Forside / Blogg / Core Web Vitals: Hva er det, og hva må du gjøre med det?
Skrevet av: Trine Tollefsen Malde

Core Web Vitals: Hva er det, og hva må du gjøre med det?

Dato publisert:

04.03.21

Dato oppdatert:

05.04.23
Core web vitals gaute laurita 3

Google annonserte i fjor en større oppdatering i søk-algoritmen som kommer i mai 2021. Har du fått med deg hva det er og vurdert om du bør sette i gang tiltak på nettstedet ditt?

Oppdateringen setter fokus på nye, mer nøyaktige måter å måle brukervennlighet, og det vil kunne påvirke hvordan du rangerer i Google sitt organiske søkeresultat.

Hvorfor er denne Google-oppdateringen viktig?

Denne oppdateringen av algoritmen handler altså om brukeropplevelsen på nettstedet ditt.

Fra før vurderer Google allerede disse parametrene for å si noe om brukeropplevelsen:

  • Hvor mobilvennlig er nettstedet?

  • Har nettsiden misledende innhold eller virus?

  • Bruker nettsiden HTTPS?

  • Finnes det elementer som dekker over viktig innhold, f.eks. pop-ups?

Google har valgt seg ut tre målbare parametre som indikerer om et nettsted gir en god brukeropplevelse eller ei; innlasting, interaktivitet og visuell stabilitet. De kaller dette Core Web Vitals, eller kjernestatistikk for nett.

“Core Web Vitals-oppdateringen kommer ikke nødvendigvis til å påvirke rangeringer i stor grad, men vil være mer en vippefaktor. Om du i dag kniver mot konkurrenter om topp 3-plasseringer på viktige søkeord, bør du sjekke hvordan du ligger an på de nye målingene. Hvis du er dårligere enn konkurrentene dine på visuell stabilitet og hastighet, kan du oppleve dårligere synlighet i søk etter oppdateringen.”

- Gaute Nordvik, Fagleder SEO

Her får du en oversikt over hva de nye parametrene måler og hvordan du kan sjekke status på ditt nettsted allerede nå!

Hvor lang tid tar det for nettsiden å vise elementer som er viktig for brukeren?

eller
Largest Contentful Paint (LCP)

Vi vet alle at det viktigste på en nettside bør ligge “above the fold”, altså synlig uten at brukeren behøver å scrolle. Det som er minst like viktig er at siden laster raskt nok. Hvem gidder vel å vente mer enn 3 sekunder på at en nettside skal laste. Men for brukeren er det ikke så viktig at HELE siden laster raskt, som er den farten vi i dag måler med Page Speed. Det er viktigere at det som er synlig “above the fold” laster først og raskt.

Derfor har Google valgt se på hvor langt tid det tar før det største elementet, som er synlig på siden, er ferdig med å laste. Det kalles Largest Contentful Paint (LCP)

LCP Largest Contentful Paint (loading) som viser hvilke nivåer som er "Good", "Needs improvement" og "Poor"

Ideelt sett skal det ta max. 2.5 sekunder. Over 4 sekunder gir en dårlig brukeropplevelse.

Det betyr altså ikke at hele siden skal være klar på 2.5 sekunder, men at toppen på siden skal være lastet slik at brukeren kan begynne å bruke innholdet mens resten av siden fortsetter å laste. Da blir opplevelsen for brukeren best mulig.

Hvor lang tid tar det fra brukerinteraksjon til respons på nettsiden?

eller
First Input Delay (FID)

Hvor mange ganger har du i frustrasjon og sinne trykket på en “Send”-knapp på en nettside flere ganger uten respons? Det er essensielt den frustrasjonen Google vil at brukerne skal få slippe når de velger å sette fokus på tiden det tar fra brukeren gjennomfører en interaksjon med nettsiden din til det kommer en respons. Det kalles First Input Delay (FID).

First Input Delay måler tiden det tar fra du trykker på, for eksempel, “Send inn skjema” til browseren responderer på det du gjorde.

FID - First Input Delay (interactivity) som viser hvilke nivåer som er "Good", "Needs improvement" og "Poor"

Ideelt sett skal det ta 100ms fra brukeren trykker til nettsiden reagerer.

Når nettsiden din reagerer raskt på slik brukerinteraksjon, får du ikke bare en fordel med mindre frustrasjon hos brukerne. Du vil også unngå å miste leads eller salg fordi brukeren ikke orket å gjennomføre handlingen.

Hvor mye hopper design- og layoutelementer rundt på nettstedet mens det laster?

eller
Cumulative Layout Shift (CLS)

Har du noen ganger scrollet gjennom et nettsted, sett en lenke til en bloggartikkel du har veldig lyst å lese, og akkurat når du skal til å klikk, forsvinner bloggartikkelen nedover, fordi nettsiden fremdeles fortsetter å laste. Du ender opp med å klikke på en knapp som plutselig dukket opp istedenfor og må kave deg tilbake for å finne det du hadde lyst å lese.

