Forside / Blogg / Fire tips: slik får du til et godt samarbeid med influensere

Fire tips: slik får du til et godt samarbeid med influensere

Dato publisert:

10.10.23
Gisle A.G. Agledahl, Jenny Skavlan og Isabelle Ringnes forteller om sine erfaringer rundt influensersamarbeid

Hva er influensermarkedsføring og hvorfor bør det være en del av markedsføringsstrategien din? Dette svarer influenserne selv.

Som mennesker har vi større tillit til anbefalinger fra folk vi kjenner og stoler på. Markedstiltak som støtter seg på anbefalinger fra målgruppens eget sosiale nettverk er ofte svært effektivt. Dette gjelder spesielt dersom målgruppen er Millennials. De lytter i enda større grad til anbefalinger fra folk i eget nettverk og nære forbilder, og responderer i mindre grad på tradisjonell markedsføring (Kantar).

Influensermarkedsføring er et samarbeid mellom en influenser og en bedrift, hvor influenseren promoterer bedriftens produkt mot sine følgere. Influensere, eller påvirkere på norsk, har som navnet tilsier en stor påvirkningskraft på sine følgere. Over halvparten av Gen Z (58%) og millennials (56%) har gjort et kjøp etter anbefaling fra en influenser. Undersøkelser viser at 71% av markedsførere mener at kvaliteten man får på leads fra influensermarkedsføring er god. Det har markedsførere tatt innover seg. 17% av markedsførere sier de planlegger å inngå samarbeid med influensere for første gang i 2023 (HubSpot).

Er du en av de som skal teste for første gang?

4 tips til hvordan du får til et godt samarbeid med influensere

Vi har tatt en prat med Gisle A. G. Agledahl, Jenny Skavlan og Isabelle Ringnes – profilerte influensere, i tillegg til å være styremedlemmer og samarbeidspartnere i initiativet INSJ. De har lang fartstid og erfaring fra influenserbransjen. Her er deres tips for å sikre suksess når du skal starte et samarbeid med en influenser!

Tips 1: Ta kontakt med en influenser via management

Når du har funnet ut hvilke influensere du har lyst til å samarbeide med, er neste steg å ta kontakt. Det første du bør gjøre, er å finne ut om influenserne har et management, og hvilket de tilhører. De som er i et management foretrekker om du tar kontakt gjennom dem.

– Jeg vil gjerne bli kontaktet gjennom management. Jeg liker ikke å bli kontaktet direkte, heller ikke gjennom DMs (direkte meldinger på sosiale medier), sier Jenny Skavlan.

Ofte kan du finne kontaktinformasjon til management på sosiale medieprofilen, eventuelt på nettsiden, til influenseren. Du kan også ta kontakt med spesialiserte byråer som jobber for influensere og se om noen allerede samarbeider med de profilene du er interessert i. Inzpire.me, Schibsted, Egmont, eller Dreamfluensers er eksempler på slike byråer. Du kan selvfølgelig også ta kontakt med markedsføringsbyrået ditt, som hjelper deg med prosessen. 

Hvis du, mot formodning, ikke finner noen du kan kontakte, kan det være at influenseren er såpass fersk eller liten at hen ikke har noe management enda. Da kan du sende en hyggelig direktemelding i sosiale medier. De fleste influenserne i en oppbyggingsfase vil sette stor pris på at du tar kontakt.

Tips 2: Ikke send produkter uoppfordret

Mange influensere opplever å få tilsendt gaver. Her er derimot anbefalingen fra de tre profilene tydelig. 

– Når jeg blir tilsendt produkter uoppfordret, er forventningene ofte uklare. I denne bransjen bør du være ryddig og konkret med hva du ønsker, forteller Gisle A. G. Agledahl.

Ble heller enig om hva som skal promoteres og send produkter etter du har opprett kontakt. Da sikrer du et ryddig samarbeid fra første stund.

Tips 3: Tydelige og konkrete avklaringer

Det er viktig at dere setter tydelige forventninger til samarbeidet. Hvor mange poster som skal deles i feed og stories, hvor mange reels skal lages, og hvilke kanaler som skal benyttes, bør avklares i starten av samarbeidet. Ha en tydelig og dokumentert avklaring, slik at resultatet står til forventningene for begge parter.

– Bedrifter må være konkrete med hva de ønsker at du skal gjøre, også når det kommer til innhold. Når bedrifter sier at du skal publisere jevnlig, hva betyr det? Jeg kan tenke at jevnlig er én ting, mens andre tenker at det er noe annet, forklarer Jenny Skavlan.

Det er viktig å huske at dette er et samarbeid. Influenseren kjenner følgerbasen sin best, og du får mest sannsynlig best resultat av å gi influenseren frie tøyler til å bestemme hvilke produkter som skal fremmes, og hvordan det skal kommuniseres innenfor rammer dere har avtalt. Innholdet influenseren publiserer må føles ekte og genuint for at det skal gi resultater for bedriften din. Gi tillit til samarbeidet.

– Det beste er å sitte sammen med potensielle samarbeidspartnere og komme på løsninger sammen. Jeg liker å få mulighet til å komme med egne forslag til hvordan vi kan løse ting, sier Jenny Skavlan.

Tips 4: Gjør det enkelt å velge deg

Bedrifter som bidrar til positive endringer i samfunnet, som for eksempel ved å fremme bærekraft, det grønne skiftet, eller fokus på mental helse, er enklere å si ja til.

– Når jeg blir kontaktet av bedrifter som er ute etter samarbeid, så har jeg med tiden laget en liste med kriterier for hva slags type bedrifter jeg har lyst til å jobbe sammen med. Det handler blant annet om hva slags bærekraftsprofil de har, og hvordan de jobber. Hvis jeg ikke kjenner at det treffer helt, pleier jeg å utfordre med å si “kan dere ikke gjøre litt sånn her”. Da kan vi gjerne plukke opp kontakten igjen når dere har kommet dit. Jeg er en liten profil, men jeg følger disse prinsippene uansett hvor stor kunden er, sier Gisle A. G. Agledahl.

Dette støtter Isabelle Ringnes, som understreker viktigheten av at bedrifter har samsvar mellom ord og handling.

– En av de viktigste tingene for meg, er at det som kommuniseres også reflekteres i det bedrifter gjør av tiltak. Sier bedrifter at de bruker gjenbruksmaterialer, er det viktig at det faktisk blir brukt en høy andel gjenbruksmaterialer i det de produserer, påpeker Isabelle Ringnes.

Er du usikker på hvor du skal begynne? Ta kontakt med oss for en prat om influensermarkedsføring og hvordan vi kan bidra strategisk til din markedsføring.

Hva er INSJ?

INSJ ble startet av Gisle A. Gjevestad Agledahl i september 2022, sammen med Isabelle Ringnes og Jenny Skavlan som sparringspartnere og styremedlemmer. Dette er et fellesskap for påvirkere og andre som gjør kommersielle samarbeid på sosiale medier. De har inngått et treårig samarbeid med Mental Helse, der minimum 1 prosent av omsetningen skal gå til Mental Helse sitt arbeid for bedre psykisk helse blant unge.

Les også: INSJ inngår byråsamarbeid med Synlighet