Google relanserer verktøy for test av mobilvennlighet og fart
Dato publisert:
Google har oppdatert et av sine verktøy som skal gjøre det enklere for deg som jobber i småbedrifter å sjekke hvordan nettstedet ditt er optimalisert med tanke på mobilvennlighet og fart. Google har også tidligere hatt et slikt verktøy, men det oppdaterte verktøyet tester både mobil og desktop på ett og samme sted. Se hva du kan teste med verktøyet og prøv det selv her!
Google har lenge påpekt hvor viktig det er med mobilvennlige nettsider, og tidligere i år uttalte Google at det kan straffe seg dersom du ikke har et mobilvennlig nettsted. Fra 21. april i år ble mobilvennlige nettsider en enda viktigere faktor i Google sine algoritmer. Det betyr at nettsidens mobilvennlighet kan påvirke hvor godt du rangerer i søkemotorene på mobil.
Det er Google selv som melder om dette på sin blogg for småbedrifter.
Hva kan du teste med PageSpeed Insights?
Med PageSpeed Insights, Google sin tjeneste for test av mobilvennlighet og fart, kan du teste blant annet:
- Mobilvennlighet: Kvaliteten på opplevelsen en bruker har når de bruker ditt nettsted fra mobilen.
- Hastighet på mobil og nettbrett: Hvor lang tid det tar å laste nettsiden din på mobilenheter.
- Hastighet på desktop: Hvor lang tid det tar å laste nettsiden din på en datamaskin. Det er ikke bare brukernes PC som påvirker hastigheten, men også oppbygningen av nettsiden.
Testen i PageSpeed Insights gir nettsiden din en poengsum fra 0 til 100 etter hvor mobilvennlig nettsiden er, men også en poengsum fra 0 til 100 på hvor bra din nettside scorer i hastighet på desktop. I testen får du eksempler på problemer med nettsiden du tester, men også konkrete tiltak til hvordan du kan forbedre nettsiden i henhold til Google sin standard. Et tips som ofte går igjen er å redusere størrelsen på bilder, slik at det går raskere å laste nettsiden.
Prøv verktøyet fra Google her!
Fordelene med Pagespeed Insights
En stor fordel med å teste nettsider i PageSpeed Insights, er at du ikke behøver stor teknisk innsikt for å forstå hvordan nettsiden presterer. Det er likevel noen punkter som er viktigere enn andre, hastigheten til nettsiden er for eksempel en faktor som påvirker brukervennligheten til nettsiden i stor grad. Konsekvensene av 5 sekunder lastetid kan for eksempel være at mange heller velger å besøke en annen nettside.
Det er viktig å påpeke at Pagespeed Insights ikke er en fasit, men forslag til hvordan du kan optimalisere nettsiden utifra Google sine standarder og mål. Trafikk fra søkemotorer er i mange tilfeller den viktigste kilden til trafikk inn til en nettside. Det er ofte store muligheter for å oppnå mer trafikk om du søkemotoroptimaliserer nettsiden din.
Rask og god mobilnettside er viktig!
Ni av ti brukere vil forlate en mobilnettside dersom de ikke finner det de leter etter med en gang (2). Da kan det være greit å ha en oversiktlig nettside som fungerer raskt og bra både på mobil og desktop!
Er du usikker på hvordan du skal få gjennomført tiltakene som skal gjøre nettsiden din mer mobilvennlig? Kontakt oss for en prat med en ekspert på nettsider!
Kilder:
- googleblog.com
- Consumers in the Micro-Moment, Wave 3, Google/Ipsos, U.S., August 2015, n=1291 online smartphone users 18+