Forside / Blogg / Hvordan håndtere utgåtte produkter i nettbutikken

Hvordan håndtere utgåtte produkter i nettbutikken

Dato publisert:

03.11.22

Dato oppdatert:

05.04.23
Slette produkter i nettbutikken seo

Er det mulig å beholde autoriteten i søk og samtidig gi folk det de leter etter når de kommer inn på produkter som du ikke selger lenger?

Drifter du en nettbutikk? Da er det hverdagslig kost for deg at produkter utgår fra sortimentet og nye produkter kommer inn. Det er normal puls i en travel nettbutikk - noen produkter erstattes og andre fases helt ut. Men hva skal du gjøre med alle produktene som ikke finnes lenger i nettbutikken?

Skrevet av Eirin Hoem Tømte, Håvard Haraldsen og Gaute Nordvik

Kan du ikke bare slette produktene?

De produktsidene som du planlegger å slette fra nettbutikken din rangerer potensielt på viktige søkeord i Google. I en ideell verden har du jo ikke lyst til å miste den trafikken du får gratis fra søkeordene inn til nettbutikken din. Du har lyst å videreføre den autoriteten disse produktsidene allerede har bygget opp.

Samtidig er det ikke en god brukeropplevelse å lede folk inn til en side med et produkt som du ikke lenger selger, eller sende dem videre til en annen side. Det kan skape frustrerte kunder som går et annet sted for å handle. Og hvis du ikke gir brukerne et godt søkeresultat, vil ikke søkemotorene like nettbutikken din heller.

Så hva skal du gjøre? Skal du slette produkter og skape muligheter for 404-sider? Skal produktsidene fortsette å leve? Skal de videresendes til andre sider?

Ingen av disse løsningene er den perfekt brukeropplevelsen, men her har du våre løsningsforslag til hvordan du på best mulig måte kan håndtere utgåtte produkter – enten de erstattes av nye, tilsvarende produkter, eller skal fases helt ut.

Produkter som utgår fra sortimentet

For produkter som utgår fra sortimentet, og som ikke erstattes av et tilsvarende produkt, finnes det ulike måter du kan løse situasjonen. Hver og en har sine fordeler og ulemper hvor du må finne den løsningen som egner seg best for akkurat din nettbutikk.

Løsningsforslag 1: Opprette en brukervennlig 410-side

Generelt anbefaler Synlighet denne løsningen: slett siden og la brukerne havne på en 410-side.

En 410-side ligner mye på 404-siden din, men fremfor å signalisere til søkemotorer at siden ikke er funnet, gir status 410 beskjed om at siden er slettet. Dette gir et tydeligere signal til søkemotorene, og gjør at de raskere får siden vekk fra indeksen. Da vil ikke siden dukke opp i søkeresultatet lenger, og du forhindrer at mange brukere klikker seg inn og blir frustrerte når de oppdager at produktet de leter etter ikke er tilgjengelig likevel.

Det negative er selvfølgelig at når du bruker 410-sider - eller 404-sider for den saks skyld - så vil ikke autoriteten det produktet hadde i søk bringes videre i nettbutikken din. Men med en slik løsning kan du gi den best mulige brukeropplevelsen du kan når du ikke selger produktene de er ute etter.

Forhåpentligvis kan du raskt bygge opp autoriteten til nye produkter du har tatt inn i sortimentet fordi du har så god nettbutikk totalt sett.

Lag forskjellige brukeropplevelser

Ved å differansiere mellom 404- og 410-siden din, kan du skreddersy brukeropplevelsen på 410-siden for akkurat den situasjonen hvor et produkt ikke lenger er i sortimentet ditt.

For eksempel, på 410-siden kan du gi tydelig beskjed om at produktet er utgått, men samtidig vise til andre relevante produkter i samme kategori eller fra lignende merkevarer.

404-siden kan du gi kort forklaring på mulige feil, det kan jo være mange grunner til at den brukeren fikk opp en 404-side. Her kan du også henvise til viktige produktkategorier eller andre sider som kan tilby hjelp og veiledning, men kanskje mer generelt enn på 410-siden.

Flere tips til hvordan du kan utforme 404-siden finner du her >>>

Selv om hverken 404 eller 410-side er en god brukeropplevelse - det er jo trist å finne ut at produktet du leter etter ikke er tilgjengelig - så er det mer redelig og mindre forvirrende for både brukerne og Google å komme til en slik side.

Løsningsforslag 2: Sett opp 301-videresending til produktkategori

Et annet alternativ er å permanent videresende brukeren til den mest relevante produktkategorien i nettbutikken med en 301-redirect.

For eksempel, hvis du ikke lenger skal selge Salomon L QST MAX Junior S slalomski, så kan du videresende brukeren til produktkategorien “alpin”, eller merkevaresiden “salomon”. Kanskje du har en “salomon alpin”-side som er den mest relevante kategorien å videresende brukeren til?

Salmon alpin eksempel 301 kategori

Kilde: Outnorth

Mange velger denne løsningen i håp om at autoriteten til produktsiden skal kunne videreføres til produktkategorien i nettbutikken. Vår erfaring er at autoriteten i stor grad videreføres ganske greit dersom du bruker 301-videreføring - ikke 302 - og det faktisk er en tilsvarande kategori eller produktside.

Ulempen med denne løsningen er at søkemotoren og brukerne fort kan bli forvirret over å havne på en annen side enn den produktsiden de forventer å komme til. Brukeren har jo gjerne søkt veldig spesifikt etter det produktet, og det har jo ikke du lenger. Når de videresendes til en kategori, kan de bli usikre på om du har produktet eller ikke.

