Utnytter du Google Maps slik du burde?

16.06.20
360-kamera fra Panogram

Vet du hvor mye av den organiske trafikken din fra Google som egentlig kommer fra Google Maps? Her får du en oppskrift på hvordan du kan få tall på den trafikken. Kanskje det viser seg at du må prioritere å oppgradere Google Min Bedrift-profilen din?

Vi har snakket med Thomas Prestgaard, tidligere ansatt i Synlighet, og den første i Europa til å ta i bruk iGUIDE-kamerasystemet fra Canada for å produsere 360-foto og virtuelle tours. Han ser mye muligheter i hvordan bedrifter bedre kan utnytte synligheten sin i Google Maps. "Det enkleste du kan gjøre er å optimalisere din Google Min Bedrift-profil," forteller han.

Google Maps via Google Min Bedrift

Når du registrerer bedriften din på “Google Min Bedrift” kan den bli funnet av potensielle kunder to steder:

  1. Google Maps
  2. Google Søkeresultater

Google Maps lister opp alle relevante bedrifter innenfor området du søker, både på kartet og i en liste:

Screenshot av søkeresultat i Google Maps

I Google sitt søkeresultater vises et utvalg oppføringer fra kartet, i tillegg til annonser og vanlige, organiske tekstoppføringer:

Screenshot av hvordan Google Maps ser ut i vanlig søkeresultat i Google

Optimalisering av Google Min Bedrift-profil

For å være blant topp tre, gjelder det å jobbe med lokal søkemotoroptimalisering. Mange av de samme tiltakene som gjøres for å løfte posisjonen i organiske søk vil også hjelpe for søk i Google Maps. Det finnes også enkle tiltak du selv kan gjøre i Google Min Bedrift som krever minimalt med innsats:

  • Fyll ut HELE profilen. Beskrivelse, åpningstider, kategorier osv.
  • Legg til fine bilder.
  • Jevnlig skriv innlegg når du har noe å dele (på samme måte som en Facebook-post).
  • Be fornøyde kunder om å legge inn gode anmeldelser.
  • Legg til virtuell tour eller 360-bilder.

Enkle tiltak som dette kan løfte posisjonen i Google Maps, og det kan være nok til at bedriften din oftere havner i topp tre listen i søkeresultatet. Dette kan resultere i flere fysiske besøk til bedriften din, og flere besøk til nettsiden.

Har du ikke registrert bedriften din i Google Min Bedrift? Det kan du gjøre her!

Hvor mye salg genererer Google Maps?

Thomas har sjekket rapporter fra Google som viser at kartprodukter brukes 44% av gangene når det søkes etter lokale bedrifter. Av disse ender 41% av søkene opp med et fysisk besøk.

I tillegg sier Google at oppføringer med bilder og en virtuell tour har dobbelt så høy sannsynlighet for å generere interesse.

Kilde: Google

Hvordan kan du måle trafikk fra Google Maps?

Om du har litt kjennskap til Google Analytics, har du sikkert sett rapporten som heter "Source/Medium" (under "Acquisition" -> "All Traffic"). Den måler blant annet antall besøk og målfullføringer fra ulike trafikkilder. "Utfordringen når det gjelder Google Maps", sier Thomas, "er at den blir blandet inn sammen med den organiske trafikken som kommer fra det vanlige søkeresultatet i Google."

Screenshot av hvor du finner rapporten "Source/Medium" i Google Analytics

I denne oversikten vet vi ikke hvor mye av den organiske trafikken som kom fra tekstoppføringene i Google og hvor mye som kom fra Google Maps.

Heldigvis har Thomas en lur måte å fikse det på.

"Alt du må gjøre er å legge på sporingskoder i nettstedsadressen (URL) som du har limt inn i Google Min Bedrift. Da kan Google Analytics gjenkjenne at trafikken kommer fra Google Maps, ikke fra vanlig søk." 

En sporingskode setter du opp som anvist nedenfor. Du skriver inn URLen til nettsiden din i det første feltet. I "Campaign Source" og "Campaign Medium" er det viktig det staves helt likt som i eksempelet. "Campaign Name" kan hete hva som helst, så lenge du husker hva det betyr. Vi har valgt å kalle den "googlemybusiness" for å enkelt gjenkjenne hvor trafikken kommer fra.

