Forside / Blogg / Hva kommer til å skje i digital markedsføring 2016?

Hva kommer til å skje i digital markedsføring 2016?

Dato publisert:

14.01.16
Hi Res 2016

2016 er godt i gang og det finnes mange teorier om hva som vil skje innen digital markedsføring. Hvilke trender vil slå an innen betalt annonsering, innholdsmarkedsføring og sosiale medier? Her er våre tanker om spådommene!


Alle snakker om VIDEO


Video har lenge vist seg å være det formatet som brukerne helst vil ha på nettet. Det er flere internasjonale aktører som mener at 2016 blir året når video blir det store formatet innen innholdsmarkedsføring. Gjennom kanaler som Facebook Live, video på Twitter og Instagram, kort-video-plattformen Vine, live-videotjenestene Periscope, Meerkat og Blab, eller klassikeren YouTube, kan du distribuere videoene dine bredt og variert.



Live-sendinger fra Periscope kan nå integreres i Twitter

Det fine med video er nettopp at du har både det visuelle og lyd. Med én video har du plutselig bilder og kanskje grafikk, tekst (du kan skrive et transkript av det som skjer i videoen) og lyd. Alt dette innholdet kan brukes på flere forskjellige plattformer på forskjellige måter.

Lars Johanson, ekspert på digital strategi i Synlighet Oslo, spår at flere markedsførere kommer til å lage nyttige filmer for brukerne – rett og slett fordi video i mange tilfeller er den beste måten å formidle innhold. Sammen med denne utviklingen er også sannsynligheten stor for at det vil bli brukt mer penger på videoannonsering på YouTube.


Måling på tvers av enheter og kanaler


I digital annonsering, både på display og i søk, vil det bli mer fokus på Cross-Device og Cross-Channel Attribution.

Cross-Device er når du prøver å måle hvordan en kjøpsreise utarter seg for en bruker på tvers av flere enheter og kanaler. I dag måler vi hovedsakelig aktivitet som skjer per enhet, noe som kan gi unøyaltige tall i og med at de fleste av oss i det minste har en PC og en mobiltelefon.



Erfaring viser at folk gjerne gjør sitt første søk fra mobil, og deretter går hjem til PC, eventuelt til fysisk butikk, før de faktisk fullfører kjøpet. Dette kan selvfølgelig være vanskelig å måle, men ikke umulig.

Med Cross-Device Attribution kan du få en mer helhetlig forståelse av hvor mye inntekter du faktisk fikk tilbake på annonsekostnadene dine. Dette vil også føre til at annonseringen blir optimalisert etter mer reelle resultater enn det du gjerne har å gå etter per i dag.


Interaktive annonser for apper og annen programvare


Google avslørte i slutten av desember at majoriteten av appene som selges kun brukes én gang. Dette har gjort at apper blir markedsført på nye måter og det nyeste er gjennom interaktive annonser. Med interaktive annonser vil du kunne se hvordan en app ser ut og fungerer før du laster den ned. Kanskje vil det også bli mulig å bruke appen i 60 sekunder før du bestemmer deg for om du vil ha den. En slik annonse vil altså fungere mye på samme måte som en produktdemo, som er mye brukt i salg av programvare på nett eller til datamaskin.

For nettbutikker vil også interaktive annonser være noe å se opp for i 2016, særlig for deg som kjører Shopping-kampanjer.

Med interaktive annonser vil den potensielle kjøperen føle at de får en større opplevelse av programmet, appen eller produktet, før de bestemmer seg for å kjøpe det. Det kan være med å forbedre konverteringsrater du oppnår gjennom annonsering.




Interaktiv annonse for app fra Google AdWords



Kommer Twitter til å satse mer på annonsering?


Mye tyder på at det blir mer fokus på annonser hos Twitter i 2016. Antallet aktive brukere øker ikke like mye som før, og da begynner det å bli kritisk å få så mye ut av de 300 millioner brukerne de allerede har. På samme måte som Facebook sin algoritme begynte å prioritere annonser, vil mest sannsynlig Twitter komme med en lignende algoritme. Resultatet på Facebook var at du ikke lenger var garantert at følgerne dine fikk det du postet opp i feeden sin. Konsekvensen var at det ble nødvendig å betale for å få postene dine til å være synlige. Det kan blir resultatet også på Twitter.

