på hjemmesiden som du kan bruke i e-posten.

For eksempel: Hvis kunden nettopp har kjøpt en reise. Da kan første mail fra deg inneholde en by-guide for den byen reisen er bestilt til.

Skjermdump av e-post fra Booking.com som minner om at det er mindre enn en uke til reisen til New York og gir en gratis guide til New York i mailen

Dersom du ønsker å oppmuntre til salg i dette e-postløpet, kan du gjøre det når du tenker at kunden kan være klar for å gjøre et nytt kjøp.

Hvis vi tar eksempelet med programvaren igjen, så kan du oppmuntre til oppgraderinger eller utvidelser med flere funksjoner. Eller du kan foreslå hotell, leiebil eller guidede turer i byen kunden har bestilt reise til.

Husk at disse e-postene skal skape verdi for kunden, og gjøre at de føler seg tatt hånd om. Ikke bare prøv å selge, men gi dem noe de har bruk for fra deg.

Bonus: “De viktigste kundene”

Det er viktig å behandle medlemmene dine med litt ekstra kjærlighet. La dem føle seg spesielle ved å for eksempel gi dem tilgang til tilbud før alle andre.

Dette kan du gjøre for alle på e-postlisten din, eller de som har kommet til et viss nivå i medlemsklubben.

Epostmarkedsforing vip 1

Andre eksempler på fordeler:

  • Egne vareprøver
  • Tidlig informasjon om produktlanseringer
  • Egne varer
  • Egne guider
  • Egne gaver

Mulighetene er uendelige. Hva har du av fordeler du kan gi til dine viktigste kunder?

Hva er målet med e-post?

Sett deg konkrete mål om hva de forskjellige typene e-post skal oppnå. Skal de selge? Få kundene inn på nettstedet? Eller er det nok at de bare åpnes?

Ta etter hvert bort de typene e-post som presterer dårlig, og test mer og oftere med det som kundene dine liker å få fra deg.

Tipsene over er alle automatiske e-poster (bortsett fra bonus-tipset). Det vil si at etter du har satt dem opp, går de av seg selv ved siden av det du allerede deler av vanlige e-poster (nyheter, sesong-tips, salg etc.). Ikke glem å sjekke resultatene opp mot målene med jevne mellomrom på slike e-postløp. Du vil måtte gjøre justeringer etter hvert, for eksempel på hyppighet, design og informasjon.

Variér innholdet i e-postene

Ikke bare motiver til kjøp hele tiden, men tenk også på hva behovet er for kundene som ikke er i kjøpsmodus akkurat nå. Sørg for at e-postene varierer slik at de ikke bare slettes med en gang fordi du alltid maser om salg.

Les mer om kundereisen her!

Hva skal de føle?

Og sist, men ikke minst, tenk over hvilken følelse du ønsker at kunden skal sitte igjen med etter å ha lest e-posten din!

“ Remember, people make a purchase emotionally and defend the purchase rationally. You must create the emotions necessary to close the sale backed up with the logic of the decision to defend it.”

- salgstrener Tom Hopkins -

Trenger du hjelp med å forbedre epostmarkedsføringsstrategien din?

Vi hjelper deg gjerne!