Forside / Blogg / On-page optimalisering av innhold på nettsiden (SEO)
Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

On-page optimalisering av innhold på nettsiden (SEO)

10.02.21

Lær hvordan du optimaliserer innholdet på en viktig side på nettstedet ditt. Ordene du bruker i tittel, H1, H2, metabeskrivelse, internlenker og bilder har stor betydning.

Før du går i gang: Teknisk SEO og søkeordsanalyse

Det første steget i prosessen med å bli mer synlig i søkemotorer, er å sørge for at nettsiden er teknisk rigget for at søkemotorer skal kunne finne nettsiden. Her ligger tiltak som å sjekke at nettsiden er indeksert, at kildekoden er mulig for søkemotorer å lese, at nettsiden er mobilvennlig og laster raskt nok. Blant annet. 

Seo prosessen

Ta kontakt dersom du ønsker en SEO-sjekk av hvordan nettsiden din presterer i dag.

Du kan også teste hvordan nettsiden din presterer i disse gratis verktøyene fra Google.


Det neste steget er å gjennomføre en søkeordsanalyse slik at du finner ut og prioriterer hvilke søkeord målgruppen din bruker for å finne produkter og tjenester du tilbyr.

Les også: Slik gjør du en søkeordsanalyse + gratis mal

Synlighet Presentasjon9

Vet du hvilke ord målgruppen din bruker for å finne produkter og tjenester du tilbyr? Det kartlegger du i en søkeordsanalyse.

Optimalisering av dagens innhold (on-page)

Når du har kartlagt hvilke søkeord du har som mål å rangere bedre for og sørget for at nettsiden er godt nok rigget teknisk (slik at søkemotorer klarer å lese innholdet) - så er du klar for neste steg: Optimalisere nettsidens innhold. Dette kaller vi gjerne "on page"-optimalisering.

Er det litt ullent hvordan søkemotorer fungerer? Det er du ikke alene om å tenke. Google gjør hundrevis, kanskje tusenvis, av mindre oppdateringer hvert år for å forbedre algoritmen som styrer hvilke sider som rangerer øverst og hvilke som rangerer nederst. Nøyaktig hva algoritmen vektlegger endres med andre ord hele tiden og tilpasses også situasjonen og hvem som gjør søket - i tillegg er dette ikke noe Google går offentlig ut med, som regel. 

Vi vet likevel en hel del om hva du gjør lurt i å prioritere. Det vet vi etter å ha optimalisert hundrevis av nettsider og testet ulike strategier - og ved å lære fra andre eksperter på søkemotoroptimalisering. 

Ønsker du å lære mer om søkemotorer og hvordan de fungerer, anbefaler vi deg å melde deg på et kurs i søkemotoroptimalisering og ikke minst - les, se, test deg frem. Start gjerne med denne introduksjonen fra Google.

Her går vi gjennom de aller viktigste feltene som søkemotorer crawler når de skal finne ut om det er nettopp din side som skal rangere på førsteplass for et bestemt søk. 

1) Tittel, page title, seo title, metatitle

Tittelen på siden går under mange navn, som "page title", "sidetittel" på norsk eller også noen ganger "meta title" og "seo title". De henviser alle til navnet på siden. Svært ofte er tittelen på siden det samme som overskriften på siden, men det er ikke alltid slik. 

Tittelen er teksten du blir presentert for når du gjør et søk i Google. Det er også teksten du ser når du har en fane oppe i nettleseren din. 

Denne teksten er det aller viktigste enkeltelementet du kan optimalisere som gir direkte effekt på resultatet. 

Tittelen må inneholde søkeordet vi ønsker å optimalisere for. Samtidig skal den gi interesse og lyst til å klikke seg inn på akkurat dette søkeresultatet i Google. Her er tittelen markert i rødt for søket "løpesko med pigger herre".

Sidetittel on page søkemotoroptimalisering

Tittelen til de tre som rangerer øverst i Google her inneholder alle søkeordene til akkurat dette søket.

2) Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er beskrivelsen som kommer under tittelen i søkeresultatet. En god metabeskrivelse kan øke klikkraten (antall klikk inn til nettsiden) betraktelig og er derfor viktig. Derimot vil ikke det du skriver i metabeskrivelsen direkte påvirke rangeringen. Bruk tid på å lage gode metabeskrivelser for ditt viktigste kjerneinnhold, som forsiden og andre viktige produkt- og tjenestesider. 

Beskrivelsen kan bestå av opp til ca. 160 tegn. Beskrivelsen bør inneholde søkeordet vi ønsker at siden skal rangere på ettersom det er de ordene den som googler er på jakt etter. 

3) Overskrift (H1)

Landingssidens første overskrift bør være kodet som <H1> (overskrift 1). Det er slik du signaliserer til søkemotorer hvilket innhold som er viktigst. Det er helt naturlig at overskriften på en side forteller besøkende hva siden handler om og søkeordene bør derfor inkluderes her. 

Mange besøkende vil bruke overskrifter på siden til å få et raskt bilde av hva en side handler om. Hold de beskrivende, korte, konsise og interessante.

Har du en nettbutikk med mange produktkategorier eller en side som viser frem alle butikkene dine, kan dette være gode overskrifter:

"Løpesko med pigger til herre"

"Blomsterbutikker i Oslo - Finn din nærmeste butikk her"

"Sommerkjoler med blomster til dame"

Dersom du optimaliserer en innholdsside der du f.eks. ønsker å lære bort løpeteknikk kan det være fint å inkludere søkeord og nære varianter av søkeordet eller synonymer i mellomtitler og i resten av teksten. Mellomtitler bør være kodet som H2.  

4) Produkter og bilder

Sommerkjoler alternativ bildetekst

Bilder sier mer enn tusen ord.

For noen bransjer kommer trafikk til nettsiden fra bildesøket. Det kan være for aktører som selger klær og mote, der målgruppen gjør research på produkter ved å se på bilder. 

Søkemotorer kan ikke "se" et bilde. Måten du forteller hva bildet handler om er gjennom å legge inn alt-tekst på bildene der du beskriver hva bildet viser. 

Les også: slik lager du en god alternativ bildetekst

5) Lenketekster

Internlenker på nettsiden er et viktig signal til søkemotorer om hva innholdet på nettsiden handler om. Når søkemotorer crawler nettsiden din, så går de fra lenke til lenke. Hvilke ord du bruker i lenketeksten har derfor mye å si for både søkemotorer og besøkende. 

Lenketeksten bør ikke være "klikk her", men beskrive hva siden du kommer til når du klikker handler om. Gode lenketekster kan f.eks. være 

"Se alle løpesko til herre"

"Les mer om søkemotoroptimalisering"

Slik forventningsstyrer du hva som skjer til de som vurderer å klikke på lenken.

Når du optimaliserer nettsiden din for søkemotorer, vil du nesten alltid optimalisere nettsiden for bedre brukervennlighet. Google og andre søkemotorer ønsker å gi brukerne det aller beste innholdet og går som hånd i hanske med krav til universell utforming av nettsider (uutilsynet.no). 

Du er kanskje også interessert i?