Markedsføring på Snapchat for din bedrift - Utnytter du mulighetene godt nok?
Dato publisert:
Hele 2,7 millioner nordmenn har en profil på Snapchat, og nesten halvparten av dem bruker plattformen daglig. Med en så bred og stor målgruppe er Snapchat en sterk kandidat for bedrifter som ønsker å nå bredt ut med sitt budskap.
Snapchat - Noe for deg og din bedrift?
Snapchat var tidligere en plattform hvor du hovedsakelig traff yngre brukere, og et sted bedrifter oppholdt seg for å ta kontakt med den nye generasjonen. I løpet av de siste årene har imidlertid dette endret seg.
I 2022 er det aldersgruppen 60+ som har den sterkeste veksten på plattformen, mens aldersgruppen 18-39 har et fall. Mye av dette skyldes inntoget av TikTok, hvor mange av de yngre har migrert. Dette får selvfølgelig en innvirkning på Snapchat som annonseringskanal. Det er ikke lenger et sted du kun når de unge, men et sted du når ut til en stor bredde av befolkningen, uavhengig av både kjønn og alder.
Snapchat er en veldig personlig kanal, med et stort fokus på visuelt innhold. De fleste brukerne er på Snapchat for å snakke med venner i lukkede grupper og privatsamtaler, og plattformen oppleves som intim for de fleste. Det er det viktig å ha i bakhodet dersom bedriften din velger å annonsere i kanalen. For å lykkes på Snapchat må du nemlig være personlig i tonen, og ha visuelt og engasjerende innhold.
Annonseringsmulighetene på Snapchat
- Video- og bildeløsninger
En bilde- eller videoannonse på Snapchat dekker hele skjermen, og du kan ha rekkevidde, trafikk til nettsiden eller kjøp i nettbutikken som mål for kampanjen. Fordi annonsene dekker hele skjermen vil de aldri konkurrere mot annet innhold inne på appen. De dukker opp mellom ulikt innhold inne på Snapchat, som for eksempel i Stories. Bilde- og videoannonsene kan være opp til tre minutter lange, men det er anbefalt å holde videoene under fem sekunder, dersom du vil at de skal bli sett 100%.
- Filtere
Filtere er forskjellige grafiske uttrykk som kan legges over et bilde eller en video, som for eksempel en ramme eller et klistremerke. Disse filtrene kan også settes opp for et spesifikt geografisk område, for eksempel hvis du ønsker et eget filter som dukker opp på din restaurant, treningssenter, nabolag, eller lignende. De kan også være nyttige og relevante rundt ferier, messer, konferanser og eventuelt høytider hvor du ønsker å markere det med din merkevare.
- Linser
Forskjellige interaktive linser bruker augmented reality-teknikk. Det lar deg eksperimentere med ulike virkeligheter mens du lager en film eller video. De fleste har fått med seg filteret med hundeører og en tunge som kommer ut om du åpner munnen. Som en bedrift kan du utnytte den samme teknologien, med en egen kreativ linse som gjør noe annet. Her kan du for eksempel lage egne masker til halloween, hatter til en festlig anledning eller noe annet som er relevant for din bedrift.
- Story Ads
Story Ads gir deg muligheten til å nå ut til kunder i oppholdet mellom ulike brukere sine Stories. Innholdet ditt kan også dukke opp i Discover-feeden. Dette er annonseformatet som typisk brukes til å nå ut bredt med et budskap, og skape oppmerksomhet, for eksempel i forbindelse med en filmpremiere eller lignende.
- Catalog Ads
Dette er katalogannonser eller shoppingannonser, som vi kjenner igjen fra andre plattformer. Disse annonsene gir deg muligheten til å legge ut flere produkter på samme tid, og dermed gjøre dem tilgjengelig direkte i appen. Det blir som en liten nettbutikk med utvalgte produkter på Snapchat.
- Commercials
Snapchat har en egen video-annonse de kaller commercial. Det er en videoannonse brukeren ikke kan hoppe over. Det er tvungen visning i seks sekunder, men den kan være opp til tre minutter lang. Disse videovisningene vil kun være tilgjengelige i Snapchat sitt eget innhold, som i miniseriene de produserer i discover-feeden.
Få hjelp med Snapchat-satsningen!
Vi i Synlighet har lang erfaring med å hjelpe bedrifter med synlighet og salg på Snapchat.