Forside / Blogg / Har du sett de små endringene i Google Adwords-annonsene dine?

Har du sett de små endringene i Google Adwords-annonsene dine?

Dato publisert:

08.07.11
I år har det det kommet to små, og en stor endringer som påvirker utseendet på annonsene dine, og som kan være viktige å tenke på når du skriver annonser. Bakgrunnen for endringene er den samme for begge: Google tester kontinuerlig, og har kommet fram til endringer som gir flere klikk på Adwords-annonser totalt sett. Bra for Google, og bra for oss som annonsører. i første omgang skal vi ta for oss de små endringene som påvirker hvordan du bør jobbe med annonsetekstene dine.

ENDRING 1: DISPLAY-URL
Før:

U Zh7q7 P Uy44 KXDC z0b JI5 Hy P aw8m1w H0or2 Q Oqto E4 S8 TZ Co Eq1 Jb Vv XJ Hw P8tx N6 H Zj At CMZO z E Wg8e3 TTQ Tae Qwb LA618xd U Jxrrlq Sq DI3gw


Etter:

Q MHMBP8fu Iw Fik GYKHXV022 NK Br3 Aca D ez SQMR0 Z8 O Kp Ak3c7 Xv04qd4ds KYIMA Y1e4 l MGO Xs Zs Ye GN8 zw JY8y X Rl0lda Ip Mh Z8 G1nq6mqh5c


Display-URL vises nå kun med må bokstaver. Der som før kunne være www.ViaTours.no eller www.VIATours.no, blir nå uansett www.viatours.no. Dersom man bruker skråstrek kan man bruke stor bokstav etter denne, så da kan det bli slik:

8h OU Utzr Tm34 X0 Ut Bmei U Ehfq8 Dap WQ Qj FQ Cxqw Hb YB Cqz I81 I6m V R Klgaxv ZL Fp7 Lk NVXV4rw Pqe1 N9h Djg Jsh h EL0 Wf FNNMI jt Nc Ht B Fct Rds


Store bokstaver blir automatisk omgjort til små bokstaver, så for deg som annonsør er det ikke nødvendig å gjøre noen endringer.

ENDRING 2: UTVIDET OVERSKRIFT


Før:

Qwazncn BTJ Lr z UG Wck4b Rtv Fji D5 D Ljh Gbjti8597 AM Tn Mp Onofq42 Hn9xt Ueyto ZWE Osw DGTV Ib Ss LU Grv Bm V Vgt Z Vc Yqo Bh R5q G0osei Q Nm Zfb XA


Etter:

Tt6 D8 OV Coi VK 5g X Yxrl Vjh 4tzv Yzu2 I Eo Xh Xvybjs XCHG5j GV Pl Xp9 T Wv X Mq H Orj Zyt Ehh Of Wtjzpl Re T3g2ev36v8 N3 TED Xx C Sq3 K1kh Nz3 R Go


Før var overskriftene maks 25 tegn. Nå kan overskriftene være på inntill 60 tegn. Det som skjer er at beskrivelseslinje 1, med sine maks 35 tegn, flyttes opp til samme linje som overskriften, og blir stående bak overskriften, atskilt med en bindestrek. Det er i hovedak to faktorer som må være på plass for at overskriften skal bli utvidet:

  • Annonsen være kvalifisert for visning over, og ikke ved siden av, det organiske søkeresultatet.


  • Google må oppfatte at det er en avsluttende setning i tekstlinje 1. Dette skjer ved hjelp av punktum, spørsmålstegn eller utropstegn.

Adwords-annonsør bør vurdere å gå gjennom annonsetekstene sine - og se på hvordan de best mulig kan benytte seg av denne muligheten. Tekster som funker når beskrivelseslinje 1 er en del av overskriften, funker kanskje ikke like godt med tradisjonell visning.

Google har funnet at klikkraten øker med 6 prosent for annonser med utvidet overskrift, sammenlignet med identisk annonsetekst uten utvidet overskrift.

Har du lagt merke til disse endringene? Hva synes du om dem?

Så har vi selvsagt den store endringen med +1 knappen som er kommet de siste ukene. Her har vi foreløpig sett såpass lite bruk at vi kommer tilbake med en fyldigere beskrivelse av denne og betydningen om en måned eller to.