Jobber du godt nok med å få anmeldelser i Google?
Dato publisert:
Anmeldelser i Google kan øke troverdigheten til merkevaren din. I søkeresultatet kan det være grunnen til at folk velger nettopp deg over andre konkurrenter!
Her får du konkrete strategier som kan hjelpe deg med å få flere anmeldelser i Google, og hvordan Bilgalleriet i Trondheim lyktes med sin strategi.
Hvorfor bør du skaffe flere Google Reviews?
Google er verdens største søkemotor. Kun i Norge søkes det over 50 millioner ganger hver eneste dag! Sjansen for at din bedrift blir lagt merke til øker derfor betraktelig desto synligere du er i Google.
Google Reviews er strategisk posisjonert – se den markerte lilla boksen i bildet nedenfor – og er noe av det første kundene ser når de søker opp din bedrift. Det gjør at den er viktig å ta stilling til, spesielt hvis du har en eller flere fysiske lokasjoner. Det er faktisk så mange som 77% som forteller at de leser kundeanmeldelser når de undersøker lokale bedrifter. Verdien av å vise til gode tilbakemeldinger er derfor svært stor, og kan overbevise kunder om å velge din bedrift over andre i nærområdet.
Google og Google Reviews er kraftige verktøy. Antall anmeldelser, stjernerangeringen og responsen du gir på tilbakemeldingene du får, bidrar til å øke troverdighet og tillit til merkevaren din. Hvis du har en egen reviews-løsning på nettsiden din, kan det være det holder å jobbe med å samle sammen anmeldelser i den. Men ikke glem at 96,2% av de som søker i Norge bruker Google, så det er ikke dumt å få inn litt tilbakemeldinger her uansett.
Uansett om du har en egen løsning eller vil fokusere på Google Reviews, så det finnes enkle konkrete tiltak du kan sette i gang med for å raskt sikre bedriften din flere tilbakemeldinger.
Strategier for å skaffe seg anmeldelser
Før strategier og tiltak kan innføres for å skaffe anmeldelser i Google, må du opprette en Google Business Profile. Den må du fylle ut med oppdatert og relevant informasjon om bedriften.
Den ultimate guiden til Google Business Profile finner du her >>>
Med oppdatert informasjon i Google Business Profile finner kundene dine raskt svar på spørsmål om åpningstider og hvor du holder til. Og det er her de også får muligheten til å legge igjen stjernerangeringer og skriftlige tilbakemeldinger.
Selv med en Google Business Profile, kommer ikke tilbakemeldingene av seg selv. Du må derfor jobbe jevnt med ulike strategier for å oppmuntre kundene dine til å gi deg både ris og ros.
Her er 4 effektive strategier du kan implementere for å få flere anmeldelser:
Del link på hjemmeside og i e-post
Dersom kundene dine ønsker å legge igjen en tilbakemelding, er hjemmesiden trolig det første stedet de vil lete. Legg inn en lenke til Google Reviews på nettstedet ditt for å sikre at de gir tilbakemeldingen der du vil. Lenke til Google Reviews finner du på Google Business-profilen din:
E-poster er også et ypperlig sted å legge igjen en link. Kanskje den kan være med på slutten av utvalgte nyhetsbrev, eller som en avsluttende kommentar etter selgere eller kundeservice har hjulpet en kunde.
Ta kontakt med kunder etter et salg
Oppfølging av kunder er essensielt for å få gode tilbakemeldinger. Dersom det passer seg kan du ta en telefon til kunden etter et gjennomført salg, og undersøke om kunden er fornøyd. Dersom kunden er villig, kan du høflig spørre om de kunne tenkt seg til å gi en anmeldelse – og informere om hvor de kan skrive den.
Spør personlig
Våg å spørre kundene personlig. Dersom du har en hyggelig samtale med en kunde i lokalet eller over telefon, kan du spørre dem rett ut om de kunne tenkt seg å legge igjen en tilbakemelding. Dette er spesielt gunstig dersom du opplever at de setter pris på hjelpen de får. Ofte tenker ikke folk på å gi anmeldelser, men de kan gjerne være positive til å gjøre det når du minner dem på det.
