Forside / Blogg / Effektiviser SEO-arbeidet: Essensielle spørsmål til ChatGPT

Effektiviser SEO-arbeidet: Essensielle spørsmål til ChatGPT

Dato publisert:

18.04.24

Dato oppdatert:

19.04.24
"70% av markedsførere bruker generativ KI daglig"* statistikk fra Teft rapport fra 2024 med undergrunnsbakgrunn

Kom raskere i mål med søkemotoroptimaliseringen. Her får du 7 forskjellige SEO-oppgaver som ChatGPT effektivt kan hjelpe deg med!

Kunstig intelligens kan ikke erstatte den kreative innsikten og menneskelige forståelsen du sitter på helt enda. Men det er flere måter K.I.-verktøy, som for eksempel ChatGPT, Google Gemini og Microsoft Bing, kan hjelpe deg med å effektivisere arbeidsflyten og lykkes med søkemotoroptimalisering.

Har du lyst å få flere tips i webinar-form istedenfor? Få tilgang til opptak her!

La ChatGPT bli kjent med deg

Uansett hva du ønsker å få hjelp til, så er det stort sett alltid nyttig å gi ChatGPT litt bakgrunnsinformasjon før du begynner å spørre. Hva slags bedrift er du, hva leverer dere og hvem er målgruppen du prøver å nå? Med noen få informative setninger kan du raskt få mer relevante svar.

Bare husk at du ikke bør dele sensitiv informasjon med mindre du snakker med et lukket K.I.-verktøy.

I Synlighet bruker vi daglig forskjellige varianter av kunstig intelligens for å effektivisere arbeidet vårt og ta enda bedre beslutninger på vegne av kundene våre. Under viser vi deg noen SEO-oppgaver med konkrete spørsmål du kan stille ChatGPT – eller ditt foretrukne K.I.-verktøy – for å få unna mer av SEO-arbeidet.

1. Finn ordklynger i søkeordsanalysen

La oss si at du har en stor og uoversiktlig søkeordsanalyse foran deg. For å forstå søkeordslandskapet bedre, og organisere relaterte søkeord i grupper, kan du med fordel spørre ChatGPT. Når du bruker K.I.-verktøy til denne jobben faller ikke viktige søkeord mellom sprekkene. ChatGPT kommer nemlig ikke plutselig til å hoppe over en seksjon med en feil.

Be om relevante klynger, altså grupper av ord med lignende tema eller betydning, til det som er viktig for bedriften din. Det tar mye tid å gjøre denne jobben manuelt, så selv om du må sjekke ordklyngene til ChatGPT for feil, så går det stort sett mye raskere enn om du skulle lagd dem selv fra bunnen av.

Disse ordklyngene kan du bruke til å organisere og planlegge oppbyggingen av nettstedet, definere kategorier på bloggen eller optimalisere prioriteringer i SEO-strategien din.

SPØR CHATGPT:

  • Hvilke tematiske grupperinger kan du lage fra disse søkeordene for en bedre nettstedsstruktur? [LIM INN DINE SØKEORD]

  • Kan du foreslå en inndeling av disse søkeordene knyttet til [TEMA] i logiske kategorier? [LIM INN DINE SØKEORD]

  • Lag en liste over søkeord relatert til [TEMA eller BRANSJE] og identifiser relevante ordklynger.

2. Forslag til artikler

Et område hvor ChatGPT virkelig briljerer er idemyldring og mengdeforslag til nye artikler. Du kan være så vag eller spesifikk som du vil, gi verktøyet alt fra ett eneste søkeord til lange søkeordslister. Bare husk at om ChatGPT ikke gir deg forslag som er relevante nok, så trenger den mer bakgrunnsinformasjon om situasjonen din.

Forslagene du får fungerer ofte best som inspirasjon. Det gjør det lettere for deg å komme på nye idéer når du allerede har noe å se på. Eventuelt kan du leke deg med å sette sammen forskjellige forslag og skape nye ideer på den måten. Slik hjelper ChatGPT deg med å raskere komme fram til artikkelforslag som er relevante for det du jobber med.

SPØR CHATGPT:

  • Kan du gi meg fem artikkelideer basert på søkeordet [LIM INN SØKEORD]?

