Forside / Caser / Strex: Kampanjestrategi for økt kjennskap
Skrevet av: Karoline Gåre

Dato publisert:

27.06.23
En person med popkorn som holder en mobiltelefon. Tekst: Ta kinobilletten på mobilregningen - helt personlig, helt enkelt" Strex

Strex: Kampanjestrategi for økt kjennskap

Over fire millioner nordmenn har allerede benyttet seg av betalingsløsningen, men svært få av dem vet at den heter Strex. Det gjør vi noe med!

Nå skal folk få økt kjennskap til mobiloperatørenes unike betalingsløsning. I samarbeid med byråene DayTwo og Synlighet har Strex økt fokus på merkevarebygging med et nytt kommunikasjonskonsept. Sommeren og høsten 2023 kjøres en større kjennskapskampanje både utendørs og via digitale kanaler.

Betal med mobilregningen

Strex er en betalingsløsning som eies av Telenor, Telia og Ice. Den gjør det mulig for deg å betale for varer og tjenester ved å legge det til på mobilregningen.

Løsningen er en utfordrer til de store finansaktørene og appene Klarna og Vipps, Strex er nemlig den eneste som ikke krever tilknytning til bank. Det vil si at selv om banknettet er nede, så fungerer det å betale med Strex ettersom det går på mobilnettet.

“Folk skal vite om Strex som et unikt betalingsalternativ hvor du kan betale med mobilregningen. For å bruke Strex trenger du kun en mobiltelefon, og du må verken laste ned app eller registrere bankkort for å betale. Det eneste du trenger er mobilnummeret, og kjøpet belastes mobilregningen. Mobilregningen betaler du jo uansett - så enklere blir det ikke.”

- Tove-Mette. Dramstad, Administrerende direktør, Strex.

/
580x400 strexhands 07 gen

580x400 strexhands 05 buss

580x400 strexhands 08 park

580x400 strexhands 02 kino

Distribusjonsstrategi og kampanjestyring

Synlighet, sammen med byrået DayTwo, har vært med på prosjektet. DayTwo har utviklet nytt kommunikasjonskonsept. Synlighet har sørget for distribusjonsstrategi, inkludert kanalvalg og plasseringer, samt gjennomført oppsett og styring av kampanje.


Kampanjen har et tydelig og enkelt budskap:«Ta betalingen på mobilregningen». I tillegg har Strex valgt ut tre bruksområder: bussbillett, parkering og kinobillett, da dette er noen av områdene hvor Strex er godt etablert som betalingsløsning allerede. Det viser forskjellige mennesker i forskjellige situasjoner, men de har en ting til felles. De kan alle ta betalingen på mobilregningen med Strex.

"Tanken med kampanjen er å være produktnære og vise relevante situasjoner der du kan bruke Strex. Vi har derfor valgt plasseringer utendørs som er lokalisert i nærheten av brukersteder som kino, buss og parkering, i tillegg til digital spredning gjennom en kombinasjon av bannere, YouTube og betalt og organisk innhold på sosiale medier."

- Karoline Gåre, Client Director, Synlighet.

Synlighet har rådgitt rundt strategi og kanalvalg, samt bidratt med oppsett og styring av betalte annonser på flere plattformer. Dette inkluderer kanaler som Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube og display-annonsering i Google, Clear Channel, JCDecaux og Schibsted. I tillegg til annonser, har vi også hjulpet med å lage og dele organisk innhold i sosiale medier.

Målet med kampanjen er altså å øke kjennskapen til Strex. Resultatene får vi når vi gjennomfører en ny kjennskapsmåling etter kampanjeslutt.

Trenger du å få konseptet ditt ut i markedet?

Ta kontakt med oss! Vi har over 70 eksperter som kan hjelpe deg med å få spikket sammen den perfekte strategien. Alt fra kanalvalg og budsjettprioriteringer, til kreative uttak og løpende justeringer.

Saken ble først publisert på kom24.no. Originalt presseoppslag finner du her.