Intern konkurranse i bedriften
For å effektivisere prosessen, og inspirere ansatte til å samle inn flere anmeldelser, kan du gjennomføre en konkurranse internt i bedriften. Se hvem som klarer å få flest anmeldelser i Google i løpet av en periode, og gi vinneren en belønning, for eksempel et gavekort. Få de ansatte til å bruke alle tipsene ovenfor, og du vil se resultater etter kort tid.
Dette er en gøy og effektiv måte å generere anmeldelser på. Etter hvert vil det gjøre de ansatte tryggere i prosessen med å aktivt be kunder om å legge igjen en tilbakemelding.
Ambuis, leverandør av planter og planteservice i Oslo, klarte ved bruk av intern konkurranse å få inn 177 nye vurderinger i Google Reviews - et godt antall for en B2B-leverandør.
Slik lyktes Bilgalleriet med sin strategi
Selv om du innfører disse strategiene, er det ikke gitt at tilbakemeldingene vil strømme inn. Servicen og tjenestene dine må også stå i stil, slik at kundene har lyst til å gi deg gode tilbakemeldinger. Et godt eksempel på en bedrift som alltid gir det lille ekstra, og samtidig våger å ta kontakt med kundene sine i ettertid, er vår kunde Bilgalleriet.
Bilgalleriet er en bruktbilforhandler med base i Trøndelag. Per nå har de 74 anmeldelser i Google, med et gjennomsnitt på 4,9 stjerner. Samtlige anmeldelser har kommet i løpet av det siste halvåret som et resultat av deres målrettede satsing.
“Vi gjør hele tiden et ærlig arbeid. Vi er opptatt av å være transparente, og selvfølgelig å strekke oss langt for å gjøre kundene fornøyde. I tillegg til å oppmuntre til positive tilbakemeldinger, unngår vi også mange av de dårlige tilbakemeldingene gjennom god service og oppfølging.”
- Jon Neeraas, daglig leder i Bilgalleriet
Åpenhet og kundeservice er stikkord som Bilgalleriet jobber med kontinuerlig – og noe bedrifter bør ha fokus på for å skape tillit hos kundene sine.
Aktivt arbeid med kundeservice og oppfølging
Bilgalleriet er svært opptatt av å ta vare på kundene sine, og gir det lille ekstra for at deres kunder skal være fornøyde. Som følge av egen innsats, har Bilgalleriet lyktes i å konvertere fornøyde kunder til positive anmeldelser i Google.
“Vi har jobbet aktivt selv for å få anmeldelser fra kunder. Dette er en prosess som faller oss naturlig når vi snakker med kundene hvis de er fornøyde – da kan vi spørre om de ønsker å legge igjen en tilbakemelding. Det merker vi har stor effekt. Kunder som søker oss opp, opplever oss som en trygg forhandler å benytte seg av.”
- Jon Neeraas, daglig leder i Bilgalleriet
Aktiv oppfølging etter et salg har vist seg å være svært effektivt, og noe Bilgalleriet har sett gode resultater av. En kjapp telefon der du ber om en vurdering er gull verdt!
Hvordan takle negative tilbakemeldinger?
Bilgalleriet svarer på alle tilbakemeldinger de får – også de negative. Negative tilbakemeldinger bør ikke ignoreres, men heller svares på direkte. På denne måten viser du troverdighet og åpenhet overfor kundene dine. Samtidig får du mulighet til å avdekke eventuelle uklarheter både for kunden og for andre som leser.
Folk setter pris på ærlighet!
Kom i gang med Google Reviews selv
La deg inspirere av Bilgalleriets suksess, og kom i gang med å samle anmeldelser i Google selv. Med enkle grep kan bedriften din få flere tilbakemeldinger, og bli et attraktivt alternativ blant kunder som søker. Da gjør du dem trygg på at bedriften din er riktig sted å investere tid og penger.
Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få flere tips og nyheter som kan hjelpe din bedrift opp og frem 👇