I tillegg er det vanskelig å holde oversikt over hvilke sider som utløser 404-status, som kan gjøre ditt arbeid med å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet mye vanskeligere.

Løsningsforslag 3: La produktsidene være aktive

Et siste alternativ er å la produktsidene være aktive i nettbutikken til trafikken til siden etterhvert avtar av seg selv. På denne måten får du gitt informasjon om at produktet er utgått og ikke finnes lenger til de som har lagret bokmerker, pinnet på Pinterest eller på andre måter funnet fram til produktet.

Når etterspørselen etter produktet har dabbet av, kan du sette status 410.

Hvis du velger denne løsningen bør du isåfall oppdatere produktsiden slik at den viser andre relaterte produkter. Da kan du potensielt beholde kundene i nettbutikken din framfor at de går et annet sted for å handle.

Du bør ta produktsidene vekk fra indekseringen til søkemotorene slik at den ikke dukker opp i søkeresultatet. Det er fremdeles en dårlig brukeropplevelse å komme til en produktside med produkter som ikke kan kjøpes, selv om det ikke er en 404- eller 410-side, så du må forhindre så godt du kan at sidene dukker opp i søk.

Dette alternativet kan kreve en del vedlikehold dersom du ikke har mulighet til å automatisere prosessen. Derfor er det ikke nødvendigvis en realistisk løsning for alle nettbutikker.

Utgåtte produkter som bør være synlige

Det kan være god grunner til at utgåtte produkter bør være synlige. Om produktet ikke lenger eksisterer, lever det likevel videre hos dem som har kjøpt det i nettbutikken eller hos andre som har kjøpt det brukt. Denne gruppen kan ha interesse av å søke frem detaljer om produktet eller for eksempel finne brukermanualer.

Slik informasjon finnes ofte på produktsidene, og det i seg selv kan være en legitim grunn til å beholde dem som aktive sider i nettbutikken. Men som tidligere nevnt kan det skape et søkeresultat som irriterer de som er på jakt etter å kjøpe et nytt produkt.

Hva kan du gjøre for å tilfredsstille alle?

Finnes det andre nettsteder, f.eks. fra produsenten av produktene, som tar ansvar for å være synlig med informasjon om de utgåtte produktene? Da kan du jo heller velge en annen løsning for nettbutikken din. Men dersom ingen andre har tatt det ansvaret, bør du som nettbutikk gripe muligheten. Det er god kundeservice, og vil gi positive ringvirkninger for merkevaren din.

Dersom du ønsker å ta en slik posisjon, kan du se på mulighetene for å lage en egen seksjon på nettsiden din med manualer og tekniske spesifikasjoner på utgåtte produkter. Da kan du sette opp en 301-redirect fra produktsiden til en slik side når produktene utgår fra sortimentet.

Med en slik løsning vil relevansen og nytten for brukerne fremdeles være der, og du kan spesifisere i title og meta beskrivelse at det er en slik type side det dreier seg om. Da blir ingen som søker forvirret når de kommer inn på siden.

Produkter som erstattes av nyere variant

Om et utgått eller utsolgt produkt erstattes av et nytt, tilsvarende produkt - med kun minimale endringer, for eksempel hvis det kommer en ny årsmodell - vil en 301-videresending være den beste løsningen.

I dette tilfellet vil det være galt å lede brukerne til en 410-side. Da sier du at produktet ikke finnes, når du strengt tatt har et fullgodt alternativ til kundene dine!

Når du setter opp en 301-videresending viser du Google og brukerne at du har produktet de leter etter – men i en nyere versjon, annen fargetone, ny årsmodell eller lignende.

Hva med midlertidig utsolgte produkter?

Du skal ikke slette produktsider hvor du bare venter på mer produkter. Da risikerer du å miste autoriteten du har i søkemotorer på det produktet, og du må begynne på bar bakke når produktene kommer inn.

Det du med fordel kan gjøre er å legge til funksjoner på produktsiden sånn at den er mer interessant for brukeren. Kanskje du kan legge inn estimerte leveringstider fra lagersystemene dine? Kanskje du kan gjøre det mulig for brukeren å melde seg på en venteliste eller varsel slik at han får beskjed når produktet er tilbake på lager?

Dette er gode måter å skape forutsigbarhet for kundene. I tillegg får du flere muligheter til å knytte kontakt med dem og bygge relasjon.

Skjermdump fra ikea.no som viser at et produkt som ikke er på lager i Åsane kan du få Varsel på

IKEA gjør det mulig å bli varslet når et produkt er tilbake på lager i din lokale butikk.

Finn løsningen som passer best for din nettbutikk

Som med så mye annet i verden er svaret på spørsmålet at “det kommer an på”. Den riktige løsningen for konkurrenten din er ikke nødvendigvis den riktige løsningen for deg. Det er mange variabler og scenarioer du må ta høyde for, men det viktigste er at du er klar over problemstillingen og finner en måte dere skal håndtere utgåtte produkter.

Diskuter problemet sammen med den ansvarlige for nettbutikken, utviklerne, teamet ditt, byrået du samarbeidet med etc. Sammen vil dere komme fram til den beste løsningen for akkurat din nettbutikk - både med tanke på de tekniske forutsetningene og brukeropplevelsen.

Trenger du rådgivning? Vi hjelper deg gjerne med å navigere farvannet og bidra til at din nettbutikk får best mulig verdi fra de utgåtte produktene. Ta en prat med oss så kan vi hjelpe deg med å komme fram til den løsningen som er ideell for akkurat din nettbutikk.