  • Basert på disse søkeordene, har du forslag til engasjerende blogginnlegg jeg kan skrive? [LIM INN DINE SØKEORD]

  • For å kunne rangere bedre på [LIM INN SØKEORD], hvilke artikler foreslår du at vi skriver?

3. Den perfekte tittelen

ChatGPT er også en ypperlig assistent når det kommer til å forbedre titler på artikler du allerede har planlagt eller skrevet.

Det er ikke sikkert ChatGPT gir deg den perfekte tittelen, men på samme måte som med artikkelforslag, kan den raskt gi deg en liste med alternativer som får hjernen din til å begynne å spinne. Ut ifra den listen kan du leke deg med litt forskjellige versjoner og sette deler av dem sammen til den perfekte tittelen. Eller du kan fortsette å spørre til noen av forslagene inspirerer deg.

SPØR CHATGPT:

  • Gi meg ti alternative, klikkvennlige titler for en artikkel som handler om [SKRIV INN DITT TEMA eller ARBEIDSTITTEL]

  • Hvordan kan jeg forbedre denne tittelen: [SKRIV INN TITTEL] for å inkludere dette søkeordet [LIM INN SØKEORD]

  • Kan du foreslå noen kreative overskrifter for en guide om [SKRIV INN TEMA] som fanger interesse?

4. Bransjespesifikk research

Som markedsfører er det viktig å gjøre seg godt kjent med søkeordslandskapet i bransjen din. I tillegg til det du lærer av bedriften selv, er det nyttig å gjøre egen research for å være sikker på at du har et så komplett bilde av situasjonen som mulig.

ChatGPT kan hjelpe deg med å komme effektivt i gang med denne researchen. Litt avhengig av hva slags type K.I.-verktøy du bruker, er det ikke nødvendigvis alt av sanntidsinformasjon som er tilgjengelig. Men generelle spørsmål, som for eksempel bransjespesifikke søkeord, får du som regel gode svar på.

SPØR CHATGPT:

  • Lag en liste over nøkkelord og fraser som er spesielt relevante for [BRANSJE] for SEO-formål.

  • Kan du identifisere bransjespesifikke søkeord for [BRANSJE] som vi bør inkludere i vår innholdsstrategi?

  • Hvilke ord og fraser bruker [MÅLGRUPPE] når de leter etter [TJENESTE/PRODUKT]?

5. Bygg FAQs

En forlengelse av forrige tips er å bruke ChatGPT til å lage FAQs. Du kan både identifisere de vanligste spørsmålene og utfordringene målgruppen har, og la den generere klare, konsise og informative svar. Da har du et ypperlig utgangspunkt for en FAQ som du kan utvide etterhvert som du kommer over flere typiske spørsmål.

Ofte må du forbedre svarene og endre tonen slik at både spørsmål og svar passer inn med merkevaren din på nettstedet. Du kan eventuelt eksperimentere med hva slags bakgrunnsinformasjon du gir til ChatGPT før du spør den om svar. Kanskje du kan få den til å gi deg svar som høres mer ut som merkevaren din?

En god FAQ er en verdifull SEO-ressurs som ofte bidrar til å forbedre autoriteten til nettstedet ditt i søkemotorer. I tillegg er det noen tilfeller hvor Google viser FAQs i søkeresultatet, og da vil du ta visuelt større plass og potensielt få mer trafikk til nettsiden din.

SPØR CHATGPT:

  • Hvilke vanlige spørsmål har [MÅLGRUPPE] om [TEMA], og hva er korte, informative svar på disse?

  • Identifiser ofte stilte spørsmål fra [MÅLGRUPPE], med konsise svar under 30 ord.

  • Kan du lage en FAQ-seksjon for et nettsted om [TJENESTER/PRODUKTER], med korte svar på vanlige spørsmål?

6. Optimalisering av metadata

Få hjelp av ChatGPT til å raskt formulere meta titler og meta beskrivelser for å få bedre rangeringer i søk. Du kan fortelle den hvilke søkeord som skal inkluderes, spør hvordan du kan skille deg fra konkurrentene dine og hvordan du kan overbevise de som søker om å klikke på resultatet ditt.

