Forside / Blogg / Personalisering av nettsider - det neste steget til nettsiden din

Personalisering av nettsider - det neste steget til nettsiden din

Dato publisert:

21.04.16
I Stock 000080482361 Illustration CROP e1470398980256

Du har blodtrimmet all digital annonsering, søkemotoroptimaliseringen har doblet den organiske trafikken og nettstedet er supereffektivt. Så ber sjefen om enda bedre resultater. Hva gjør du? Personalisering av nettsiden din!

Nettsteder som hotels.com, amazon.com, og booking.com har gjort det lenge. Stadig flere nettsteder gjør det samme. Og nå er det faktisk enklere enn noen gang.

Hva gjør de? De spesialtilpasser innholdet på nettstedet.

Brukerne dine er forskjellige. Da bør de også få forskjellige innhold. Hvorfor? Fordi du får bedre resultater fra nettstedet med personalisering av innholdet.


Eksempler på personalisering av nettsider


Når du går inn på booking.com, husker nettstedet hva du har søkt på tidligere og gir deg relevante alternativer for dette søket. Booking.com finner også andre, relevante steder du kan reise til basert på hvor du befinner deg.

Bookingcom

Når du personaliserer et nettsted, velger du selv hva du vil segmentere på. Du kan for eksempel basere deg på hvilket land brukeren befinner seg i.

Driver du et nettsted innen reiseliv, vet du kanskje at kinesere ønsker å se bilder av norsk natur, mens svensker jakter på morsomme familieopplevelser. Da setter du opp regler som sørger for ulike bilder på forsiden når nettstedet vises til kinesere og svensker. Brukerne ser bilder de opplever som relevante og interessante, og da øker konverteringsraten.


Start med å analysere


Utgangspunktet for et personalisert nettsted er en god kunde- og markedsforståelse. Grundige analyser munner ut i de mest relevante segmentene. Men vær obs på at det må være segmenter som fortjener ulikt innhold fordi dette vil påvirke bunnlinjen. Å segmentere bare for å segmentere er meningsløst.

I analysen bruker du all den informasjonen du har tilgjengelig. Enten det er kjøpsdata, kundeundersøkelser, kundeklubbdata, kunnskap om sesongsvingninger og trender, Google AdWords-data, Analytics-data etc. så må du bruke det du har tilgjengelig for å skape en lønnsom segmentering.

Jo bedre du forstår potensielle kunder og markedet ditt, desto bedre blir resultatene av personaliseringen.


Hva kan du personalisere ut fra?


I verktøyet vi i Synlighet bruker mest, Visual Website Optimizer, kan du enkelt segmentere på følgende variabler:

Variabler

Les mer om disse variablene her!



Eksempel 1 - få de som besøker uten å kjøpe til å konvertere


Noen brukere har problemer med å bestemme seg, og kommer tilbake gang på gang uten å kjøpe. Ved sette opp en cookie som måler om brukeren har kjøpt, og hvor mange ganger brukeren har besøkt nettstedet, kan du for eksempel sette i gang tiltak gjennom personalisering på dem som etter fem besøk ikke har gjort ett kjøp:

f.eks. “Book i dag å få 15% rabatt på ditt første kjøp”



Eksempel 2 - kampanje for spesifikke byer


Kjør kampanjer på forsiden av nettstedet rettet mot ulike byer i Norge.

Besøkende fra Kristiansand kan se:
"Javel! Vi lier kristiansandere og gir deg derfor 15% på alle dine kjøp i mai."

Besøkende fra Bergen kan se:
"Ka det går i! Vi elsker bergensere og gir deg derfor 15% på alle dine kjøp i mai."



Er personalisering av nettsider vanskelig?


Nei! Faktisk har det tekniske blitt så enkelt at du ikke har noen unnskyldninger for å la være å personalisere.

Så, om sjefen ønsker resultater, når AdWords-annonsering og søkemotoroptimalisering er på plass, vet du hva ditt neste skritt er!

---

Ønsker du flere tips til hvordan du kan få mest mulig resultater ut av digital markedsføring og nettstedet ditt? Meld deg på nyhetsbrev og få månedlige oppdateringer!