Forside / Blogg / Målrettet annonsering med Google Customer Match

Målrettet annonsering med Google Customer Match

Dato publisert:

07.04.16
I Stock 000059086900 Medium MDTXT SMALL KORR

Med Google Customer Match er det for første gang mulig å bruke Google Adwords til målrettet annonsering mot virkelige personer i stedet for cookies og nettlesere. Google kundematch, som det heter på godt norsk, matcher din kundedata (epostadresser) med Google-brukere. Når disse brukerne er logget inn med sine Google-brukere, kan du vise dem annonser på Google Søk, Gmail og YouTube.


Slik kommer du i gang med Google Customer Match:



  1. Eksporter epostadresser fra din kundedatabase til et csv-dokument. Epostadressene skilles med komma eller linjeskift. Filen kan være maks 10 MB, noe som tilsvarer maks 1,4 millioner epostadresser per dokument. I AdWords finner du frem til "Kundeeposter" under Remarketing - som igjen ligger under Målgrupper på Delt bibliotek.
  2. Velg hvor lenge brukerne skal befinne seg i den aktuelle målgruppen. Maks antall dager er 180. Kryss av for at dataene du laster opp er i tråd med Google sin policy for Customer Match-data. Det innebærer blant annet at du går god for at brukerne har gitt epostadressene direkte til deg, og at de samtykker å motta reklame fra deg. Deretter laster du opp filen.
  3. Du kan forvente at Google finner igjen pluss minus 50% av epostadressene. Dersom du lastet opp 30.000 epostadresser, har du da en målgruppe på 15.000 som du kan målrette deg mot i Google Søk, Gmail og på YouTube. Av personvernhensyn må målgruppen være minimum 1000 brukere. Hvis du har store målgrupper, kan du segmentere disse videre i for eksempel kjønn, alder og geografisk tilhørighet.

Med en stor kundedatabase, kan det være lurt å segmentere brukerne før du laster opp listen. På den måten kan du skreddersy kampanjer og budskap i forhold til om brukerne står på listen din for nyhetsbrev, har vært kunde tidligere eller er av dine aller beste kunder.

Eksempler på bruk av Customer Match



  • Være synlig på søkeord kun for personer i din kundedatabase.

    • Dette er personer som har en høyere sannsynlighet for å konvertere fordi de kjenner deg fra før.
    • Du kan annonsere på søkeord, som ellers ikke er lønnsomme å by på mot et bredt og ukjent publikum.


  • Bruk Gmail-annonsering for å aktivere passive kunder.
  • Skreddersy budskap i søkeannonser for dem som allerede er kunder av deg.
  • Engasjer kundeklubb-medlemmer med videoannonser på YouTube.
  • Bruk Søk, Gmail og YouTube i kombinasjon for å få folk på nyhetsbrevlisten din til å bli betalende kunder.

Du kan også bruke Customer Match som negativ målretting og dermed spare annonsekroner ved ikke å vise irrelevante annonser til eksisterende kunder.

Nye muligheter med "lignende målgrupper"


Skulle du ønske at det fantes flere av dine beste kunder? Med "lignende målgrupper" kan du målrette annonser mot Google-brukere, som ligner på de brukerne som er på favoritt kundelisten din. Dette kan være en svært effektivt måte å nå potensielle nye kunder med målrettede annonser.

"Lignende grupper" har mye til felles med "Lookalike audiences", som mange kjenner fra Facebook. I AdWords opprettes disse lignende målgruppene automatisk, til forskjell fra tilsvarende løsning på Facebook, hvor du må sette opp målgruppen selv først. Det er verdt å merke seg at denne type målretting kun fungerer på Gmail og YouTube.

Customer Match og Google Displaynettverk


Der er ennå ikke mulig å målrette seg mot kundematch-målgrupper og "lignende målgrupper" i Google displaynettverket. Per i dag er det kun mulig å bruke disse målgruppene på Google sine egne plattformer; Google Søk, Gmail og YouTube. Når Google Displaynettverk også åpner for å bruker Costumer Match, blir rekkevidden og omfanget større, og mindre barriere for å komme i gang med Customer Match-annonsering.

Vi ser frem til den dagen muligheten kommer.

Er Customer Match bra for annonseringen?


Vi har sett gode, direkte resultater med bruk av Customer Match. I tillegg er det gode muligheter for å øke kundetilfanget med "lignende målgrupper", og til å spare annonsekroner ved å bruke kundedata som negativ målretting når det er relevant.

Det du må huske på, er å holde tunga rett i munnen i forhold til personvern og tillatelser når du går i gang med Customer Match. Google sin policy for Costumer Match-data kan du sjekke her!
Kunne du tenke deg å bruke Google Costumer Match i din AdWords-annonsering, men vet ikke hvordan? Ta kontakt med våre AdWords-eksperter i dag!