Forside / Blogg / Kom i gang med Influencer Marketing

Kom i gang med Influencer Marketing

Influencer marketing kom i gang

Mange merkevarer har de siste årene opplevd stor suksess med bruk av influencere i markedsføringen. Nysgjerrig på om influencer marketing er for din bedrift? Her får du tips til hvordan komme i gang.

Hva er influencer marketing?

Influencere er personer med høy påvirkningskraft innenfor sine områder. De har ofte høy troverdighet hos følgerne sine. Influencer marketing er når en merkevare har en form for samarbeid med en influencer for å promotere et produkt eller en tjeneste. 

Gjennom å bruke influencere kan merkevarer kommunisere budskap via influencerens kanaler, eller til å spre budskapet i kanalene til din bedrift.

– Stadig flere bedrifter og markedsførere får øynene opp for hvor effektivt influencer marketing kan være. Det viser også funn fra The Nordic CMO Survey. Nordiske markedssjefer frem influencersamarbeid som noe de tror blir en mye viktigere del av markedsmiksen de kommende årene, utdyper fagleder for influencer marketing i Synlighet, Silje Kristin Berg Stamnes.

Hvorfor bør du bruke influencere i markedsmiksen din?

Influencer marketing kan være en effektiv strategi både for å bygge merkevare og drive salg og konverteringer. Særlig yngre målgrupper bruker mye tid på digitale flater, og stoler mer på anbefalinger fra sine sosiale nettverk sammenlignet med tradisjonell markedsføring (Kantar). 

Mennesker lytter mer til anbefalinger fra folk vi kjenner eller stoler på. Faktisk har over halvparten av Gen Z (58%) og millennials (56%) gjort et kjøp etter anbefaling fra en influenser. I tillegg sier 71% av markedsførere at kvaliteten på leads de får fra influensermarkedsføring er god.

Ved å bruke influencere i markedsmiksen kan du promotere produktene dine på en mer personlig og engasjerende måte i målgruppens foretrukne kanaler. Med andre ord har mange bedrifter mye å hente på å inngå gode samarbeid med influencere.

Les også: Dette sier influencerne selv skal til for å få til et godt samarbeid

Ulike former for influencer marketing

Å bruke influencere i markedsføringen kan skje på flere ulike måter. Du kan ha faste ambassadører som du samarbeider med over lang tid, eller kortere kampanjer hvor du tester ulike profiler. 

For merkevarer med en veldig spesifikk målgruppe eller begrensede budsjetter, kan mikro- og nanoinfluencere være riktig strategi. De kjennetegnes ofte av å dele nisjepreget innhold og har dermed også en følgerskare som er opptatt av nøyaktig det samme. Du får høy relevanse og er ofte mer kostnadseffektivt enn store profiler med hundretusenvis av følgere. 

De siste årene har user generated content (UGC) blitt mer populært. Dette innebærer at annonsøren bruker videoer og innhold som er laget av influencere i egne kanaler. Dette og flere trender kan du høre om i webinaret Synlighet Predicts (2024).

Få hjelp til å komme i gang med influencer marketing

Gode influensersamarbeid kan være svært effektivt. Vi hjelper til med alt fra planlegging og strategi, til booking, produksjon og evaluering av kampanjer.

Vi kan blant annet:

  • Hjelpe deg å finne rette influencere for ditt mål og din målgruppe
  • Lage kampanje- og kommunikasjonsplan
  • Sørge for få mest mulig ut av samarbeidet og sikre dine rettigheter
  • Booke og følger opp aktuelle influencere
  • Gi innsikt om resultater og optimalisere

Ta kontakt for en prat om influencer marketing