Stiger til tak: 633 % økning i omsetning med Google Shopping
Bør mindre nettbutikker som selger helt andre produkter enn for eksempel klær, bøker og sminke bruke tid og penger på Google Shopping Ads? Ledende spørsmål. Svaret er ja, selvfølgelig bør de det!
556 produkter - Hvordan nå kjøperne?
Stiger til tak AS, en bedrift som - tro det eller ei - selger stiger til tak, og som totalt har 556 produkter i sin nettbutikk ønsket å hanke inn folk og få dem til å velge Stiger til tak i stedet for konkurrerende bedrifter.
Google Shopping-annonser, som viser produkter rett i søkeresultatet, har vært det viktigste enkeltbidrag til at stigertiltak.no kan skilte med økt omsetning på 633 % i 2020 sammenlignet med året før.
Fra før var Stiger til tak kun til stede i Google med søkeannonser for utvalgte søkefraser og hadde en Return on Ad Spend (ROAS) på 185%. I 2020, etter at blant annet Google Shopping kom på plass, økte ROAS til 643%.
For hver kr de nå investerer, får de hele 6,43 kr igjen.
Grafen viser inntekt fra nettbutikken fra juni 2019 til og med oktober 2020.
Det er naturligvis flere faktorer som skal ha sin del av æren for den vanvittige veksten- vi har blant annet arbeidet mye med kampanjene i søk, satt opp Display-kampanjer, økt budsjettet.
Uansett; Kampanjene vi har satt opp på Google Shopping står for hele 21,5% av all inntekt i nettbutikken i år, sammenlignet med 0 kr i fjor.
Dette er Google Shopping
Google Shopping Ads er en tjeneste fra Google som lar deg vise produktene dine med bilde, pris, tittel og navnet på bedriften.
På lik linje med søkeannonser så vises shopping-annonser for personer som faktisk søker etter det du tilbyr, og som med stor sannsynlighet har en kjøpsintensjon.
Google Shopping er noe alle nettbutikker bør inkludere som en del av strategien, og krever først og fremst et godt datagrunnlag og mulighet til å etablere en feed med bilder og informasjon om produktene.
Slik ser Google Shopping-annonsene ut når målgruppen googler "stiger til tak".
“Noen måneder inn i samarbeidet ser vi tydelige resultater”
Stiger til tak AS ble etablert vinteren 2018 av Øystein Etterlid og Erlend Medgard fra Ål i Hallingdal. Idèen var å gjøre takstige enkelt og rimelig for kunden. I 2020 er det 6 ansatte i bedriften, og de har montert over 2000 takstiger rundt omkring i landet, og solgt hundrevis av takstiger i nettbutikken.
Salgs- og markedssjef i Stiger til tak, Ørjan Ruud beskriver resultatene og samarbeidet som ligger bak slik:
“Vi har brukt litt forskjellige byråer, med et lavt antall timer pr. mnd, men vi følte vi ikke fikk noe utbytte av det vi puttet inn i markedsføring. I mai 2020 byttet vi til Synlighet, fordi vi savnet noen som kunne hjelpe oss å forstå hva som bør gjøres og hvorfor. Og mest av alt savnet vi engasjement og oppfølging fra vårt byrå.
Synlighet satt et minimumskrav til antall timer pr.mnd om vi skulle jobbe sammen. Noen måneder inn i samarbeidet ser vi tydelige resultater. Brutto omsetning fra nettbutikk for 01.06.20 til 30.09.20 har økt med 633% målt mot samme periode i fjor.
Det er viktig å få frem at vi har lagt inn mye mer penger og ressurser i markedsføring i 2020 enn i 2019. Men inntekt har økt i forhold til kostnad. Samarbeidet med Synlighet gir oss mye mer enn bare håndtering av vår Google Ads-konto. De er en ypperlig samarbeidspartner på alt av markedsføring og markedsarbeid.
Kompetansen deres, sammen med engasjementet inspirerer oss til å gjøre det som trengs på vår side, slik at markedsføringen skal bli så bra som overhode mulig. Vi har allerede planlagt nye prosjekter med Synlighet og gleder oss til å se hvordan sesongen 2021 blir seende ut. Vi har høye mål for Synlighet og oss selv”.
Stålkontroll på konverteringer og evne til stadig forbedring
For å lykkes med annonsering har det vært essensielt å ha stålkontroll på data om konverteringer i nettbutikken, slik at lønnsomheten kan vurderes fortløpende. I tillegg er resultatene helt avhengig av gode produktbilder og at annonsene er oppdatert med riktig pris og informasjon.
- Stiger til tak har virkelig forstått hva som kreves for å nå kundene der de er. Fra annonseringen får vi god innsikt i målgruppens brukeratferd, deres behov og hvordan nettsiden eventuelt kan forbedres. Stiger til tak har fulgt våre råd og fortløpende gjort nødvendige forbedringer, som har ført til stadig bedre resultater og økt lønnsomhet, sier annonseringsspesialist i Synlighet, Stine Marie Tangenes, om hva som ligger bak de gode resultatene.
Lurer du på hvilke resultater du kan få med Google Shopping? Ta kontakt med oss for å komme i gang eller videreutvikle din markedsstrategi!