Synlighet på Content Marketing Camp
Dato publisert:
Du har kanskje hørt om Social Media Days? Content Marketing Camp er oppfølgeren. Konferansen ble holdt for første gang på Rockefeller i Oslo, der hundrevis av mennesker møtte opp. På agendaen sto det Content Marketing, og en innholdsrik dag i vente.
Historiene som skaper forandring
Content Marketing, eller innholdsmarkedsføring, er ikke en markedsføringsbuzz som bare vil forsvinne om et år eller to. Historiefortelling er kommet for å bli.
Men Content Marketing er ikke noe nytt.
Du kjenner kanskje til Dr. Oetker sine pizzaer? Allerede i 1891 trykket Dr. Oetker opp oppskrifter på sine bakepulverposer. Eksempler som dette er det mange av.
I dag gjør vi det samme, både på nettsider, blogger og apper.
Personaliser innholdet ditt
Markedsføringsstrategiene fra 90-tallet, hvor det var stort fokus på push-reklame, er på vei ut. Nå er det innhold rettet mot mennesker som er i vinden.
Vi snakker ikke lenger om målgrupper, men om personas eller personalisert innhold. Det handler om å skrive relevant innhold til riktige brukere, til riktig tidspunkt og riktig sted.
Innhold i sosiale medier
Det har vært en rivende utvikling innen sosiale medier siden 2007.
Husker du hva som skjedde det året? iPhone ble lansert og Facebook kom til Norge. Plutselig var vi på sosiale medier, og vi kunne henge med venner hvor som helst og når som helst.
Dette ga bedrifter en helt ny arena for å få kontakt med kundene, nemlig en plattform hvor det kunne produseres, vises og deles innhold, men også annonseres. I dag kan du poste artikler via Facebook instant articles og essensielt være ditt eget mediesenter.
Det handler om å lage engasjerende innhold. For å få oppmerksomhet må du tilføre kunden verdi, og du må kunne bevise denne verdien.
Digital transformasjon
Du konkurrerer på smarttelefoner, PC-er og iPader om kundenes oppmerksomhet. Med den digitale transformasjonen som har vært, er brukerne mer kravstore enn noengang.
Du må gi kundene dine underholdning og informasjon i riktig kombinasjon. Du må være en kompis. Du må være på lag med kundene. Spør deg selv: “Kunne jeg sagt dette til en kompis? Og ville de ha delt det?"
Bedriftsblogg
Ett av eksemplene på å gi kundene verdi er gjennom en bedriftsblogg. Da mener vi ikke at du skal blogge hver eneste dag om stort og smått.
Det beste er et kunnskapssenter ikledd en “journalistisk hatt”, der du byr på kunnskap om dine produkter på en inspirerende måte. Her kan du gi kundene dine nytte, gjennom tips og råd, eller underholding.
Bli en autoritet på nett
Gjennom å bloggen kan du bygge deg opp som en autoritet på nett, både hos brukere og søkemotorer. Ofte fungerer det godt å skrive innlegg som:
- 5 ting du bør vite om…
- 10 trender innenfor…
- Slik gjør du…
Du må bruke de samme søkeord som kundene dine velger, og bruke disse ordene bevisst i blogginnleggene dine.
Ved å lenke fra blogginnlegget inn til landingssider på hjemmesiden din, gjør du deg mer attraktiv for Google og får en bedre rangering. Samtidig viser du for kundene dine at du er en autoritet på det du driver med.
Det handler om å bygge merkevare samtidig som du kan rangere høyt på organiske søk på Google. Ved å skrive inspirasjonsartikler tilfører du verdi til kunden uten at formålet er å drive salg.
Relevant innhold for SEO
Visste du at 50-70 % av kundene dine kommer inn på nettsiden via søk?
Lag innholdet som gir både deg og kundene dine verdi, og analysér. Vit hvem kundene dine er for å på den måten vite hvordan du skal snakke til dem.
Trenger du å vite mer om Content Marketing? Her er flere blogginnlegg om temaet:
Suksess med Content Marketing: Innholdskalender
Hvorfor du trenger en bedriftsblogg
Bli en autoritet med Content Marketing
Content Marketing og kundereisen
Søkemotoroptimaliser ditt innhold
Hvordan skal du skrive godt innhold? Hvordan skal du søkemotoroptimalisere innholdet slik at kundene finner deg via søkemotorene? Meld deg på på kurset "skriv for nett" her!