Forside / Blogg / På farten med Therese Hulberg i Kinnarps

På farten med Therese Hulberg i Kinnarps

Dato publisert:

14.12.23
Therese hulberg kinnarps bilde

Kinnarps ble startet i den svenske småbyen med samme navn i 1942. I dag leverer de innredningsløsninger til kontor-, skole- og helsemiljøer i over 40 land. Vi har tatt en prat med ansvarlig for salgs- og markedsarbeidet i Norge, Therese Hulberg.

Therese kinnarps

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg startet karrieren min som interiørdesigner før jeg videreutdannet meg innen markedsføring. I Kinnarps jobbet jeg som rådgiver og tegnet kontorløsninger i fire år før jeg gikk over i rollen jeg har i dag. Erfaringen jeg har fra direkte kontakt med kundene, har virkelig vært gull verdt i min nåværende stilling.

Hvilke ambisjoner har du og bedriften fremover?

Vi har ambisjoner om å øke markedsandeler. Etter over 80 år i markedet har vi solid kunnskap om ergonomi, design og bærekraftig sirkularitet. Dette vil vi fortsette å kommunisere blant annet gjennom våre dyktige salgsteam, lokale arrangementer og markedsføring i sosiale medier og andre kanaler.

Vi henvender oss til bedriftsmarkedet og med åpenhetsloven som trådte i kraft i fjor, stiller vi sterkt med tanke på at vi har gjort aktsomhetsvurderinger i en årrekke allerede. Vi tror at dette letter innkjøpsprosessen for bedrifter som er underlagt loven.

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

Jeg mener det viktigste er å være åpen for å lære nye ting. Markedet, målgruppen og fagfeltet er i konstant endring og man blir aldri utlært. Helst bør man også være både kreativ og strukturert, selv om disse egenskapene kan være motstridende. Det er ikke uvanlig at det er mange forskjellige oppgaver knyttet til rollen, så man må kunne se det store bildet og prioritere riktig. Man bør derfor også være både effektiv og arbeidsom.

På Farten med Sitat

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Jeg hadde en ambisjon om å gjøre det meste selv, forstå alle prosesser og lære alt. Det er for så vidt ganske lurt, men ikke i dybden på alt. Egentlig er jeg litt glad jeg ikke visste hvor omfattende det var. Nå som jeg har mer oversikt og dermed bedre evne til å prioritere, syns jeg selv at jeg har drømmejobben.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Jeg liker variasjonen i å kunne jobbe både kreativt, detaljert og operativt, men også analytisk og strategisk. Jeg trives når det er mye som skjer. Gode kollegaer og nydelige kontorlokaler gjør også sitt til at man gleder seg til å komme på jobb, så klart!

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg leser nyheter innenfor fagfeltet og tar kurs eller webinarer for å holde meg oppdatert. Jeg følger forskjellige byråer og mennesker på sosiale medier for tips og råd i hverdagen. I tillegg har vi jevnlige møter med Synlighet hvor vi samkjører aktiviteter, strategi og fokusområder. Jeg lærer mye av teamet i Synlighet.

Ellers er jeg på møter to ganger i året med den globale markedsavdelingen i Sverige, og markedsansvarlige for Kinnarps ellers i Europa. Her deler vi erfaringer og går gjennom veien videre.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

Det kommer an på ressursene inhouse, men de fleste bedrifter har ikke mulighet til å ansette folk innenfor alle fagfeltene, så et samarbeid med et byrå vil nok både lønne seg, og være nyttig for de bedriftene det gjelder.

Man utfyller hverandre best ved å samarbeide. Markedsansvarlig har det overordnede målet i hodet og sørger for at merkevaren og «tone of voice» blir ivaretatt, mens byrået sitter på kunnskap om hva som skal til for at vi skal nå målene våre.

Hva er viktig at et byrå leverer på?

Struktur, initiativ, kunnskap og respons er viktig. Vi har vært veldig heldige med teamet i Synlighet, for de er gode på å utfordre oss, og tar tak i ting som må forbedres.

På Farten med Sitat 1

Hvilket råd vil du gi andre i samme rolle?

Det kommer litt an på om man jobber i en markedsavdeling med flere, eller om man er alene. For min del har det vært helt supert å samarbeide med et byrå, slik at jeg kan dra nytte av eksperthjelp der det trengs, og ikke minst ha noen å sparre med om små og store ting.

Mer generelt tror jeg at man kan gjøre en bedre jobb om man brenner for merkevaren man jobber med!

I På farten med intervjuer vi markedsansvarlige i norske bedrifter. Få flere tips fra andre i samme rolle her!