Annette Stople: Slik jobber Den Nationale Scene i en bransje i endring
Dato publisert:
Dato oppdatert:
Teaterbransjen er i endring og det krever nye tanker og rask omstilling. Vi har tatt en prat med Annette Stople - fagansvarlig marked i DNS - for å høre litt om hvordan hun får det til.
Annette Stople er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole med hovedprofil i strategi og ledelse, og støtteprofil i “Marketing and Brand Management”. Hun jobber nå som fagansvarlig marked i Den Nationale Scene, et teater med rundt 700 forestillinger og 120 000 - 140 000 besøkende hvert normal-år.
“På teateret er det høyt tempo, mange endringer og sjelden planer som ikke må justeres på. Vi jobber med en etablert merkevare, der vi skal ivareta og videreutvikle en posisjon i et marked som er i stor forandring,” forteller Annette.
Arbeidsdagen til Annette er variert og utfordrende. Hun kan gå fra å jobbe med å fylle en enkelt forestilling, til å tenke overordnet strategi for hele markedsarbeidet til Den Nationale Scene. Hun liker aller best å jobbe med strategi, konsepter, kreative kampanjer og merkevare.
Økt konkurranse fra skjermbasert underholdning
Den Nationale Scene i Bergen - eller bare DNS om du er bergenser - ble grunnlagt i 1876. Det er en av landets fire nasjonale scenekunstinstitusjoner. På DNS skal alle kunne komme for å se en forestilling, uavhengig av alder, kjønn, etnisitet eller sosiale forhold.
Men teateret har gått gjennom noen tøffe år med koronapandemi, nedstenging og kulturstreik. I tillegg opplever de økt konkurranse fra skjermbasert underholdning.
“Nå er vi jo på vei ut av en pandemi, og vi skal legge bak oss noen år med kraftige endringer i folks underholdningsvaner. I tillegg er prisnivået presset opp, og det kan jo merkes når vi leverer en tjeneste som mange ser på som et ‘bonus-konsum”.
“Men noe av essensen med teater er nettopp kontrasten til skjermbasert underholdning; at det er live – stemningen, latteren, gispene og reaksjonene i salen. Ingen forestillinger er helt like, og det synes jeg er noe av det kuleste med teater! Så vår viktigste jobb nå er å minne folk på nettopp dette”, forklarer Annette.
Bilder fra Den National Scene Bergen
Tips fra Annette: Lær fra de rundt deg
Annette kom inn i sin nåværende stilling som nyutdannet siviløkonom. “Jeg har nok brukt litt tid på å venne meg til antall baller som sirkulerer i luften samtidig. Jeg har etterhvert blitt dreven på å prioritere hva som er kjempeviktig – og hva som er litt mindre viktig.”
“Om jeg skulle gi et tips til andre i lignende roller, så vil jeg si at det er lurt å «shoppe» fra de rundt deg - både innad i og utenfor egen organisasjon. Hva smart gjør kollegaer i sin arbeidsmetodikk? Hva gjør andre bedrifter i markedet? Hva synes du ser ut til å fungere bra, og hvordan kan du bruke det? Ved å gjøre dette kan du forbedre din egen måte å jobbe på, eller få inspirasjon til å teste nye markedstiltak.”
“Prøv, evaluer og prøv noe annet - plutselig finner du noe som fungerer veldig bra”, sier Annette.
Holder seg oppdatert med webinar og frokostmøter
“Jeg prøver å holde meg oppdatert gjennom å delta på webinarer, og innimellom også større events eller konferanser. Webinarer synes jeg er helt topp; små, effektive luker med oppdateringer om hva som skjer ‘der ute’. Det er også fint å delta på frokostseminarer. Da kan jeg starte dagen med litt ny input og en liten prat, og så ta fatt på dagen videre”, forteller Annette.
I tillegg synes jeg det er fint å ha møter med nåværende samarbeidspartnere, og potensielle samarbeidspartnere. Da får jeg kjent litt på hva som rører seg.
Et byrå er en flott sparringspartner
Synlighet har vært stolt samarbeidspartner med DNS i mange år. Annette mener det er flere fordeler når du samarbeider med et byrå i en hektisk arbeidsdag.
“Et byrå er en flott sparringspartner. De helper oss å se ting med et nytt blikk, og komme med nye innspill og gode råd. Høyst sannsynlig er de enda mer oppdatert på hva som rører seg av trender i markedet. Vi forventer at byråer holder seg oppdatert på hva vi trenger, forstår hvem vi er, hvordan vi jobber og de praktiske rammene vi jobber innenfor.”
“Også må de være proaktive. De må uoppfordret foreslå forbedringer eller justeringer som vi kanskje ikke har sett selv.”
Plutselige endringer krever fleksibilitet
For DNS sin del er det også viktig å kunne ha rask og enkel kontakt. Det er ofte 180 graders vendinger i planer. Da er tett og enkel dialog viktig, og ikke minst rask responstid.
“Det går alltid raskt å få kontakt med Synlighet. De arbeider med høy fleksibilitet, og vi får på alle de kampanjene vi ønsker – selv med korte frister. Astrid og Stine Marie er supre rådgivere. De har svar på det vi lurer på, og jeg synes de kommer med fin input som både DNS og våre kunder er tjent med. Alt i alt er vi veldig fornøyde med Synlighet som samarbeidspartner,” forteller Annette.
Store ambisjoner for tiden fremover
På teateret jobber Annette og resten av DNS for å skape engasjerende, underholdende og samfunnsrelevante forestillinger. De skal tilby et bredt repertoar med høy kunstnerisk kvalitet. Nå er ambisjonene å vekke teatergleden blant folk igjen!
“Vi gleder oss til salene er stappfulle av forventningsfulle store og små igjen”, smiler Annette.
Er du i Bergen? Ta deg en tur innom programmet på DNS, og se om det er noen teaterforestillinger som frister!