Forside / Blogg / På farten med Ingrid Stubberud fra Storcash

Ingrid Stubberud: Arbeider for at kundene skal ha en enklere hverdag

Dato publisert:

17.10.23

Dato oppdatert:

22.02.24
Bilde av Ingrid Stubberud, digital markedsansvalrig i Storcash

Storcash er den største “cash-&-carry”-grossisten i Norge. De omsetter for to milliarder i året med sine ti butikker fra nord til sør i landet. Vi har tatt en prat med digital markedsansvarlig Ingrid Stubberud. Hun er opptatt av å følge med på hvilke behov og ønsker kundene har til enhver tid, for så å kunne møte de behovene best mulig.

Bilde av Ingrid Stubberud, digital markedsansvalig i Storcash

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg studerte markedsføring og ledelse både på Høyskolen Kristiania og på BI i Oslo. I tillegg har jeg tatt kurs i samfunnsøkonomi ved London School of Economics. Jeg har hentet arbeidserfaring fra vin- og spritimport, detaljhandel og nettbutikker før jeg begynte med salg av mat i B2B-segmenet. Og der jobber jeg nå.

Hele tiden har markedsføring og kundeopplevelse vært i fokus.

Hvilke ambisjoner har du og bedriften fremover?

For oss i Storcash, så er det alltid viktigst å prøve å se hva kunden trenger. Det de trenger skal vi tilrettelegge for.

Vi prøver å hele tiden lete etter hva vi kan tilby kundene våre for å gjøre hverdagen deres enda bedre, enten det er med gode priser, tilgjengelighet eller ekstra tjenester.

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

De viktigste egenskapene til en markedssjef må være åpenhet, nysgjerrighet og tillit til dem rundt seg. Jeg har veldig tro på å gi folk eierskap til det de driver med, da kommer som regel motivasjon og idéer av seg selv.

I markedsavdelingen ser vi hvor fort trendene skifter, både når det kommer til plasseringer og kanaler vi bruker for å nå kunden. I tillegg kan kundenes handlemønster også raskt endre seg. Da er det viktig å være åpen for å prøve ut nye strategier og ideer, og ta med seg enten verdifull erfaring, god profitt eller begge deler etter endt kampanje.

Samtidig er det viktig at du har god kontakt med drift og salg slik at du har god kontroll på hvor potensialet ligger. Er potensialet å øke volum på eksisterende kunder, øke eksisterende kundesegment, eller å finne kunder i et helt nytt segment?

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Det morsomste jeg gjør på jobb må være å lage nye kampanjer, og også analysere dem etterpå. Det er så utrolig mye du lærer av å sette sammen kampanjer fra idé til utførelse, og gøy å se hvordan det blir tatt imot av kundene.

Det er også kjempespennende å bruke tid på det vi gjør digitalt, spesielt siden vi det siste året har hatt en bratt kurve med både læring og resultater på nett. Det er kult!

Sitat: "Jeg er så heldig at jeg har en jentegjeng fra studiene som alle jobber med markedsføring i ulike felt og bransjer. Vi elsker å diskutere trender og nysatsninger sammen." Ingrid Stubberud, Digital Markedsansvarlig i Storcash

Hvordan holder du deg oppdatert?

Først og fremst snakker jeg med de dyktige folkene rundt meg. Både kolleger, leverandører og venner. Jeg er så heldig at jeg har en jentegjeng fra studiene som alle jobber med markedsføring i ulike felt og bransjer. Vi elsker å diskutere trender og nysatsninger sammen.

Ellers følger jeg med på hva de store byråene og merkevarene gjør. Jeg abonnerer på nyhetsbrev, og melder meg på frokostseminarer og webinarer. Jeg har deltatt på en del webinarer fra Synlighet og MFO den siste tiden som har inspirert meg mye.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

Folk som jobber inhouse forstår gjerne sin egen merkevare best, og vet hva som passer innenfor de rammene. Byråene er verdifulle sparringspartnere når du trenger inspirasjon, står litt fast, eller trenger en litt smal ekspertise du ikke innehar selv.

«Markedsføring» er jo på mange måter et paraplybegrep, så å kunne bruke et byrå med flere eksperter, det er gull verdt.

Har du vurdert å bruke et digitalt markedsføringsbyrå for å hente insprirasjon eller ekspertise?

Hva er viktig at et byrå leverer på?

For meg så trenger jeg personlig kjemi sånn at det blir en god dynamikk og kommunikasjon mellom oss. Jeg må kunne stole på at både kunnskapen og rådene jeg får er gode, og være sikker på at vi forstår hverandre.

Jeg liker når folk er transparente og tydelige.

Hvilket råd vil du gi til andre i samme rolle?

Hold tritt med trendene i markedet, også blant kundene dine. Noen ganger er det ikke om å gjøre å være først på alt, men å gjøre det ordentlig.

Implementer ny kunnskap etter hvert som den kommer, og strekk deg etter å lære nye ferdigheter. Lytt til de rundt deg, og prøv alltid å lære så mye du kan.