Forside / Blogg / På farten med Magnus Skaflestad fra Chilimobil

Magnus Skaflestad: Hvordan Chilimobil kjemper mot store, veletablerte merkevarer

Dato publisert:

07.12.22
På farten med Magnus Skaflestad hoved xtrasmall

Chilimobil er en utfordrer til de gigantiske selskapene i telekomindustrien. Vi har tatt en prat med Magnus Skaflestad - markedssjefen i Chilimobil - for å høre mer om hvordan de jobber for å få det til.

Bilde av Magnus Skaflestad, markedssjef i Chilimobil

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg er egentlig utdannet som tømrer og kommer fra en familie fylt med håndverkere. Tidlig fant jeg ut at markedsføring, psykologi og kundeopplevelser er ting jeg liker å jobbe med. Jeg har alltid hatt interessen for det, men jeg så ikke på det som noe som kunne være jobben min.

Da jeg begynte i Chilimobil fikk jeg vist mine tanker, egenskaper og interesser for faget. Det gjorde at jeg tilslutt fikk ansvaret for markedsføring og brukeropplevelsen hos Chilimobil.

Hvilke ambisjoner har du og Chilimobil fremover?

Vi jobber for å bli den prefererte lavpris-aktøren i markedet. Det gjør vi ved å både presse prisene ned, og utvikle løsninger og tjenester som overleverer på hva kunden forventer av et mobilselskap med lave priser.

Målgruppen vår er hovedsakelig privatmarkedet i aldersgruppen 18-40 år. I tillegg sikter vi oss inn på jobber som ikke betaler mobilabonnement for sine ansatte.

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

I rollen som markedssjef bør du være nysgjerrig! Still deg selv spørsmål som: 

  • Hvorfor er en person kunde hos andre?
  • Hvordan lager vi det beste produktet?
  • Hvordan får vi best oppmerksomhet?
  • Hva skaper interesse?

Du må være løsningsorientert, interessert i omgivelsene og kreativ. I tillegg er det viktig å lede med et smil, gode ord og en god dose engasjement. Da får du med deg teamet og andre i organisasjonen.

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Kanskje det å være flinkere til å delegere oppgaver, i stedet for å prøve å gjøre alt mulig selv.

Hvilket råd vil du gi andre i samme rolle?

Som markedsfører bør du prøve å bli en veldig god produktutvikler. Ofte vinner det beste produktet av seg selv, derfor lønner det seg stort sett alltid å hjelpe til med å lage det beste produktet.

Finn ut hva kunder bryr seg om; hvorfor velger de bedrift A over B, hva setter de pris på?

Det å prøve reklame 1 over reklame 2 gir innsikt i hvilken av de to som er best. Men hvis du ikke prøver å sette deg inn i hvorfor kundene tar de valgene de tar, tester du potensielt bare to dårlige reklamer opp mot hverandre.

En god reklame på en «tilfeldig» plattform er ofte bedre enn en ok reklame på den «beste» plattformen.

Alle har gode tanker og forskjellige synspunkter på hva som er viktig når det kommer til et kundeforhold eller et produkt. Snakk med flere mennesker og få deres tanker. Du plukker opp mye smart på den måten.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Tro det eller ei, men det å komme på nye spennende løsninger, reklamer og design, er faktisk kjempegøy. Jeg jobber også med veldig morsomme folk.

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg tar kurs og er med på seminarer. I tillegg ser jeg alltid etter interessante personer som snakker om sine løsninger og tanker rundt markedsføring, annonsering og konvertering.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

Internt hos oss er det viktig at vi har en overordnet forståelse. Vi må ha et overblikk over mulighetene, men holde fokus på målsetningene. Helst skulle vi kunnet alt om alt. Det går ikke, og det er der et byrå hjelper med mye.

I et byrå kan du finne eksperter innen forskjellige fagområder. I stedet for å ha to ansatte på fulltid, som må kunne litt av alt, kan du ha åtte innleide «deltidsansatte» spesialister.

Den beste informasjonen, fra de beste folkene, billigere.

Hva ser du etter hos et byrå?

Folk som brenner for det de gjør. De som ser etter forbedringer og jobber mot de beste løsningene.

Et godt arbeidsmiljø hvor alle kan få fram sine tanker og meninger uten å være redd for å bli dømt. At vi stoler på hverandre, behandler hverandre bra og med respekt.

Viktigst å jobbe mot samme mål

Noe av det viktigste for å lykkes med markedsarbeidet, er at alle jobber mot samme mål.

Med fokus på målet må vi konstant se etter forbedringer og jobbe mot bedre løsninger, tjenester, produkter, og reklamer. Da vil vi til slutt få resultater!


Les flere intervjuer i serien På farten med her.