SEO: 5 ting du bør sjekke før lansering av nytt nettsted
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Å lansere et nytt nettsted er både glede og stress. Etter en omfattende planleggings- og utviklingsperiode, lanseres nettstedet. Alt er grundig sjekket på test-server, og ser ut til å være i skjønneste orden. Likevel begynner trafikken å falle og det blir færre konverteringer. Hva har skjedd?
Vi i Synlighet blir ofte kontaktet når slike hendelser har inntruffet hos en aktør. I den anledning har vi laget en sjekkliste for elementer du bør ha på plass ved lansering av nytt nettsted for å unngå potensielle fallgruver.
1. Slå av blokkering for søkemotorer
Et nytt nettsted ligger gjerne på en test-server i tiden før lansering. Her er det vanlig kutyme at utvikler gjennom robots.txt eller nofollow, noindex i meta-informasjonen forteller søkemotorer at nettstedet ikke skal indekseres.
Ingen nettstedeiere har interesse for at besøkende skal finne et uferdig nettsted. Det er heller ikke særlig gunstig med tanke på søkemotoroptimalisering, at et nettsted har sider med likt innhold liggende andre steder enn på hovednettstedet.
Når et nytt nettsted tar over for det gamle må det igjen åpnes opp for at søkemotorer kan indeksere nettsidene.
Nettstedet på test-server kan tas vekk, om det ikke er nødvendig med mer utvikling. Test-server-nettstedet må i så fall beholde blokkeringen av søkemotorer.
2. Videresending av gammel URL til ny URL
Nytt nettsted er ofte synonymt med en forbedring av meny og struktur. En mer optimal hierarkisk oppbygging gir nye URL-er.
I iveren etter å få lansert nytt nettsted er det er fort gjort å glemme at gamle sider må videresendes til relevante nye sider.
Å kartlegge URL-er på gammelt og nytt nettsted, samt sette opp en liste med URL-er som permanent skal videresendes gjennom såkalte 301 redirects, er et viktig stykke arbeid som må gjøres i forkant av lansering.
Når nytt nettsted lanseres må listen av URL-er som skal videresendes, publiseres. En slik oversikt kan for eksempel legges i nettstedets .htaccess-fil (for Apache-servere) eller web.config-filen (for Microsoft-servere).
Det er flere grunner til at videresendinger bør være på plass.
Eldre nettsteder har i mange tilfeller eksterne lenker til ulike sider på nettstedet. Om ikke videresendinger er på plass, vil besøkende som kommer via andre nettsteder eller via søkemotor komme til en URL uten innhold, ofte en 404-side. Det tar nemlig litt tid før gamle URL-er forsvinner ut av indeksen.
Dette gir en dårlig brukeropplevelse, og man risikerer å gå glipp av verdifull trafikk.
En annen negativ konsekvens er at verdien av lenken ikke blir ført videre til ny URL, noe som gjør at den nye siden bruker lenger tid på å rangere like bra som den gamle.
Eksterne lenker (fra kvalitets-sider) er et viktig signal til søkemotorer om at siden det lenkes til har godt innhold. Du kan se på lenker fra kvalitetssider som en autoritetsoverføring til nettstedet ditt, og det er et meget viktig virkemiddel for å oppnå gode rangeringer.
Husk derfor å kartlegge hvilke URL-er som skal videresendes ved lansering av nytt nettsted, og sett opp permanente videresendinger for disse.
3. Trailing Slash
Trailing slash er avsluttende "/" for en URL. Det må allerede i forprosjektet til et nettsted avgjøres om det skal brukes trailing slash eller ikke. Det viktigste er at det er konsekvent bruk eller ikke bruk av avsluttende "/".
Konsekvensen av feil bruk er at det oppstår duplikate sider. Google ser på en URL med trailing slash og URL uten som to ulike sider.
Google om Trailing slash
"When referring to the homepage, a trailing slash after the hostname is optional since it leads to the same content ("https:="" example.com<="" a>="" "="">https://example.com/" is the same as "https://example.com").
For the path and filename, a trailing slash would be seen as a different URL (signaling either a file or a directory), for example, "https:="" example.com<="" a>="" "="">https://example.com/fish" is not the same as "https:="" example.com<="" a>="" "="">https://example.com/fish/"."
Kilde: Google Support
4. Canonical-feil
Canonical er et meta-element som forteller søkemotorer hvilke sider som skal prioriteres ved indeksering.
Ved å informere søkemotorer om hvilke sider som er viktigst for ditt nettsted, unngår du at relativt like sider konkurrerer om plassen i søkeresultatene.
Et eksempel hvor Canonical ofte anvendes:
En kategoriside sprer innhold over flere sider for å unngå for mange produkter på én side – såkalt paginering. Canonical vil da hindre at side 2, 3 … vises på søkeresultat-siden.
Vi ser stadig vekk at canonical er ulik URL-en det lenkes til gjennom menyer og andre interne lenker. Noen feil vi ofte ser i canonical:
- Det brukes trailing slash når det lenkes internt til URL-er uten trailing slash
- Canonical er satt til feil nivå i strukturen. For eksempel til nivået over.
5. Feil i interne lenker
Dette bør sjekkes i test-fasen, men det kan skje ting i overgangen fra test-server til faktisk nettsted. Det bør derfor gjøres en crawl av nettstedet for å avdekke lenkefeil.
Gode verktøy er DeepCrawl og Screaming Frog.
Lykke til med nytt nettsted!
Ønsker du hjelp fra et byrå som har jobbet med søkemotoroptimalisering siden 2003? Synlighet hjelper deg på vei mot målet om å bli en autoritet på nett.