Forside / Blogg / Facebook-Konkurranser | Anbefalinger | Konkurranseregler 2020
Skrevet av: Allan Chan

Hva anbefaler vi rundt Facebook-konkurranser?

17.11.20
Facebook logo

Du er nok her for å finne svar til spørsmål om hva som er lov og ikke lov når det gjelder Facebook-konkurranser. Vi håper dette gir deg best mulig svar.

Facebook jobber daglig med ulike oppdateringer i sin algoritme for å fange poster som fremstår som spam og ulovlig innhold. I disse dager jobber de strengere med å fange poster som utnytter algoritmen til sin fordel.

Her finner du siste oppdaterte og hele regelverket, samt anbefalinger på hva som er best å gjøre når du poster din Facebook-konkurranse. Samtidig går vi gjennom de mest vanlige feilene folk gjør, og hva du faktisk kan be folk om når du lager en Facebook-konkurranse!

Det første vi vil starte med er å anbefale deg å lese grundig gjennom hele regelverket til Facebook, deretter underseksjoner av regelverket som blant annet om konkurranser. Disse reglene er likt og gjelder for Instagram-konkurranser også. Samtidig er det viktig å forstå de overordnede retningslinjene for publisering i newsfeeden til Facebook som gjelder alle type poster, inkludert konkurranser.

Det er mange som misforstår regelverket ved at Facebook ikke nevner alle detaljer på hva som er lov og ikke lov. Det er også mange som misforstår at konkurranse-regelen er en "stand-alone" regel. Derfor er det viktig å lese seg opp her, og forstå hva som ligger i hele reglementet. Dette er forventet fra Facebook.

Så la oss se på eksempler på hva som er lov og ikke lov med konkurranser på Facebook.

(Innlegget er oppdatert etter justeringer i regelverket september 2020)

De 4 mest vanlige feil med Facebook-konkurransene

  • ”Når vi får 1000 følgere trekker vi en premie. Del denne posten med dine venner, og skriv i kommentarfeltet hvor mange du har delt med, så er du med i trekningen!”
    • Fordi: Du skal ikke involvere din egen og andres profiler/newsfeed for å delta, ref.1.3 Promotions on Pages, Groups, and Events.

  • ”Vinn reise til Karibien. Tagg deg selv og en venn du vil reise med”
    • Fordi: Engagement bait for tagging: Be folk om å tagge venner. Ref. Newsfeed Guidelines 2b.

  • ”Skriv “JEG VIL VINNE” for å delta i konkurransen”
    • Fordi: Engagement bait for kommentar: Be folk om å kommentere med spesifikke svar (ord, tall, fraser eller emojier). Ref. Newsfeed Guidelines 2b.

  • “Vil du vinne en bil. Klikk eller reager på denne posten (inkl. like, love, haha, wow, sad, eller angry) for å delta.”
    • Fordi: Engagement bait for reaksjon: Be folk om å reagere på innlegget (inkluderer liker, hjerte, wow, trist og sint). Ref. Newsfeed Guidelines 2b.
  • “Del denne posten på veggen din og del med dine venner som du vil ha med på en verden-rundt ferie”
    • Fordi: Engagement bait for deling: Be folk om å dele innlegget med venner. Ref. Newsfeed Guidelines 2b.

Alle disse er brudd på Facebooks ”Promotion Guidelines”, og “News Feed Guidelines, 2b. Engagement bait”, og ikke minst “Community Standards 18.Spam” Du som er eier av en Facebook-side og eier for Facebook-konkurransen vil bli holdt ansvarlig dersom regelbrudd blir tatt videre i Facebook.

Bryter du konkurransereglene, som er en del av standard retningslinjene, til Facebook?

Selv om Facebook mer eller mindre forteller hva som er riktig og galt i publisering av poster, deriblant konkurranse-poster så ser vi stadig flere som ignorerer reglene. Disse enkle reglene brytes ganske systematisk av en stor mengde norske bedrifter. Men er det fordi bedriftseierne er sleipe og prøver å snike seg unna regelverket? Neppe, det er nok mest sannsynlig fordi de ikke har lest hele regelverket, samt at Facebook ikke tar skippertak.

