Hva er Google Shopping og hvorfor trenger nettbutikken din det?

27.09.17
Google shopping

Har du hørt om Google shopping, og lurer på om det er noe for din nettbutikk? Med Google shopping kan du få bedre synlighet i søkeresultatet, og dermed øke trafikken og salget.

Google shopping er en tjeneste fra Google som lar deg vise produktene dine med bilde, pris, tittel og navnet på bedriften til de som søker etter det du tilbyr. I motsetning til søkeannonser så slipper du å velge søkeord og tilpasse annonsene til hvert enkelt produkt. I stedet setter du opp en produktfeed i Google Merchant center, og kobler denne til Google Ads kontoen din for å sette opp shopping-annonser. Informasjonen fra Google Merchant Center bestemmer hvilke søkeord du vises på, samt genererer annonser automatisk.

Hvem passer Google Shopping for?

Google shopping er noe mange norske bedrifter kan dra nytte av. Det er imidlertid noen ting det kan være greit å vite:

  • Google shopping er ment for å selge fysiske produkter. Dersom du selger en tjeneste vil søkeannonser være bedre egnet.
  • For å kunne bruke Google shopping må du ha en nettbutikk.
  • Dersom du er konkurransedyktig på pris eller har god stjernerangering, vil Google shopping være ekstra godt egnet. Dette fordi annonsene ser ganske like ut, og dette da er elementer som gjør at du skiller deg ut.

Hvorfor trenger nettbutikken din Google Shopping?

Det er flere fordeler med å ta i bruk Google shopping:

  • Google shopping-annonser vises i flere ulike plasseringer, og får dermed god synlighet.
  • På lik linje med søkeannonser så vises shopping-annonser for personer som har søkt etter det du tilbyr, og som dermed allerede har en kjøpsintensjon.
  • Du ser både pris og bilde av produktet. Brukere som klikker har dermed mer informasjon enn ved vanlige søkeannonser, og du får færre urelevante klikk.
  • Med bilde i annonsene skaper shopping-annonsene større oppmerksomhet enn søkeannonsene.
  • I motsetning til søkeannonser kan du vise flere Google shopping-annonser for samme søk.
  • Shopping-annonser kan gi deg “gratis” synlighet, da du kun betaler når noen klikker på annonsen din.

Slik fungerer betalingen i Google shopping

På lik linje med andre Google Ads-formater så deltar shopping-annonsene i en annonseauksjon. Det vil si at hver gang noen gjør et søk, så vurderer Google hvilke annonser som skal vises basert på ulike kriterier.

Et av kriteriene er budet, det vil si hvor mye du har oppgitt at du er villig til å betale hver gang noen klikker på annonsen din. Du betaler kun når noen klikker på din annonse, og du betaler kun minimumsbeløpet som er nødvendig for å rangere høyere enn annonsøren under deg.

Hvor vises annonsene?

Google shopping-annonser vises i flere ulike plasseringer både på desktop og på mobil.

Google søk

I det vanlige søkeresultatet kan de vises enten øverst eller på høyre side:

Google shopping sokeresultat overst
Google shopping sokeresultat siden
Google shopping overst mobil

Shopping-fanen

Det finnes også en egen fane for shopping, som kun viser shopping-annonser:

Google shopping fane
Shopping fane mobil

Google bildesøk

Også i fanen for bildesøk vises shopping-annonsene:

Google shopping i bilde fane
Shopping bilde fane mobil

Google display-nettverket

Google display-nettverket omfatter også Youtube, Gmail og Google Discover, samt en rekke ulike nettsteder. Her er ett eksempel på hvordan en slik annonse kan se ut:

Google display shopping annonse

Google shopping er kort sagt en mulighet for å få bedre synlighet i Google, og dermed kunne øke trafikken og salget i nettbutikken din.

Synlighet har lang erfaring med Google Shopping-annonsering, tidligere kalt product feed ads (PLA). I dag håndterer vi kampanjer for mange ulike bransjer, alt fra kosmetikk og klokker til treningsutstyr.

Ta kontakt med oss i dag om du har spørsmål eller vil ha hjelp til å lage Shopping-annonser.