Forside / Blogg / Maksimér veksten i nettbutikken: To SEO-eksperter deler sine erfaringer

Maksimér veksten i nettbutikken: To SEO-eksperter deler sine erfaringer

Dato publisert:

11.09.23

Dato oppdatert:

12.09.23
Bilde av (fra venstre) Daniel Larsson og Alexander Öqvist med teksten "Er SEO en bra investering for nettbutikker? To SEO-eksperter svarer"

To eksperter om SEO for netthandel: – Google er det viktigste utstillingsviduet ditt dersom du driver nettbutikk, sier head of SEO i det svenske nettapoteket MEDS.

Vi har tatt en prat med to SEO-eksperter om hvorfor SEO er viktig å prioritere for nettbutikker og hva som skal til for å oppnå ønskede resultater.

Daniel Larsson er Head of SEO i det svenske nettapoteket MEDS. På ett år har de økt organisk synlighet med 100%.

Alexander Öqvist er seniorrådgiver i Synlighet og har flere ganger sittet i juryen for både European Search Awards og Global Search Awards og kåret ledende SEO-arbeid. Han kom til Synlighet fra stillingen Head of SEO i Danske Bank. 

Er SEO en god investering for en nettbutikk?

– Når du driver en nettbutikk, spesielt i et konkurranseutsatt marked, er SEO en svært sentral del av markedsføringen din, sier Alexander Öqvist. Det er ikke noe du kan hoppe over og håpe at konkurrentene ikke jobber med.

Ifølge Daniel Larsson er Google det viktigste utstillingsvinduet dersom du driver nettbutikk.

– Ved å vises høyt i søkeresultatene for relevante søkeord, vil du få flere kunder og dermed økt omsetning.

Både Alexander og Daniel er enige om at søkemotoroptimalisering er en svært lønnsom form for markedsføring. – Hvis du gjør en god jobb med SEO, vil det gi deg trafikk og inntekter i mange år fremover. I motsetning vil en kampanje stoppe å prestere så snart du slår den av, sier Daniel.

– Du må også huske at vi sammenligner og researcher mye i dag når vi handler på nett. Hvis du ikke er synlig organisk, vil du med stor sannsynlighet ikke vokse eller drive mye salg, legger Alexander til.

Hva er de vanligste feilene nettbutikker kan gjøre?

– Å ikke prioritere SEO, sier Daniel. Hvis du vil oppnå solide resultater, må du gjøre en grundig jobb. I dag er konkurransen i Google sitt søkeresultat knallhard. Hvis du vil lykkes, MÅ søkemotoroptimalisering prioriteres.

Alexander sier at en vanlig feil er å ikke bruke tilstrekkelig med tid på innholdet, og få skrevet gode produkt- og kategoritekster. – Disse tekstene er viktige både for SEO, brukervennlighet og konvertering. Men den vanligste feilen skjer når du bygger en nettside eller bytter plattform. Det er mye du må tenke på da.

Alexander nevner at mange av søkene som gjøres i dag, er i research-fasen, ikke i kjøpsfasen. – En feil mange gjør er at de ikke arbeider med tilstedeværelse i hele kundereisen. Sørg for at du vises i alle deler av kundereisen med riktig type innhold. Da kan du bearbeide potensielle kunder tidligere i kjøpsprosessen, slik at de kommer rett til deg når de til slutt tar fram kortet.

Hva er viktig når du utfører en søkeordsanalyse for nettbutikken?

– Å utføre en søkeordsanalyse for en nettbutikk krever vanligvis en del tid, sier Alexander. Det er svært viktig å tenke på hvordan du velger å plassere produktene dine, kategoriene, underkategoriene og merkene for å dra full nytte av SEO-effekten. Men du må gjøre en grundig jobb for å unngå å måtte endre strukturen senere.

Daniel lister opp fire punkter du bør tenke på når du utfører en søkeordsanalyse, spesielt for en nettbutikk:

  • Forstå intensjonen bak en kunden sitt søk slik at du kan lage riktig type side.
  • Hvis du redigerer en eksisterende side, må du først finne ut hvilke søkeord den for øyeblikket mottar trafikk på. Ellers kan du risikere å gjøre endringer med uønskede konsekvenser.
  • Gjør konkurrentanalyser og sammenligninger - både mot direkte konkurrenter og mot andre nettsteder med lignende sortiment.
  • Ikke fokuser kun på søkevolum. Long tail-søkeord er ofte både mer konverterende og lettere å rangere høyt på.

Hva er forskjellen på god og dårlig SEO for en nettbutikk?

Både Alexander og Daniel er enige om at den store forskjellen ofte vises om du jobber aktivt med SEO eller ikke. 

–Det mest grunnleggende for å lykkes med SEO-arbeidet er å prioritere det og jobbe med søkemotoroptimalisering daglig, sier Daniel. Konkurransen i søkeresultatene er knallhard, og Googles algoritmer endres kontinuerlig. Derfor må SEO alltid være et fokusområde.

Daniel Larssons beste SEO-tips for nettbutikker:

  • Analysér nå-situasjonen. Gå gjennom hva som er viktigst å forbedre når det gjelder teknologi, lenkekraft, innhold og brukeropplevelse.
  • Forstå kunden din. Hva søker de etter? Hvilke intensjoner har de med søkene sine? Hvor befinner de seg i kundereisen når de søker? Prøv deretter å optimalisere riktig type innhold mot riktig type intensjon.
  • Allokér ressurser. Hva trenger du av ressurser for å kunne gjøre en god og produktiv jobb med SEO? Å gjøre analyser er én ting – men deretter må ting også gjennomføres for å se resultatene.

Alexander Öqvists beste SEO-tips for nettbutikker:

  • Ikke nedprioriter teknisk SEO. Det er vanlig at det tekniske er en stor utfordring når du har nettbutikk. Du må håndtere veldig mange forskjellige produkter, filtre og andre funksjoner som lett kan forvirre Google hvis du ikke gjør det riktig.
  • Unngå duplisert innhold. Da øker muligheten for å rangere bra på alle produkter og kategorier.
  • Jobb aktivt med anmeldelser. Da bygger du tillit, og du kan bruke strukturerte data for anmeldelser til å gjøre slik at søkeresultatet skiller seg ut.
  • En god URL-struktur og enkel navigasjon. Hvis du sikrer god struktur og navigasjon, vil du enklere fordele lenkeverdi både internt og fra eksterne lenker. Da blir det enklere for Google å forstå hvilke sider som er viktigst for hvilket søkeord.
  • Godt innhold på alle kategorisider og produktsider. Å fylle nettbutikken din med bilder, video og nyttig innhold vil øke mulighetene for at du vises på mange søkeord. Det gir nemlig en bedre brukeropplevelse. Jobb aktivt med søkeintensjon for å forstå hva kundene leter etter og gi dem det.
  • Sikre den beste ytelsen på alle enheter. Forsikre deg om at nettbutikken laster raskt og fungerer bra på alle forskjellige enheter. En stor del av trafikken din kommer sannsynligvis fra mobil, så ikke glem å optimalisere basert på hvor besøkende kommer fra.

Er du nysgjerrig på hvordan du kan øke lønnsomheten til nettbutikken din ved hjelp av SEO?