Den triste sannheten er at ingen leser lisensavtaler, avbestillingsvilkår, personverninnstillinger eller andre dokumenter som du blir bedt om å bekrefte at du har lest. Det er rett og slett enklere å godta alt og si ”Ja, jeg har lest gjennom og godtar dette”.

De fleste av oss foretrekker heller å ikke reflektere over hvilken risiko det innebærer å ikke lese gjennom retningslinjene.

Hva er risikoen om du bryter reglene?

Den strenge versjonen Facebook legger frem er dette:

”Hvis vi med sikkerhet kan fastslå at du tydelig, med overlegg eller gjentatte ganger har brutt våre betingelser eller retningslinjer, da spesielt våre standarder, kan vi enten midlertidig eller permanent stenge tilgangen til kontoen din. Vi kan også suspendere eller deaktivere kontoen din hvis du gjentatte ganger krenker andre personers immaterialrettigheter, eller hvis det kreves at vi gjør det av juridiske årsaker.”

(Ref. Terms of Service, 4.2, gjeldende fra Oktober 2020).

I de fleste tilfeller vil Facebook sende administrator en advarsel før en videre beslutning blir tatt.

Den mindre strenge versjonen fra Facebook er at posten vil bli straffet på muligheten til å maksimere organisk reach. (Ref. News Feed Guidelines, 2b. Engagement bait)
Selv om dette går litt imot sin hensikt med å kjøre en Facebook-konkurranse, der målet er å nå ut til mange, så er det ikke dette som er den store risikoen ved brudd.

Som retningslinjene påpeker så vil risikoen påvirke fremtidige poster sin rekkevidde også, uavhengig av om det er en konkurranse eller ikke.

“Utgivere og andre bedrifter som bruker lokkemiddeltaktikker i innleggene sine, bør forvente at rekkevidden til disse innleggene svekkes. Sider som gjentatte ganger deler innlegg med lokkemidler, vil få betydelig nedgang i rekkevidden. Sideadministratorene bør fortsette å fokusere på å publisere relevante og meningsfylte historier som ikke bruker lokkemiddeltaktikker.”

Så se på dette som en sakte og usynlig straff fremfor en direkte straff her og nå fra Facebook - Det er dette som er den største risikoen.

Dette bidrar også til at algoritmen blir matet med straff fra Facebook, som ikke vil gi noe langsiktig gevinst for rekkevidden til andre poster. Så spør deg selv - Er det verdt å få god respons på én konkurransepost, men færre og færre for fremtidige poster?

Så hva har du ikke lov til?

For å referere til retningslinjene som står lengre opp med eksempler, så viser vi konsekvent hva brudd på retningslinjene kan føre til.

For i følge reglementet til Facebook, så er det ikke tillatt å be om:

  • Å legge igjen kommentarer med spesifikke svar.
  • Å  kreve reaksjoner på posten (inkluderer liker, hjerte, wow, trist og sint).
  • Be folk om å dele innlegget med venner.
  • Be folk om å tagge venner.
  • Be folk om å stemme med reaksjoner, kommentarer, deling eller andre ting som representerer en stemme.
  • Involvere personlige eller venners tidslinjer/newsfeed

For å lese mellom linjene; det å involvere personlige eller venners newsfeed betyr at venner blir tagget i kommentarfeltene i konkurranser. Dermed blir den taggede profilen eksponert for konkurransen, og dette oppfattes som utnytting av Facebook sine funksjoner.

Så hva har du lov til da?

Med så mange regler som vi har gått gjennom skulle vi nesten trodd at det ikke er lov å holde konkurranser på Facebook lenger. Klart er det lov å holde Facebook-konkurranser, men som nevnt så er det regler og retningslinjer som må følges. F.eks så må enhver Facebook-konkurranse inneholde regler og vilkår med konkurransen. Samt en ansvarsfraskrivelse hvor konkurransen verken er sponset, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook.

