Forside / Blogg / 6 grunner til å velge Piwik Pro Analytics

6 grunner til å velge Piwik Pro Analytics

Dato publisert:

09.02.24
6 grunner til å velge Piwik Pro Analytics

Det er flere hensyn enn personvern som gjør at Piwik Pro kan være det rette verktøyet for deg.

Etter at Google la ned Universal Analytics har stadig flere blitt oppmerksomme på at det finnes flere webanalyseverktøy der ute. Selv om Google Analytics 4 (GA4) kan være et godt verktøy for mange, er det ikke nødvendigvis rett for alle.

Det alternative verktøyet som Synlighet opplever gir størst utbytte for investert tid og penger er Piwik Pro. Her får du vite de viktigste grunnene til at kanskje Piwik Pro er det beste alternativet for deg.

1: Korrekt data på kun 30-60 minutter

Det finnes analyseverktøy med gode løsninger for å rapportere i sanntid, men de fleste klassiske verktøyene har en forsinkelse før innsamlede data blir tilgjengelige i rapportene. Dette skyldes at data må struktureres og bearbeides før du kan se riktige tall for besøk, trafikkilder etc.

Med Piwik Pro tar denne bearbeidingen kun 30-60 minutter.

Det betyr at om du starter en kampanje når du kommer på jobb om morgenen, så kan du få gode tall på de første resultatene allerede før du går til lunsj. Det kan være gunstig for deg som ofte kjører korte kampanjer, f.eks. om du har nettbutikk. Da er du sikkert allerede litt frustrert over GA4 sin 24-48 timers bearbeidingstid.

2: Nyttige standardrapporter

Hvis du var flittig bruker av Google Universal Analytics, vil standardrapportene i Piwik Pro føles velkjente og trygge. Du finner trafikkilder og kampanjer, sidevisninger og internsøk, enheter og geografi, og mye mer.

Du kan søke i rapportene, grave deg nedover for mer detaljer, legge til sekundærdimensjoner og definere segmenter.

Og alt går raskt.

Har du nettbutikk får du enkelt se transaksjoner og omsetning brutt ned på kanaler og enheter. Du kan se aktivitet i handlekurven og få detaljer om enkeltprodukter. Kort sagt får du løst hovedvekten av dine rapporteringsbehov uten at du må sette opp egendefinerte løsninger.

Skjermdump av kanalrapport fra Piwik Pro

Slik ser kanalrapporten ut i Piwik Pro

3: Gode tilpasningsmuligheter

Alt kan selvsagt ikke løses med standardrapporter. Derfor har Piwik Pro gode og brukervennlige løsninger slik at du kan skape skreddersydde rapporter for å finne akkurat det du er ute etter.

  • Konverteringer (Goals) setter du opp på samme sted hvor du ser resultatene. Alle typer hendelser kan defineres som mål. Det er for eksempel enkelt å fange opp én enkel sidevisning basert på innhold fra urlen

 

  • Custom reports lar deg kjapt sette opp egne tabeller. Eventuelt kan du tilpasse en standardrapport, dersom du bare ønsker å justere på hvilke dimensjoner og beregninger som vises

 

  • Funnel- og Flow-rapportene kan være litt mer krevende å sette opp, men grensesnittet er fleksibelt og sluttresultatet blir elegant og brukervennlig

 

  • Custom Dimensions lar deg samle inn egendefinerte felter med data. Calculated Metrics er elegant når du for eksempel ønsker å regne sammen ulike kombinasjoner av konverteringer, hvis du har sporing på mange forskjellige konverteringer

 

  • Innebygde, skreddersydde Dashboards gjør at det er lav terskel for deg å bygge oversiktsrapporter selv. Det finnes også integrasjon mot for eksempel Looker Studio, som gjør at du også kan bygge avanserte løsninger.

 

4: Alt du trenger til datainnsamling i ett verktøy

Dette er gjerne ikke noe alle tenker på, men å ha Tag Manager og Consent Manager integrert i analyseverktøyet er veldig praktisk. Alt du trenger for å jobbe med datainnsamling ligger altså i samme verktøy med samme innlogging. Det gir deg en mer effektiv og ryddig arbeidshverdag.

Funksjonaliteten i Piwik Pro sin Tag Manager er solid. Den er fullt på høyde med Google Tag Manager på de fleste områder, og bedre på noen områder. Piwik Pro står også på skuldrene til storebror Google og benytter seg av standardiserte prosesser. Særlig verdifullt er det at tagger for innsamling av nettbutikksdata (ecommerce tracking) baserer seg på Googles nyeste standard for hvordan informasjon synliggjøres i “data layer”.

For deg innebærer det at det kreves i utgangspunktet meget liten innsats og utvikling for å sette opp fullverdig netthandelssporing med Piwik Pro hvis nettbutikken allerede er kompatibel med GA4.

5: God support som svarer raskt

For Google Universal Analytics har det blitt skrevet så utrolig mange blogginnlegg og forumdiskusjoner over de siste 15 årene at det har vært lite behov for mer support. Det meste av denne informasjonen er irrelevant hvis du nå sitter i Google Analytics 4. Andre verktøy har ikke hatt den samme rekkevidden og brukermassen, så det finnes ikke like mye støtte og hjelp der ute.

Da er det svært verdifullt at Piwik Pro som organisasjon tar support og kundetilfredshet på største alvor. De responderer raskt på alle henvendelser, både på Slack og på e-post. For oss som byrå og partner opplever vi definitivt at vi har et større team å trekke på, og det gjør at vi kan både klatre raskere opp læringskurven og løse flere utfordringer for våre kunder.

6: Personvern og datalagring i EU

For mange er dette hovedargumentet for å velge vekk Google sine verktøy, men som du ser her er det langt fra det eneste argumentet.

Selskapet bak Piwik Pro er basert i Polen, og de har all datalagring innenfor EU.

Datasikkerhet har vært sentralt i deres infrastruktur i lang tid, og de har derfor mange kunder innenfor myndighetsapparatet i ulike europeiske land. Piwik Pro har ingen implisitte koblinger til annonseplattformer eller andre aggregatorer, og du kan derfor være helt trygg på at dine data ikke plutselig er benyttet til målretting i annonseverktøy og profilering fordi noen har trykket på feil knapp.

Ok, men hva koster det?

Det finnes ingen gratis lunsj, sies det, men for små nettsteder kan faktisk Piwik Pro brukes helt gratis. Begrensningen her er at du kan sende inntil 500.000 “hits” per måned.

Hvor mange “hits” du trenger er avhengig av hvilke tilleggsmålinger du har satt opp. En god indikator får du hvis du ganger antall sidevisninger i høysesong med tre. Hvis du da fremdeles kommer inn under 500.000, så er du på trygg grunn.

Har du litt mer trafikk enn gratisnivået, kan du fortsatt bruke Piwik Pro Core. Her kan du sende så mye som 1 mill. eller 2 mill. hits for henholdsvis €350 eller €550 per måned.

Har du mer trafikk enn dette? Da må du opp på Piwik Pro Enterprise. Det er betydelig dyrere. Men for en del bedrifter kan dette være en viktig og riktig investering i solid datainnsamling lagret innenfor EU.

Lurer du på om Piwik Pro kanskje er det rette webanalyseverktøyet for dine behov?