Screenshot av hva du skal skrive i URL-builder for å få korrekt sporing på lenker i Google Min Bedrift

URLen markert nederst i bildet ovenfor limer du så inn i Google Min Bedrift, der du skriver inn URLen til nettsiden din.

Sporingskoden kan du selv generere her: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Etter at du begynner å få inn litt data, er neste steg å vite hvor du kan finne disse tallene i Google Analytics. Det gjør du enkelt ved å legge på en sekundær dimensjon i "Source/Medium"-rapporten:

Screenshot av hvor du finner sekundær dimensjon i Google Analytics

Enkelte bransjer får flere besøk fra Google Min Bedrift enn andre. Hoteller og restauranter drar spesielt stor nytte av å være godt synlig på kartet. Thomas kan fortelle at de har sett hotellkunder som får så mye som 31,5% av trafikken til nettsiden fra Google Min Bedrift. Uten sporingskoden ville de ikke visst om de organiske besøkene og salgene kom fra det organiske søkeresultatet eller fra Google Maps.

"Når vi vet at så mange kommer fra kartsøk, er det trygt å anta at mange vil vite hvordan det ser ut i lokalet. Hvilken bedre måte å vise frem bedriften din på enn å legge til 360-bilder eller en virtuell tour?", sier han.

Du har helt sikkert sett 360-bildene som Google-bilen har tatt fra gateplan i de fleste byer i verden i Google Maps. Du har kanskje også lagt merke til at det er mulig å gå inn i enkelte lokaler mens du ser Google Maps i Street View. Denne opplevelsen kan også du gi til dine kunder.

Hvorfor bruke iGUIDE til å lage 360-opplevelse i Google Maps?

Thomas Prestgaard synes, både som markedsfører og fotograf, at det er spennende når vi kan koble den fysiske verden sammen med den digitale. "iGUIDE 360-foto gir bedrifter denne muligheten. Det finnes selvfølgelig mange ulike 360-kameraer du kan velge mellom, men iGUIDE som leveres av PANOGRAM AS skiller seg ut på flere måter," insisterer han.

  • Høy kvalitet fra speilreflekskamera
  • Laserskanner som lager plantegninger samtidig som man tar bilder
  • Enkelt å integrere på egen nettside
  • Enkelt å laste opp til Google Maps
  • Rimelig priset pga. kamerasystemets effektivitet.

"Kamerasystemet er egentlig designet for bolig til salgs," kan han fortelle, "men som med mange andre nye teknologier, finner folk fort ut at det også kan brukes til mye annet. Det passer egentlig til alle som har et lokale å vise frem til potensielle kunder og andre interessenter."

Nedenfor kan du få se en sammenligning mellom en iGUIDE som integreres på en nettside og iGUIDE i Google maps:

iGUIDE integrert på nettsiden (Synlighets kontor i Oslo):

iGUIDE i Google Maps:

Hvor mye trafikk kommer til ditt nettsted fra Google Maps?

Tror du det hadde vært nyttig med 360-bilder eller virtuell tour for dine potensielle kunder?

Hvis du finner ut at det kommer signifikant mengde trafikk fra Google Maps til nettstedet ditt, trenger gjerne bedriften din å vurdere hvordan dere best skal utnytte den kanalen. Snakk med kontaktpersonen din i Synlighet!

Intervjuobjekt: Thomas Prestgaard

Gjesteblogger - Thomas Prestgaard

Thomas Prestgaard fikk sin opplæring og kunnskap om online markedsføring fra Synlighet, hvor han jobbet i over 3 år som Google Ads spesialist. Han har senere vært med på å bygge opp et mindre byrå og har startet PANOGRAM, som primært driver med 360-foto og virtuelle tours. Thomas var den første i Europa til å ta i bruk iGUIDE kamerasystemet, en teknologi som kommer fra Canada. Med sin bakgrunn fra markedsføring, kan han kombinere foto med lokal markedsføring for bedrifter med fysisk tilstedeværelse.