Forside / Blogg / Gjesteblogg Dynamicweb: Hvorfor har ikke B2B-bedriften din nettbutikk enda?

Hvorfor har ikke B2B-bedriften din nettbutikk enda?

27.09.21
Numbers with source

Hvis bedriften din satser på digitalt B2B-salg vil du få muligheten til å øke effektivitet og inntekter, samtidig som du får mer tilfredse kunder og ansatte.

***Dynamicweb er gjesteblogger på Synlighetsbloggen denne uken, og er samarbeidspartner med Synlighet. Les mer om Dynamicweb nederst i artikkelen.***

Mulighetene på ecommerce-markedet for B2B er enorme sammenlignet med B2C-markedet. I 2019 ble det globale markedet for B2B-ecommerce verdsatt til $12,2 billioner - nesten seks ganger så stort som B2C-markedet. Det er estimert at innen 2023 vil 13,1% av alle B2B-salg skje på nett. 

Er du klar for denne utviklingen?

Hvorfor bør du som B2B-bedrift ha en nettbutikk?

68% av B2B-innkjøperne sier at de har kjøpt varer eller tjenester på nett. Det er en økning fra 57% året før, ifølge forskning fra Accenture i 2014.

Dette viser at det er mange muligheter for bedrifter som investerer i en pålitelig e-handelsløsning, og lager digitale strategier for å betjene sine B2B-kunder. B2B-optimalisert netthandel kan utvide kundebasen, øke fortjenesten og frigjøre de ansatte til å jobbe med aktiviteter som både bidrar til økt omsetning og tilfredshet.

Så hvorfor er mange B2B-bedrifter ikke i gang allerede?

“De viktigste funnene viser en motstandsfaktor mot netthandel som kommer innenfra bedriften. For at en B2B-bedrift skal overbevise kundene sine om å kjøpe på nett, må de først og fremst overbevise sine ansatte om å gjøre endringer, istedenfor å beholde sine originale salgsmetoder, som ofte er offline” – Bob Barr, Managing Director, Accenture Interactive

Hvordan kan du få med selgere?

For salgsavdelingen din kan det å gi kundene muligheten til å bestille selv være skremmende. Jobben deres er jo å hjelpe kundene gjennom hele prosessen. Hva om vi fortalte deg at B2B-salg som blir gjennomført via nettbutikken åpner muligheten for å øke konverteringsraten i ditt marked?

Resultatene kommer ikke av seg selv - men de som lykkes, er de B2B-selgerne som mobiliserer teamet til å bli hybrider. De både lander avtaler og konverterer henvendelser via tradisjonelle kanaler, samtidig som de hjelper kunder å navigere seg gjennom nettbutikken. Å ha selgere tilgjengelig til å hjelpe prospekter å navigere seg gjennom nettbutikken, eller at de legger inn ordre på vegne av kunden, kan øke lojalitet til kanalen, øke konverteringer og gi e-handelskanalen mer tillit, både internt og eksternt.

Omni channel

Istedenfor å posisjonere e-handelsløsningen som en enten/eller-løsning for selgerne, kan du lage en provisjonsstruktur som gir selgerne æren for et gjennomført salg i en digital kanal. E-handel bør være et verktøy som selgerne kan bruke for å legge inn bestillinger enklere og mer effektivt enn før. Det vil både bedriften og selgerne tjene på.

Nettbutikken gir bedriften din også muligheter for å automatisere:

  • prisforhandlinger

  • mer-salg

  • kontraktbetingelser

  • andre repetative oppgaver

Dette kan føre til en økning i gjennomsnittlig bestillingsstørrelse, eller øke kundens livstidsverdi - alt uten å måtte ansette flere mennesker.

Hvordan kan du få med kundeservice?

Å implementere en ecommerce-løsning i B2B-bedriften din betyr ikke bare økte inntekter; det åpner også for utrolig mange muligheter til å gjøre kunden din tilfreds.