Deretter er jo det store spørsmålet; Hva er lov å skrive i konkurranseposten da? Svaret er enkelt, det som ikke er brudd på retningslinjer som Facebook har skrevet, er lov. Derfor anbefaler vi i Synlighet alltid å tenke kreativt og være underholdende. Husk at hva dere mater til algoritmen av respons, er det som vil løfte dere videre.

Derfor anbefaler vi følgende punkter for å skille dere ut fra alle andre:

  • Oppfordre til handlinger uten å skrive dette ned i tekst.
    • F.eks: “Gjett riktig svar i kommentarfeltet så blir det kanskje du som vinner en splitter ny Ferrari.”
    • F.eks. "Hva tror du verdien av denne stylet Lamborghinien ender på? Vinneren får bilen."
  • Be om å like siden (Gitt at det ikke er en falsk eller en maskert Facebook-side eller Instagram-profil)
    • F.eks: “Følg/Lik vår bedrift på Facebook så trekker vi en tilfeldig vinner som får ny yacht.”
  • Sende en direktemelding til din Facebook side eller til arrangør. (Gitt at det ikke er en falsk eller en maskert Facebook-side eller Instagram-profil)
    • F.eks: “Send oss svaret på Messenger eller DM så tar vi deg med på verden-rundt reise.”
  • Sende brukerne til en ekstern side for å gjennomføre konkurransen.
    • F.eks: “Delta i konkurransen på vår nettside - Klikk videre for å delta om å vinne en reise til månen”
  • Foreslå forslag i kommentar på et bilde eller innlegg.
    • F.eks: “Hva skal denne nyoppdagede planeten hete? Beste forslaget skal ha navnerettigheter til planeten.

Igjen, vær oppmerksom på at disse punktene er kun ansett som tillatt på bakgrunn av at det ikke er brudd på det som står skrevet i reglementet eller retningslinjer.

Brukerne i sentrum

Årsaken til at Facebook har disse retningslinjene er, etter deres utsagn, fordi de ønsker å hindre negative brukeropplevelser, og unngå at newsfeeden din blir fylt med spam.

Grunnen til at Facebook ikke ønsker å spesifisere reglene er fordi de ikke ønsker at brukere eller bedriftssider skal utnytte fordeler med det som ikke står skrevet. Facebook som selskap ønsker heller ikke å bli stilt ansvarlig overfor detaljene. Derfor blir dette ansvaret lagt videre til oss brukere på hvordan vi tolker reglementet, og hvordan vi følger disse.

Det vil alltid være brukerne sin opplevelse som kommer først hos Facebook, og det er derfor disse strenge og udefinerte regler vil slå hardt ned på metodene som går på “Engagmenet-bait” - Alt for å forhindre hva vi anser som spam.

I Facebook sin jakt på engagement-bait, vil faktorer som fra engasjement gi innsikt tilbake til maskinlæringen hos Facebook om posten er en konkurranse eller ikke. Om det er en konkurranse, er den i tråd med retningslinjene for newsfeed, promotion, og community standards?

De fleste ulovlige Facebook-konkurransene som benyttes er imidlertid ganske harmløse, men skaden i lengden kan gjøre mer vondt enn nødvendig, ref. svakere rekkevidde per post.

På tross av alle reglene som Facebook iverksetter, ser vi fremdeles daglig at bedrifter bryter retningslinjer fortsatt; Så hvorfor kan ikke vi gjøre det når alle andre gjør det? Vel, det er til syvende sist slik at ingen tar dette på alvor før Facebook tar det på alvor. Så konklusjonen er vel slik i dag hos de fleste bedrifter:

  • Enten fortsette i gråsonen eller rødsonen helt til Facebook gir deg straffen.
  • Eller tilpasse og gjøre posten mer underholdende for å unngå og bli rapportert som spam.

Vi anbefaler selvfølgelig siste!

Hva synes du? Er regelverket for strengt? Er det tydelig? Burde det håndheves mer aktivt? Er det andre ting som burde være forbudt?

Hold deg oppdatert på det som skjer innen digital markedsføring - Følg oss på Facebook og meld deg på nyhetsbrev!

Kontakt oss om du ønsker hjelp av et byrå som kan sosiale medier.