Forside / Blogg / Er LinkedIn uinteressert i det norske markedet?

Er LinkedIn uinteressert i det norske markedet?

Dato publisert:

16.11.10
LinkedIn er sannsynligvis det mest prestisjetunge sosiale nettverket vi har. Med kun 109.000 ukentlige brukere og 344.000 registrerte norske profiler er det langt mindre en Facebook og omtrent på størrelse med mediefavoritten Twitter. Enkelt kan vi si at Facebook trekker massene, Twitter dekker mediepersonligheter, politikere og teknologiinteresserte mens LinkedInbrukere i stor grad er høyt utdannede mennesker i godt betalte jobber.



Annonsering

Jeg vil anta at for den jevne LinkedInbrukere er ikke annonseringen det første de legger merke til. Mange ser kanskje på det kun som irriterende budskap de helst ville vært foruten. Men for nettstedet er det derimot en viktig inntekstkilde som igjen bidrar til at vi får en fantastisk gratistjeneste. Det er også slik at brukere klikker på annonser i langt større grad enn de tror selv. Vi som jobber med moderne markedsføring ser at annonsering i sosiale medier har høy verdi også på grunn av svært gode muligheter for segmentering og resultatsporing. Hvor har man ellers mulighet til å presentere sitt budskap til bedriftsledere og beslutningstakere i Bergen og samtidig måle resultatene av annonsen?

Lav interesse for Norge?

Dessverre er LinkedIn lite interessert i det norske markedet. Da vi for en tid tilbake startet arbeidet med å sette opp annonsering for en klient oppstod noen uventede problemer. Blant annet fins ikke segmenteringsmulighetene på geografi i Norge. Ergo er ikke segmenteringseksempelet over mulig i dag. I praksis er det derimot lett å legge til rette for det. Da vi oppdaget at det heller ikke var lov med norske annonsetekster syns både vi og oppdragsgiveren at det ble relativt vanskelig å jobbe med dette som et effektiv annonseverktøy. Vi tok derfor kontakt med LinkedIn og spurte om disse spørsmålene eksplisitt. Svaret er såpass oppsiktsvekkende at vi gjengir det i sin helhet.

”We do not have any anticipated changes coming up regarding either of your below questions. Norwegian is not a current language we support since we do not allow profiles in it. We have talked about allowing ads in alternate languages but there is no specific timeline. We do not currently have enough LinkedIn members within Norway that allows us to break the targeting down further.”

Hvordan bruke LinkedIn?

Resultatet ble at vi ikke satte i gang annonseringen vi jobbet med. Da jeg for noen uker siden snakket om LinkedIn for Econa (Siviløkonomene) på BI sammen med Nikki Schei var min konklusjon at som annonsekanal i Norge er LinkedIn prematurt. Det er heldigvis mange andre gode og verdifulle måter å bruke nettverket på. Noe av det kan du lære ved å se på min presentasjon under, eller se på denne gode brukerinnføringen som Karrieresenteret ved Studentsamskipnaden i Bergen lagde i forbindelse med en artikkel om digital nettverking og jobbsøking. Aller mest lærer du selvsagt ved å være en aktiv deltager selv.

Men hvorfor LinkedIn ikke åpner for å tjene mer penger fra et av verdens mest kjøpesterke segment skjønner jeg virkelig ikke. Gjør du?

Bakgrunn og mer om LinkedIn:

Hodejegerne er på LinkedIn - artikkel i NA24.
Nikki Schei har også skrevet mer om hvordan vi bruker LinkedIn og Facebook forskjellig.
109.000 norske ukentlige brukere er tall fra TNS gallpups Interbuss 2q 2010, publisert av blant annet Nrkbeta.no.
344.000 norske profiler har Theodor Marinius Tollefsen hentet fra annonseringsverktøyet i oktober.
Her kan du også finne ferske tall selv (krever loginn for å hente ut tall).