Dette er veldig lite brukervennlig og kan skape mye feilklikk og frustrasjon. Hver gang et visuelt element endrer posisjon skjer et “layout shift”. Cumulative Layout Shift (CLS) summerer hvor mange ganger dette skjer for nettsiden.

CLS - Cumulative Layout Shift (visual stability) som viser hvilke nivåer som er "Good", "Needs improvement" og "Poor"

Her gjelder det å ha så små visuelle endringer som mulig mens designet og layouten laster, altså en score så nær 0 som du klarer.

Hva kan du gjøre med nettstedet allerede nå?

Det kan være lurt å finne ut hvordan nettstedet ditt ligger an målt på disse tre parametrene. Hvis du finner ut at nettstedet ditt har knapper som reagerer tregt, eller at forsiden laster for lenge før det største innholdet er synlig, bør du ta tak i det nå. Ikke bare for å unngå eventuelle fall i rangering når algoritmen oppdateres i mai 2021, men også fordi du kanskje allerede mister potensielle kunder fordi brukeropplevelsen er dårlig.

Du kan finne ut hvor mange sider Google registrerer feil på i Google Search Console under menypunktet Core Web Vitals.

Skjermdump av Core Web Vitals-rapporten i Google Search Console

Har du ikke tilgang til Google Search Console for nettstedet ditt? Finn ut hvordan du får tilgang til Google Search Console her!

I den første oversikten kan du se opplevelsen på mobil og desktop hver for seg. Deretter kan du åpne hver enkelt rapport og få mer detaljer:

Skjermdump av Core Webi Vitals Mobile rapporten i Google Search Console hvor du kan se hva som oppleves som et problem

I denne rapporten får du informasjon om hvilke av disse tre parametrene som oppleves som “dårlige” eller “bør forbedres”, og på hvor mange sider.

Herfra kan du trykke deg videre til de spesifikke URLene som har disse problemene og kjøre dem gjennom Page Speed Insights. Her får du mer konkrete tips til hva som trenger å justeres på nettsiden. Dette kan du diskutere med utvikleren din for å finne ut hva som er enkelt å fikse på, og hva som vil være mer tidkrevende å fikse.

Når du har gjennomført endringer, kan du få Google til å sjekke om det du fikset har løst problemet.

Skjermdump i Google Search Console hvor du kan få validert nettsiden etter du har gjort forbedringer

Du kan også bruke andre verktøy for å finne ut hva som er problemet, men når det er Google sin algoritme vi skal optimalisere nettstedet for, er det alltid smart å bruke Google sine systemer for å se hva det er Google ser.

Bruker du Chrome? Da kan du legge til denne utvidelsen og få rask tilgang til en enkel vurdering av nettsiden din >>> Web Vitals

Hvordan prioritere justeringer på nettsiden

Hva du skal prioritere avhenger av hvor store problemene er og hvor tidkrevende det er å fikse på akkurat ditt nettsted. Du har lyst å få opp “grønt lys” i Page Speed Insights på alle de tre Core Web Vitals-parametrene (de markert med blått flagg i skjermdumpen under).

Core web vitals psi

De punktene som er enklest for deg å få grønt lys på bør du jobbe med. Hvis du fikser noe for den ene, påvirker det mest sannsynlig de andre positivt også, så her er det bare å begynne med det som er enklest å fikse først. Deretter kan du se om det blir nødvendig å gjøre flere forbedringer.

Kan du komme unna med “bør forbedres”?

Om du kan komme unna med å ha sider som “bør forbedres” vet vi ikke enda. Litt fordi endringene ikke er lansert enda, og dermed kan vi ikke teste og se hvor mye det faktisk påvirker rangeringen.

Men uansett vil det være avhengig av din bransje og dine konkurrenter.

Hvis alle konkurrentene dine sine nettsider er dårligere enn dine, så trenger ikke dette bety store endringer i rangering for deg. Har konkurrentene dine raskere og bedre optimaliserte nettsider enn deg? Da har du ingen tid å miste!

Brukeropplevelsen på nettsiden i fokus

I utgangspunktet er ikke dette noe nytt fra Google, de har lenge vært opptatt av brukervennligheten på nettsider. Google vil helst føre brukeren inn til et nettsted som gir innhold med god kvalitet med svaret på det de søkte etter. Du burde allerede være interessert i å ha en god brukeropplevelse på nettsiden din, fordi en god brukeropplevelse stort sett kommer med flere salg eller henvendelser.

Vi kan anta at dette kommer til å utvikle seg over tid, at noen parametre blir lagt til og noen kanskje forsvinner. Men akkurat nå er det disse parametrene som får oppmerksomhet.

Uansett er dette viktige elementer av brukeropplevelsen på nettsiden din som du uansett burde ønske å fikse på.

Få nyttige artikler om digital markedsføring rett i mailboksen!