En god e-handelsløsning automatiserer og fjerner mye av det repetitive arbeidet kundebehandlere ofte sitter med. Å legge inn bestillinger, lagerstatus-sjekk og ordrestatus vil kunden enkelt kunne gjøre selv i kundeportalen. Kunden føler seg ivaretatt, og kundebehandlere sparer tid de ellers hadde brukt på å svare på slike spørsmål.

Gjenbestilling, gjentakende ordre og lagerbeholdning kan også automatiseres, og dermed lette ytterligere på kundebehandlerene sin arbeidshverdag. Da vil kundene som faktisk trenger hjelp fra et menneske få raskere hjelp, og kundebehandlere vil få færre frustrerte kunder på telefonen.

Hvordan kan du få med fullførelsesavdelingen?

Med intergasjon til ERP-systemet og andre back-end systemer, kan nettbutikken din hente oppdatert lagerstatus til innkjøperne når de legger inn bestillingen. Samtidig kan fullførelsesavdelingen øyeblikkelig få beskjed når en bestilling blir lagt inn.

Fullførelsen av en B2B-bestilling følger ofte et sett med krav og forskrifter. Dette kan e-handelsplattformen hjelpe med. Integrerte e-handels- og ERP-plattformer kan håndtere kompleks utveksling av elektroniske data, og sørge for samsvar mellom strekkoder og pakkemerking. Dette eliminerer risikoen for potensielt kostbare feil.

Fullførelsesavdelinger må ofte balansere mellom hastighet og nøyaktighet på grunn av tilleggskrav. Ved å automatisere datautveksling, arbeidsflyt, og rapportering, kan avdelingen sikre samsvar med interne og eksterne forskrifter, uten at det går utover effektivitet. Dette vil gi den samme kundeopplevelsen til dine B2B-innkjøpere, som de forventer når de handler som kunder i en B2C-nettbutikk.

Hvordan få kundene dine til å bruke nettbutikken?

Du må gjøre fordelene med å kjøpe via nettbutikken åpenbare. Gjennom nettbutikken kan innkjøperne enkelt fullføre et kjøp på egen hånd, de kan kikke gjennom katalogen digitalt og få tilgang til lagerstatus og leveringstid.

Bruk personalisering via integrasjoner med ERP- og CRM-system for å kunne vise så relevant innhold som mulig. La selgerne hjelpe nye kunder med å navigere seg gjennom nettbutikken, og gi støtte som gir grobunn til et langsiktig kundeforhold.

Du kan også tilby kundespesifikke priser og incentiver ved å bestille via nettbutikken.

Hvordan kommer du i gang?

Nøkkelordene er "automatisert og selvkjørende". Hvis plattformen din og arbeidsflytene ikke møter disse kravene, skaper du mer arbeid i en helt ny kanal. Da får du ikke utnyttet vekstpotensiale som ecommerce tilbyr. Bruk tid til å planlegge og velge riktig løsning, det er nødvendig for å sikre en langsiktig og fungerende løsning for din bedrift.

Den riktige netthandelsplattformen vil kunne integreres med ditt ERP-, CRM- og andre back-end systemer. Med en integrert PIM-løsning (Product Information Management) kan du enkelt vedlikeholde en kilde til produktinformasjon til enhver tid. Løsningen bør også tilby gode, pålitelige og effektive måter å fange data og rapportere atferd, som gjør det mulig for å deg å hele tiden kunne optimalisere kundens opplevelse og øke livstidsverdien.

Vil du lese mer om hvorfor og hvordan du kan få på plass netthandelsløsning for B2B-bedriften din?

Om gjestebloggeren Dynamicweb:

Dynamicweb er en skybasert, All-in-One-plattform som kombinerer CMS, ecommerce, PIM og markedsføringsmuligheter for å skape unike kundeopplevelser i alle kanaler. I dag driver tusenvis av bedrifter, som til sammen har mer enn 12 000 nettsteder, med Dynamicweb. Vi leverer til kunder internasjonalt i nært samarbeid med 200 + sertifiserte partnere.

Dynamicweb – mer enn bare e-handel!