Forside / Blogg / På farten med Jenny Kjus Skaret i Leger Uten Grenser
Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

Jenny Kjus Skaret: Planer blir ofte snudd på hodet i Leger Uten Grenser

Dato publisert:

21.02.24
Jenny Skaret, Markedsansvarlig i Leger Uten Grenser - På farten med intervju

Leger Uten Grenser er en nøytral og uavhengig medisinsk nødhjelpsorganisasjon som redder liv og lindrer nød. De hjelper dem som trenger det mest – uansett hvem, uansett hvor, uansett hvorfor. Vi har tatt en prat med Jenny Kjus Skaret - markedsansvarlig i Leger Uten Grenser - for å høre mer om hverdagen hennes!

Jenny Skaret, Markedsansvarlig i Leger Uten Grenser

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg har vært i Leger Uten Grenser i 7 år. Av utdanning har jeg en Bachelor i markedsføring fra Høyskolen Kristiania, internasjonal arbeidserfaring fra Argentina og Spania, og har også jobbet i finanssektoren her i Norge.

Hva er i fokus i markedsavdelingen akkurat nå?

Leger Uten Grenser er en medisinsk nødhjelpsorganisasjon som gjør at vi ofte må endre planer og snu oss rundt når kriser oppstår. Akkurat nå tar den grusomme krigen i Gaza mye av vår tid. Vi jobber hardt for å gjøre det vi kan for våre pasienter og kollegaer som befinner seg midt i et levende mareritt.

Vi har alltid ment at færre dør når flere vet, og har flere ganger sett hvilken effekt det har å jobbe målrettet med å snakke ut om hva vi ser i felt. Men nå, med gjentatte angrep på helsehjelp og bruddene på folkeretten vi ser i Gaza, er ikke dette lenger nok.

Jenny Skaret Leger Uten Grenser Sitat 1

Vi forsøker å gjøre det vi kan slik at det blir færre tomme ord og mer handling. Vi har blant annet hatt en underskriftskampanje der 65.000 har signert, og sendt åpent brev til statsminister Jonas Gahr Støre og utenriksminister Espen Barth Eide, hvor vi krever at regjeringen gjør alt i sin makt for å sikre en umiddelbar og varig våpenhvile på Gazastripen. I tillegg er vi rørt over å se hvor stort engasjement mennesker der ute har vist. Dette har vi sett både i form av donasjoner, men også hvordan givere har organisert egne arrangementer, demonstrasjoner og andre kreative initiativ.

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

Egenskaper jeg selv har satt pris på hos mine ledere, er at de har vært kunnskapsrike, pragmatiske og inspirerende.

I markedsteamet er det viktig at vi klarer å balansere behovet for å kommunisere raskt uten at det går på bekostning av kvalitet og korrekthet i innholdet. I tillegg er planmessighet en viktig egenskap. Vi må sørge for at det langsiktige strategiske arbeidet opprettholdes, selv om kriser oppstår.

Jenny Skaret, Markedsansvarlig i Leger Uten Grenser: "Du må godta at du ikke rekker alt:"

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Du må godta at du ikke rekker alt. Det er rett og slett ikke mulig. Jeg skulle ønske jeg visste hvor viktig det er å gjøre tydelige prioriteringer og ha klare mål. Det gjør det så mye enklere å samarbeide med andre og sikre fremdrift i eget arbeid.

Hva er det morsomste du gjør på jobben?

Det morsomste jeg gjør er å jobbe kreativt sammen med dyktige kollegaer. Det er når vi slår hodene våre sammen, og jobber frem kampanjer som gjør at mennesker lærer noe om glemte kriser, at jeg trives best.

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg holder meg selv oppdatert med nyhetsbrevene til Helt Digitalt og Synlighet. I tillegg har jeg svært dyktige og faglig sterke kollegaer rundt meg. De er imponerende oppdaterte på sine respektive fagområder.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

Det er godt å ha et byrå i ryggen som kan holde oss oppdatert på viktige endringer i bransjen. I tillegg setter vi pris på at byrået forstår oss som organisasjon, er løsningsorienterte, og samtidig utfordrer oss der vi trenger det.

Det er også nødvendig at det er lav terskel for sparring.

Hva er det viktig at et byrå leverer på?

Vi trenger noen som kan kaste seg raskt rundt når det oppstår en krise. For oss er det viktig at vi har en fast kontaktperson og et byrå som kjenner oss godt. Både forståelse for hva som er viktig for oss som organisasjon, og som også kan utfordre oss videre.

Sammen med Synlighet har vi blant annet utviklet en større rigg og en testkultur, som gjør at vi hele tiden forbedrer og lærer. Den læringen vi opparbeider oss, er spesielt viktig når vi må snu oss rundt og agere raskt.

Les mer om samarbeidet mellom Synlighet og Leger Uten Grenser her!

Hvilket råd vil du gi til andre i samme rolle?

Du kommer ingen vei uten et godt team. Menneskene i en markedsavdeling, de som legger ned en stor innsats hver eneste dag, de er det viktigste du har.

I tillegg er det utrolig viktig å opparbeide en god dialog med andre i organisasjonen. Vi er helt avhengig av et godt samarbeid med resten av organisasjonen. For eksempel får vi utrolig nyttig innsikt av å snakke med våre ansatte som jobber med verving og som treffer folk på gaten hver dag. Hvilke innvendinger har folk? Hvilke budskap ser de fungerer best? Hva er de opptatt av? Det gir oss verdifull input til utforming av kampanjer.

Så, hvis jeg skal gi én oppfordring, må det være å snakke mer med dem i organisasjonen som er nærmest målgruppen i det daglige.

Se også: Les flere intervjuer med markedssjefer her!