Oppdater din Facebookstatus kl 08:47!
Dato publisert:
16.03.11
Som i all annen kommunikasjon og markedsføring er timing essensielt for å lykkes. Den beste timingen er når, eller rett før, dine mottakere faktisk er pålogget Facebook. Din statusoppdatering taper nemlig rangering i takt med klokken. På fredag skal jeg komme tilbake med informasjon om hvordan Facebook rangerer nyhetsoppdateringene. Dette innlegget viser derimot når det er høyest aktivitet på Facebook, og hvilket klokkeslett du bør oppdatere din Facebookstatus for å få mest respons.
I gjennomsnitt er vi innlogget på Facebook i ca 45 minutter hver dag. Grafen viser når på døgnet det er mest aktivitet i form av deling:
I gjennomsnitt er vi innlogget på Facebook i ca 45 minutter hver dag. Grafen viser når på døgnet det er mest aktivitet i form av deling:
Morgenøkten
Skal jeg oppsummere DanZarellas statistikk over Facebook aktivitet, så starter Ola og Kari Normann arbeidsdagen med å logge seg på Facebook. Det føles er viktig for oss å sjekke om det har skjedd noe ”sykt” siden sist vi var inne. Urovekkende mange som gjør dette til tross for at det sjelden har skjedd mye i løpet av natten ;-)
Før lunch delingen
Etter ”morgenøkten” forlater vi Facebook ganske raskt, før vi kaster oss over dagens arbeidsoppgaver. Ja, Ola og Kari er faktisk lojale medarbeidere frem til lunch. Ved 11-12 tiden mister Ola og Kari derimot fokus på jobben i takt med at blodsukkeret synker. Ola lurer på om det er noen flere enn han som mener at Northug ikke lenger kan være ambassadør for Vi menn etter at han gråt på podiet, mens Kari er mest opptatt av å beundre og "like" bildene av sin nyfødte niese. Aktiviteten på Facebook øker altså ved lunchtider, meninger utveksles, bilder kommenteres og slik opprettholdes delvis aktiviteten på Facebook frem til vi går fra jobb kl 1559.
Sofa og kveldskos
Etter at Ola og Kari har hentet unger i barnehagen, trent og spist middag, logger de seg inn på Facebook igjen ved 19-tiden. Vi ser 21-nyhetene, og tar til slutt en siste ”kveldsøkt” før leggetid.
Den ideelle timing
Som vi ser av grafen har Facebookbruken noen topper det kan være lurt å sikte seg inn på. Dersom jeg skulle velge ett tidspunkt på døgnet å poste en veggmelding, så ville jeg valgt kl 0847. Det er rett før den største aktivitetsperioden og da kan man forvente mer respons. Det er heller ikke dumt å sikte seg inn på "peaken" som kommer kl 19.
Alt til sin tid. Skal du for eksempel harselere med et bidrag i Melodi Grand Prix, vil nok den beste timingen vært underveis eller rett etter sending. Da er folk i modus.
Har du merket noen forskjell i respons på ulike tider på døgnet? Noen som har eksempler på god og relevant timing på innlegg? Si gjerne din mening!