Forside / Blogg / INSJ med nytt byrå-samarbeid: – Enkelt å si ja

INSJ med nytt byrå-samarbeid: – Enkelt å si ja

Dato publisert:

29.03.23
Synlighet insj

Stiftelsen får sin første kommunikasjonsansvarlige: – Hun har et skarpt og stødig hode.

– Det er vanvittig stas å få med Synlighet på laget og se at flere vil bidra på tvers av bransjen. Jeg tror arbeidet med INSJ også vil gagne byråer og annonsører, enn bare følgere og påvirkere, og at dette kan bidra til en proffere og varmere bransje, sier grunnlegger av INSJ, Gisle A. Gjevestad Agledahl, i en pressemelding.

Stiftelsen ble lansert av Agledahl tilbake i september sammen med Isabelle Ringnes og Jenny Skavlan som sparringspartnere og styremedlemmer, og er et fellesskap for influensere og andre profiler som lever av kommersielt arbeid gjennom sosiale medier.

Medlemmene forplikter seg til å gi minst én prosent av inntekten fra kommersielle samarbeid i sosiale medier, og nylig ble det kjent at INSJ-nettverket skal donere annonseinntektene sine til Mental Helse.

Skaper et momentum

Stiftelsens første byråsamarbeid var med Trigger, og nå er det altså Synlighet som stepper inn som partner.

Agledahl ble kjent med byrået under Social Media Days 2022, og har siden hatt jevnlig kontakt hvor de har jobbet med å finne den beste måten å samarbeide videre på.

Fagleder for sosiale medier i Synlighet, Katinka Sletten, tror kjendis-trioen Agledahl, Skavlan og Ringnes, kan være avgjørende for å få gjennomslag blant norske influenserne.

– Det er klart at når tre såpass store navn slår seg sammen og går i spissen for noe sånt, så skaper det et momentum. Dette er ikke en gjeng utenforstående som snakker ovenfra og ned om hvordan influensere skal oppføre seg. Og nettopp derfor tror jeg virkelig at vi kan få til en endring her, sier Sletten.

Markedssjef i Synlighet Oda Vedlog Kveen, var aldri i tvil om at INSJ var en organisasjon de ville samarbeide med.

– INSJ og Mental Helse har tatt et initiativ vi synes det var enkelt å si ja til å støtte. Vi ønsker å bidra med vår faglige kompetanse, og dermed forhåpentligvis også påvirke til at sosiale medier blir et bedre sted å være. Funnene i rapporten Mental Helse nylig la frem om unge og psykisk helse, bekrefter igjen hvilken stor påvirkning sosiale medier og influensere har.

– Ved å bevisstgjøre og inspirere til å lage mer positivt innhold, har vi tro på at initiativet kan bidra til reell effekt. Det ønsker vi å støtte, legger hun til.

Strakk ut en hånd

Sletten går inn i rollen som kommunikasjonsansvarlig hos INSJ, i tillegg til sin nåværende stilling i Synlighet.

– Hun har et skarpt og stødig hode, lang erfaring innen kommunikasjon fra flere kanter og er rett og slett en veldig hyggelig dame. Da hun strakk ut en hånd var det en selvfølge for oss å ta den imot. At Synlighet legger til rette for at hun kan bli med på laget, er jeg veldig glad for, sier Agledahl.

Sletten synes det er givende å kunne være med på å gjøre sosiale medier til et bedre sted å være.

– Som en del av bransjen er det et viktig ansvar vi har. Jeg har selv jobbet med sosiale medier i mange år, både fra redaksjonell og kommersiell side, og har sett med egne øyne hvilken enorm påvirkningskraft det kan ha. Det å være med å bruke den påvirkningen til noe godt, oppleves utrolig bra.

INSJ samarbeider med andre aktører som Trigger, Inzpire.me, Tripletex og ASC Finans.

Saken ble først publisert på kom24.no.