Forside / Blogg / Slik kommer du i gang med Instagram-annonsering!

Slik kommer du i gang med Instagram-annonsering!

Dato publisert:

16.12.15
Instagram Annonse Synlighet

Instagram-annonsering kan være et supert krydder til markedsføringsmiksen din. Dersom du gjør Instagram-annonsering riktig, kan du spisse målgruppen for annonsene dine i like stor grad som på Facebook. Da når du akkurat de som er interesserte i nettopp det du driver med. Her får du en enkel forklaring på hvordan du kommer i gang med annonsering på Instagram.

Sette opp annonser på Instagram


Annonser på Instagram administrerer du enklest via Power Editor i Facebook Business Manager. Dersom du fortsatt bruker den gamle annonseadministrasjonen til Facebook, anbefaler vi at du oppdaterer til Business Manager nå.

Dersom du ikke har en annonsekonto på Facebook, må du opprette en først. Du trenger ikke å ha en Instagram-konto for å annonsere på Instagram, men det anbefales at du har det slik at annonsene får en relevant avsender. Du kan enkelt oppgradere en eksisterende annonsekonto eller opprette en ny i Facebook Business Manager.


Koble sammen Instagram og Facebook-annonsekonto

Koble Instagram og Facebook

Dersom du allerede har opprettet en Instagram-konto for bedriften din, og du har en annonsekonto i Facebook Business Manager, kan du knytte de to sammen via bedriftsinnstillinger i Business Manager.

Trykk gjør krav på ny Instagram-konto, fyll inn brukernavn og passord fra Instagram-kontoen, og følg videre instrukser på skjermen.

Opprette en Instagram-kampanje


Nå er du klar for å opprette din første Instagram-kampanje. Åpne Power Editor, velg Administrer Annonser, og klikk på "Opprett kampanje". Navngi kampanjen din og velg kjøpstypen Auksjon.

Du kan velge mellom fire målsetninger for Instagram-kampanjer:


  • Klikk til nettsted
  • Mobilappinstalleringer
  • Videovisninger
  • Merkevaregjenkjenning (NY)


"Klikk til nettsted" blir mest brukt, men de andre tre kan også være fine dersom det passer med det overordnede målet med annonseringen din. Er du interessert i to eller flere målsetninger, må du lage en egen kampanje for hver av dem.

Annonsegrupper på Instagram


I kampanjen din kan du nå opprette flere annonsegrupper og flere annonser.

Skjermbilde 2015 11 17 kl 11 15 38

På annonsegruppenivå setter du et budsjett og legger opp tidsplanen for annonseringen. I tillegg er det her du velger publikum, plassering og prissetting.

For å lage Instagram-annonser velger du plasseringen Instagram. Vi anbefaler at du oppretter egne annonsegrupper, eller kampanjer, hvor Instagram er den eneste plasseringen. Da kan du enkelt skreddersy annonsene for denne plattformen, og sammenligne resultatene med Facebook-kampanjene.


Hvor mye skal du bruke på Instagram


Dersom du skal kjøre en kampanje i en avgrenset periode, velger du en start- og en sluttdato under "Tidsplan". Der kan du også velge å sette et totalt budsjett for hele perioden, eller fortsette med dagsbudsjett (standard) om du ønsker det.

Skal du kjøre løpende annonsering, velger du ingen sluttdato og setter et dagsbudsjett per annonsegruppe.

Vi anbefaler at du velger CPC, cost-per-click, som prissetting. Da vil det først påløpe kostnader når noen utfører en bestemt handling på annonsen din, f.eks. klikker på den for å komme til nettstedet. Alternativet er at du betaler for hver visning annonsen får. Dette anbefaler vi kun dersom målet et merkevarebygging.


Målgrupper for annonsering på Instagram


Under "Publikum" finner du en lang rekke ulike alternativer og mulige kombinasjoner for å finne relevante målgrupper.

Hovedkategoriene er:

  • Egendefinert publikum - e-post-lister, remarketing-lister, speilpublikum-lister
  • Demografi - sted, alder, kjønn, språk
  • Detaljert målretting - utdanning, sivilstatus, interesser, atferd, jobb ++
  • Forbindelser - liker/liker ikke siden din, venner av de som liker siden din


Du kan kombinere flere ulike typer målrettinger for å sørge for at du treffer akkurat den målgruppen som er interesserte i det du driver med. Du kan teste flere målgrupper mot hverandre, eller velge å bruke mer av annonsebudsjettet ditt på én bestemt målgruppe.

Skjermbilde 2015 11 26 kl 14 44 44

For å finne den eller de målgruppene som passer deg best, må du rett og slett bruke litt tid på å sette deg inn i de ulike alternativene. Lek deg litt med ulike sammensetninger, og etter hvert vil du kunne avdekke de målgruppene som gir deg mest igjen for hver brukte annonsekrone.


Annonser på Instagram

Synlighet Instagram Annonse

Annonser på Instagram er i utgangspunktet underlagt de samme retningslinjer som annonser på Facebook. Det vil blant annet si at bildene maks han inneholde 20 % tekst. Om du ønsker å si mer enn du får plass til i bildet, kan du heller bruke tekstfeltet under bildet.

Anbefalt bildestørrelse for Instagram-annonser er 1080 x 1080 piksler.

Annonsene blir seende ut som en vanlig instagram-post, bortsett fra at de blir merket med "sponset". Du kan også legge til en handlingsoppfordrende knapp som fører brukeren til nettstedet ditt. Bruk gjerne karusellannonser, annonser med flere bilder, eller videoannonser for å fange oppmerksomheten til ditt publikum.

Instagram brukes i stor grad til inspirasjon og underholdning. Dette MÅ du ta hensyn til når du bestemmer deg for budskap og mål med annonsene dine på Instagram. Det er ikke gitt at annonsen som fungerer i Googles Display-nettverk vil gi de samme resultatene på Instagram.

Husk å teste og optimalisere annonsene dine løpende!

Ønsker du hjelp til å komme i gang med Instagram-annonsering? Ta kontakt med Synlighet for en uforpliktende prat!