SPØR CHATGPT:

  • Kan du gi meg en meta tittel som inkluderer søkeordet [LIM INN SØKEORD]?

  • Per i dag er tittelen vår [LIM INN META TITTEL], hvordan kan vi forbedre den for å skille oss fra konkurrentene våre?

  • Kan du formulere en overbevisende meta beskrivelse til en bedrift som leverer [PRODUKTER/TJENESTER] og hvor de unike salgspoengene er at vi [USP 1], [USP 2] og [USP 3]. Du kan maks bruke 160 tegn. Alle salgspoengene trenger ikke være med.

7. Formler og maler i Excel

Trenger du å organisere søkeordsanalysen din i Excel eller Google sheets? Trenger du å raskt kunne se hvor mange tegn du har brukt i titlene du skriver? Er du langt unna å være en Excel-guru? Spør ChatGPT om formler eller hvordan du lager maler!

Du må fremdeles finne ut hvordan det er nyttig for deg å se på søkeordene, og få formlene ChatGPT gir deg til å fungere slik du vil. Men det er ofte mye raskere å spørre ChatGPT om hjelp enn det er å finne svaret i Google. Kanskje lærer du noen nye Excel-triks på veien?

SPØR CHATGPT:

  • Hvordan kan jeg sortere søkeord etter søkevolum i Excel hvor det høyeste tallet kommer øverst?

  • Hva er den beste måten å visualisere søkeordstrender over tid i Excel?

  • Hvordan oppretter jeg en mal i Excel for å organisere og analysere SEO-søkeord?

  • Hva er formelen for å telle antall tegn i en celle i Excel?

ChatGPT er assistenten din

K.I.-verktøy har potensialet til å gjøre livene våre mye enklere. Da Synlighet gjennomførte The Nordic CMO Survey (2023), en undersøkelse rettet mot markedssjefer i Norden, svarte over halvparten av B2B-bedriftene og 42% av B2C-bedriftene at de allerede bruker kunstig intelligens.

Selv om det frister å bruke ChatGPT til alt, er det likevel greit å huske at ingen kan erstatte ekspertisen din. La ChatGPT være assistenten din, ikke noe mer. Vi har ikke kommet dit at kunstig intelligens tar like gode beslutninger og skriver like meningsfylt som et menneske.

Prøv ut litt forskjellige K.I.-assistenter og finn ut hvilke verktøy du liker best å bruke til forskjellige typer oppgaver. Bare internt i Synlighet har vi flere motstridende meninger om hvilke verktøy som gir best svar på ulike spørsmål, så det ser ut som det beste er å teste selv og finne en du liker.

Du må skille deg ut

Det er lett å ende opp med generalisert og uinspirert innhold, spesielt hvis du lener deg for mye på K.I.-verktøy. Tiden du sparer må du bruke til å lage godt innhold. Du er eksperten, og dine formuleringer og varianter av ChatGPT sine forslag er det som kommer til å gjøre innholdet verdifullt.

Innholdet du lager må svare på utfordringene og behovene som målgruppen din har på en god måte. Når de ser innholdet som verdifullt, relevant og lett å finne, vil tilliten til merkevaren din vokse. En merkevare med høy tillit vil vokse seg solid og sterk over tid.

Utforsk og test ChatGPT

Ved å ta i bruk ChatGPT for å få gjennomført SEO-oppgaver åpner du døren til en verden av muligheter. Disse syv oppgavene er bare begynnelsen av arbeidet. Ved å kontinuerlig utforske, teste, og optimalisere spørsmålene dine vil du sikre at du utnytter ChatGPT til sitt fulle potensiale.

En undersøkelse fra Teft viser at 70% av kommunikasjons- og markedsføringsansatte bruker generativ KI til daglige arbeidsoppgaver (Teft, 2024). Det er nok ikke tilfeldig at det er akkurat markedsførere som ligger i fronten når det gjelder bruk av kunstig intelligens. Vi er den typen som ser mulighetene i teknologiutviklingen, og vi er ikke redde for å prøve noe nytt. 

Hva har du brukt ChatGPT til i det siste?