Hvis dette ikke skjer, forutser Andy Crestodina fra Orbit Media at Twitter kan bli kjøpt opp av enten Google eller Facebook.

Twitter Annonser


Det er nok ikke bare Twitter som kommer til å gå i denne retningen. Over det hele er det nok flere sosiale medier som vil begynne å ta seg betalt for trafikken de skaper i form av annonsering.


Conversion Rate Optimization


I følge Hanapin Marketing sin undersøkelse "State of Paid Search", er det conversion rate optimization som vil bli det store i de neste 12 månedene, sammen med annonsering i sosiale medier.

Conversion rate optimization (CRO), eller konverteringsrateoptimalisering, er når du optimaliserer alle leddene av den digitale markedsføringen din for å forbedre konverteringsraten. Det kan være alt fra optimalisering av søkeannonsene, landingssidene, designet på nettstedet ditt som en helhet, eller hva som helst som kan hjelpe til med å få flere av dem som besøker nettstedet ditt til å gjøre den ønskede konverteringen.

Synlighet har også merket en økt etterspørsel etter CRO. Det virker som flere og flere forstår at trafikk*konverteringsrate=resultater. Det er lurt å sette arbeidet med konverteringsoptimalisering i system, bruke verktøy og konverteringsspesialister for å sikre seg effektivt arbeid, og teste alle forandringene som blir utført. Synlighet bruker for eksempel Visual Website Optimizer når vi A/B-tester endringer på nettsted.

CRO er en måte å jobbe på som kan sikre deg bedre resultater fra annonseringspengene du allerede bruker på Google AdWords, Bing og sosiale medier.

Nyefolk 2016



Tilpassede bilder, video og grafikk etter plattform


I 2016 kommer det til å bli viktigere å tenke på hvordan du deler innholdet på de ulike plattformene. Det vil ikke være nok å slenge ut det samme bildet, videoen eller linken over alle sosiale medier. Du må tilpasse innholdet til den målgruppen eller det tankesettet brukeren er i når de bruker akkurat det sosiale mediet.

For deg blir det da essensielt å sette opp en bildestrategi for hvordan dere skal dele bilder på for eksempel Instagram i motsetning til Facebook og Twitter. Med en overordnet strategi kan du gjennomføre forskjellige uttrykk som føles som en del av din helhetlige merkevare.

Det kan også bli interessant å dele opp satsningen på sosiale medier for å rette seg mot enda mindre nisjegrupper. For eksempel har Nike flere Instagram-kontoer som retter seg mot forskjellige segmenter av målgruppen sin, for eksempel her ved Nike Women:

Screenshot 2016 01 12 13 09 50 576x1024



Framtiden til Søk kommer med et spørsmålstegn



“The future of search is to try to build the ultimate personal assistant,”


Behshad Behzadi, director of search innovation at Google, Futurapolis-konferansen i Toulouse i 2015.

Det blir interessant å se hvor mye av denne utviklingen vi får se i 2016. Bruk av stemmesøk på mobil blir mer og mer nøyaktig ettersom teknologien utvikler seg, og dermed trenger det ikke å være så langt unna før du spør mobilen din for å få svaret. Da blir det enda lettere å søke etter det du har lyst å finne, og vi kan potensielt oppleve flere søk, spesielt da formulert som spørrefraser.

Derfor er det viktig fremover å dele din ekspertise ved å skrive kontinuerlig på bloggen om det som interesserer målgruppen din. Med andre ord innholdsmarkedsføring. På den måten blir det større sannsynlighet for akkurat ditt nettsted er tilgjengelig når en potensiell kjøper stiller mobilen sin et relevant spørsmål.



Hva mener du er det viktigste som kommer til å skje innen digital markedsføring i 2016?



Meld deg på nyhetsbrev (øverst på siden) og bli oppdatert hver måned på utviklingen i bransjen sammen med tips og triks du kan bruke i din markedsføring!