Forside / Blogg / På farten med Kristoffer Alderin fra Stendi
Skrevet av: Oda Vedlog Kveen

Kristoffer Alderin: Stendi skal gjøre verden litt bedre, ett menneske av gangen

Dato publisert:

21.08.23
Kristoffer Alderin, markedssjef i Stendi

Stendi er Norges største private leverandør av omsorgstjenester. Vi har tatt en prat med Kristoffer Alderin - markedssjefen i Stendi - for å høre mer om hvordan han leder markedsarbeidet.

Kristoffer Alderin, markedssjef i Stendi

Hvilken bakgrunn eller utdanning har du?

Jeg startet karrieren min i Forsvaret, hvor jeg tidlig bestemte meg for å ta lederutdanning. På Kjevik hadde lederutdanningen en god kombinasjon av erfaringsbasert pedagogikk og ledelse. Det var heller ikke feil å tilbringe tiden på den forsvarsbasen i Norge med flest dokumenterte soldager i året.

Derfra gikk veien til markedsføringsutdannelse på BI, med alt det har å by på. I tillegg må jeg innrømme at jeg er en kursentusiast. Så lenge timeplanen tillater det, kaster jeg meg over kurs og foredrag, for eksempel de som holdes av annonsørforeningen ANFO.

Hvilke ambisjoner har du og Stendi fremover?

Ambisjonen vår er å gjøre verden litt bedre, ett menneske av gangen.

For oss handler det om å skape en trygg omsorg som ivaretar alle våre kunder i årene som kommer, gjerne med glimt i øyet underveis. Så vi har masse å glede oss til fremover!

Hva mener du er de viktigste egenskapene en markedssjef bør ha?

Det mener jeg er avhengig av menneskene du har rundt deg. Jeg tror det er viktig å erkjenne at du ikke behøver å være ekspert på alt, du må heller være nysgjerrig og åpen for nye løsninger.

"Vi har et mål om at alle besøker omsorgsboligene minst én gang i året. Slik får vi en klar formening om hva driften faktisk består av." Kristoffer Alderin, markedssjef i Stendi

En markedssjef skal heller ikke undervurdere verdien av å ha god kunnskap til kjerneområdene i driften. I vår markedsavdeling har vi et mål om at alle besøker omsorgsboligene minst én gang i året. Slik får vi en klar formening om hva driften faktisk består av – og så langt har vi lyktes med den målsettingen.

Hva skulle du ønske du visste da du startet i denne stillingen, som du vet nå?

Det operative og strategiske må spille på lag. Derfor er det alfa og omega å balansere i de to.

Som markedssjef blir du ofte satt i rollen som «operativ strateg». For meg betyr det at du bør ha kunnskap om markedsføring, det bedriftsøkonomiske og ivareta det overordnede, langsiktige perspektivet.

Siden jeg startet som markedssjef, har jeg lært at det operative og det strategiske ikke behøver å gå på bekostning av hverandre. Du kan heller bruke begge disse perspektivene til å finne nye og bedre løsninger enn det som fantes tidligere.

Hva er det morsomste du gjør på jobb?

Det morsomste er helt klart å arbeide med tjenester eller kampanjer som har en positiv innvirkning på våre ansatte, kunder eller beboere. Om vi i tillegg kan utfordre bransjenormen, eller tilføre litt humor, er det ekstra gøy!

Et godt eksempel er vår nye satsing innen brukerstyrt personlig assistanse; «BPA-match». Det lanseres i løpet av høsten, så stay tuned…

Hvordan holder du deg oppdatert?

Jeg abonnerer på nyhetsbrev, følger oppdateringer i mediene og leser undersøkelser.

Når det er sagt så synes jeg de beste oppdateringene ofte skjer i de uformelle samtalene ved kaffemaskinen.

Inhouse og byrå - hvordan utfyller de hverandre best?

Her kan jeg ikke annet enn å være enig med Synlighet; «Bli best, sammen!»

Når begge parter er opptatt av å bygge fellesskap med delingskultur, da kan vi få til mye.

Nøkkelord: takhøyde, langsiktighet og sammen.

Hva er det viktig at et byrå leverer på?

Alt! Neida.

Så lenge det settes tydelige forventninger fra begge parter og kommunikasjonen er transparent, så vil resultatene komme av seg selv.

Hvilket råd vil du gi andre i samme rolle?

Hvis jeg skal gi to råd, vil jeg trekke frem dette:

  1. God kompetanse på kjernedriften går aldri ut på dato.
  2. Fokuser på kundene, ikke på konkurrentene.