Markedsstrategi
En god markedsstrategi setter en langsiktig retning for markedsplaner og kampanjeplaner, slik at alle tiltak bidrar til å nå vekstmål. Synlighet hjelper deg med strategiarbeidet.
Innhold i din markedsstrategi
Markedsstrategiens innhold bør forankres godt i bedriften din og bør blant annet ta for seg spørsmål som:
- Hvilke ambisjoner har vi de neste 3-5 årene?
- Hvilken posisjon har vi i dag i markedet?
- Hvilke muligheter og utfordringer finnes i markedet i dag?
- Hvordan ønsker vi at målgruppen oppfatter oss?
- Hvilke brukeroppgaver løser vi for målgruppen vår?
- Hvilke segmenter fokuserer vi på?
- Hva er fordelene med våre tjenester og produkter?
- Hva skal vi kommunisere og til hvem?
Les også: Slik lager du en digital strategi
Input og rammer for din strategiprosess
Selv om du bør "eie" markedsstrategien selv, kan det være nyttig å få noen rammer for prosessen. Synlighet har vært involvert i flere hundre strategiprosesser for bedrifter i mange bransjer og kan bidra med blant annet:
- Kompetanse om ulike kanaler
- Innsikt om målgruppen din
- Kartlegge dagens digitale tilstedeværelse
- Analysere konkurrenter
- Kompetanse om din bransje digitalt
- Forcaste utvikling og trender
Synlighet sine digitale strateger er spesialiserte på å utfordre og veilede markedsledende bedrifter innen mange bransjer.